Wp Header Logo 1424.png
دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر با بیان اینکه این جشنواره تلاش دارد تا به نظامات تاریخی و ملی هنر ایران بپردازد، گفت: امسال با همکاری موزه خوشنویسی این شانس را پیدا کردیم تا بسیاری از خط نوشته‌های استاد درویش عبدالمجید طالقانی را به نمایش عمومی بگذاریم

بهرام کلهرنیا دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی فجر در گفت‌‎وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، با بیان اینکه در این جشنواره تصمیم گرفته شد، تا جدای از نگاه به جهان معاصر هنر‌های تجسمی، به نظام‌های کهن و تاریخی، و عتیق هنر‌های ملی و بومی و فاخر خودمان هم به شکل جدی بپردازیم، اظهار داشت: مقرر شد با برپایی نمایشگاه‌های گوناگون در عرصه‌های تجسمی بکوشیم تا فرهنگ‌سازی انجام دهیم و ارتباطی که میان جامعه و هنرمندان و هنر‌های تاریخی گسیخته شده را بیدار کنیم و هوشیاری جدید به وجود آوریم.

کلهرنیا: جشنواره تجسمی فجر به نظامات تاریخی و ملی هنر ایران می‌پردازد

ویبه برپایی نمایشگاه آثار درویش عبدالمجید طالقانی اشاره کرد و هدف این نمایشگاه را فرهنگساری و ایجاد توجه دانست و ادامه داد: بیشترین توجه و تاکید ما ایجاد توجه به ارزش‌های بومی، ملی است. در این راستا درویش عبدالمجید طالقانی در تاریخ معاصر هنر ایران و جهان جایگاه بسیار مهم و استثنایی را داراست و ایشان در عالم خط و خوشنویسی ایرانی با ابداع شیوه نگارش شکسته نستعلیق شهرت دارند که تحول کلیدی را در جهان خط‌نگاری به وجود آورده است. 

دبیرکل هفدهمین جشنواره تجسمی با تاکید براینکه در جهان هنر مهم آن است که چه کسی چه چیزی تولید کرده است، عنوان کرد: اصالت در کار هنر بسیار مهم است و در این عرصه درویش عبدالمجید طالقانی به شیوه نگارش خودش، شیوه بیان در خط را عوض کرده است. ایشان شیوه بهره‌بردن چشم از ارزش‌های زیبایی‌‎شناختی از خط را دگرگون کردند و در عین‌حالی که با این کار خط روان شد.

کلهرنیا تصریح کرد: ما در هنگام نگارش و خط‌نویسی قلم را می‌بینیم که در ظرف مرکب داخل می‌شود که این مرکب سیاه است. این قلم سیاه بر صفحه‌ای سفید نوشته می‌شود و لک می‌سازد. سفید مظهر نور است و مرکز و سیاهی مظهر تاریکی لذا در این جریان ستیز میان تاریکی و نور آغاز می‌شود و این یک معنای بسیار پیچیده است. جالب این است که ما از سیاهی انتظار بیان داریم. درویش عبدالمجید طالقانی با شیوه پراکنده کردن عناصر نوشتاری بر سطح سفیدی نظام‌های جدیدی را ساخت.

کلهرنیا: جشنواره تجسمی فجر به نظامات تاریخی و ملی هنر ایران می‌پردازد

وی تاکید کرد: گرافیک‌خط نزد درویش عبدالمجید طالقانی بسیار بدعت‌گذارانه و بسیار شگرف بود؛ ما ایرنیان به جادوی کهن بیان شبهات و نزدیکی و جودی داریم؛ و در خط نگاری درویش عبدالمجید طالقانی این شیوه بیان به اوج خودش رسیده است. امسال به همکاری موزه خوشنویسی این شانس را پیدا کردیم تا بسیاری از خط نوشته‌های این استاد را به نمایش عمومی بگذاریم و امیدواریم دیدارکنندگان فراوانی بتوانند از این آثار دیدن کنند و بتوانند وجودشان را با دیدار از این آثار برکت ببخشنند.

انتهای پیام/ 121

source