گروه فرهنگ دفاعپرس ـ اکبر صفرزاده؛ جشنواره فیلم فجر میتواند محملی باشد برای رشد و توسعه همه جانبه صادرات فیلمهای ایرانی و اگر این نباشد، نمیتوانیم از جشنواره به عنوان پلی قوی و مستحکم برای صادرات فیلمهای ایرانی استفاده کنیم.
صادرات؛ مهمترین و اساسیترین نیاز سینمای ایران است؛ سینمای آمریکا نیز با صادرات رشد کرد و به تکنیک و فرم رسید نه با تئوریهای سیاستگذاران سینما. صنعت سینمای آمریکا برای اینکه بتواند در صادرات و ارزآوری موفق باشد، از همان ابتدا فیلمهایی برای مخاطب عام تولید کند. برای تولید فیلمهایی این چنینی فرم و محتوا در تعامل مستقیم با مخاطبان دنیا درآمد.
اگر رویکرد صنعت سینمای کشور صادرات فیلم نباشد در نهایت به شکست مالی و معنوی خواهد رسید. تولید فیلم با رویکرد صادرات علاوه بر بخش خصوصی به بخش دولتی نیز نیاز دارد. بسیاری از فیلمهای سینمایی قبل از انقلاب با بودجه شخصی و بخش خصوصی تولید شد اما این امر هیچ گاه به رشد کیفی فیلمها و صادرات آنها منجر نشد. برگزاری جشنواره فیلم فجر با محوریت صادرات یعنی رسیدن به آن نقطه مطلوب که بهترینهای سینمای دنیا در بخش داوری حضور داشته باشند و تدابیری اندیشیده شود تا جوایز جشنواره فیلم فجر به یکی از معتبرترین و پر منفعتترین جوایز سینمایی دنیا تبدیل شود.
اگر قرار است جشنواره فیلم فجرقویترین پل ارتباطی سینمای ایران با بازارهای بینالمللی باشد لازم است بخش عمدهای از صندلیهای خود را به خبرنگاران رسانههای بینالمللی، منتقدان بینالمللی، عکاسان بینالمللی و مدیران شرکتهای پخش بینالمللی اختصاص دهند و شرایطی را فراهم کند تا این اصحاب رسانه خارجی جشنواره فجر را پوشش دهند.
جشنواره فیلم فجر با محوریت صادرات این ظرفیت بزرگ را دارد که عوامل سینمای ایران از قبیل کارگردان، نویسنده، بازیگر، فیلمبردار و … را به عوامل حرفهای سینمای بینالمللی دنیا تبدیل کند.
انتهای پیام/ 121
source