Wp Header Logo 2488.png

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری بیست‌ودومین جشنواره ملی «کتاب رشد» با حضور ابوذر حسام‌پور؛ دبیر جشنواره و معاون ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش؛ روز شنبه، چهارم اسفند در سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزش وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد.

حسام‌پور در ابتدای این نشست با اشاره به آنکه پیش ‌از پرداختن به جزئیات گام بیست‌ودوم جشنواره کتاب رشد لازم است که مأموریت و فلسفه این جشنواره را مورد مداقه قرار دهیم، گفت: جشنواره کتاب رشد از جشنواره‌های مأموریتی وزارت آموزش‌وپرورش شناخته می‌شود.

وی افزود: در کنار بسیاری از جشنواره‌های ادبی کشور که کارکرد تبلیغی و ترویجی در حوزه کتاب دارند اما جشنواره کتاب رشد ذیل مأموریتی که بر عهده و گرده آن نهاده شده فعالیت می‌کند.

حسام‌پور درباره مأموریت محول شده به جشنواره کتاب رشد گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در شهریور 1389 مأموریتی را به سازمان پژوهشی و برنامه‌ریزی آموزشی محول کرد که ذیل آن این سازمان موظف شد تا برای ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی؛ کار تنظیم‌گری و هدایت مسیر آثار مورد تأیید این سازمان را فراهم کند.

دبیر جشنواره بیست‌ودوم کتاب رشد با اشاره به آنکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش وزارت آموزش‌ و پرورش متون کتاب‌هایی که در قالب کتاب درسی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود را از حیث محتوا مورد نگارش و تأیید قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: همچنین این جشنواره برای کتاب‌هایی که مقوم و مکمل کتاب‌های درسی هستند نیز مأموریتی ویژه دارد که این مأموریت را ذیل جشنواره کتاب رشد انجام می‌دهد.

حسام‌پور به فعالیت ناشران برای گروه سنی صفر تا 18 سال که مخاطبان این گروه سنی ذیل مستقیم وزارت آموزش‌وپرورش طبقه‌بندی می‌شوند اشاره کرد و افزود: در هر دوره جشنواره رشد کتاب‌های ناشران کودک و نوجوان و ناشران آموزشی در بازه سنی تعریف شده را مورد رصد قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این جشنواره طی فراخوانی از ناشران کودک و نوجوان و آموزشی می‌خواهند تا کتاب‌های یکسال اخیر خود را برای ارزیابی و داوری به این سازمان ارسال کنند. همچنین خود نیز با رصد تمامی آثار منتشر شده تلاش می‌کند تا تمامی کتاب‌ها را ازنظر ارائه محتوا مورد هدف قرار دهد.

داوری 4800 اثر در پنج گروه تخصصی

حسام‌پور در تشریح نکته دوم و حائز اهمیت ذیل برگزاری جشنواره ملی کتاب رشد گفت: امتداد این جشنواره در کنار انتخاب آثار در بخش‌های مختلف داوری و اهدای «نشان‌واره رشد» به تجهیز کتابخانه‌های مدارس؛ کلاس‌های درسی و نیز ارائه آثار برتر کتاب رشد جهت قرار دادن این آثار در فهرست کتاب‌های مورد تأیید سازمان و شایسته دریافت نشان رشد بازمی‌گردد.

دبیر جشنواره کتاب رشد در گام بیست‌ودوم با اشاره به آنکه بیش‌ از 4800 اثر در این دوره جشنواره مورد رصد و داوری قرار گرفته است گفت: بیش ‌از 3000 اثر در قالب فرآیند یک‌ساله همکاران ما از ناشران کودک و نوجوان و ناشران آموزشی که منتشرشده بودند مورد مطالعه قرار گرفته و 1800 اثر نیز طی فراخوان توسط خود ناشران به این جشنواره ارسال شده است.

وی با بیان آنکه 1950 کتاب درنهایت حائز اعتبارنامه نشان‌واره رشد و انتشار این اعتبارنامه بر جلد خود شده‌اند تاکید کرد: در کنار آثار درجه یک و دو؛ 1050 اثر به مرحله دوم داوری؛ در نهایت 280 اثر به گام سوم و فرایند نهایی داوری راه پیدا کرده‌اند که در مراسم اختتامیه از میان 85 نامزد معرفی شده در بخش‌های مختلف؛ 42 اثر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه نشست و در تشریح رسالت سوم جشنواره کتاب رشد خاطرنشان کرد: وزارت آموزش‌وپرورش در مسیر مشارکت‌گیری و بهره‌گیری از ناشران فرایندی میان خود و بدنه نشر تعریف کرده و آن ‌هم احراز دریافت طرح نشان‌واره رشد به‌ عنوان اعتبارنامه آن آثار است که هر تولیدکننده اگر بخواهد اثر ارائه‌شده خود را به محیط‌های آموزشی و کمک‌آموزشی از مهدکودک تا پایه‌های مختلف مدارس ارسال کند ابتدا باید این نشان را دریافت کرده و سپس آثار خود را به محیط‌های آموزشی ارسال کند.

داوری پنج گروه تخصصی و اهدای پنج جایزه ویژه

دبیر بیست‌ودومین جشنواره کتاب رشد با اشاره به آنکه از نشان بصری «نشان‌واره رشد» با طراحی جدید در مراسم اختتامیه این دوره رونمایی خواهد شد تصریح کرد: آثار پنج گروه «علوم تربیتی و روان‌شناسی»؛ «مطالعات علوم انسانی»؛ «علوم مهارتی و دانش‌افزایی»؛ «مطالعات هنر و تصویرگری» و «شعر و داستان کودک» به‌عنوان پنج گروه کلان در عرصه داوری آثار این جشنواره مورد ارزیابی هیئت داوران قرار گرفت.

وی با اشاره به آنکه برخی از این گروه‌ها مانند «مطالعات علوم انسانی» دارای زیرمجموعه‌هایی چون زبان و ادب فارسی و همچنین کتاب‌های دینی و قرآن‌پژوهی هستند خاطرنشان کرد: در کنار این گروه‌ها پنج جایزه ویژه نیز در جشنواره طراحی‌ شده است که در مراسم اختتامیه به برگزیدگان ارائه خواهد شد.

حسام‌پور در تشریح جوایز ویژه جشنواره کتاب رشد در گام بیست‌ودوم به این جوایز اشاره کرد و افزود: جایزه ویژه «روشنا» به آثاری در حوزه ولایت‌مداری؛ آرمان فلسطین؛ جهاد و مقاومت، جایزه ویژه «ایران و افتخار» به آثاری که در حوزه دستاوردهای ایرانی-اسلامی؛ تولید ملی و معرفی الگوهای ملی انقلابی اسلامی پرداخته‌اند؛ جایزه ویژه «معنای زندگی» که به آثار مرتبط به زندگی ائمه(ع) و مسائلی چون حیا؛ غیرت و زیست عفیفانه ارجاع دارد، چهارم؛ جایزه ویژه «دست بوسیدنی» که در حوزه فرهنگ قدرشناسی مقام معلم؛ جایگاه مادر و پدر و خدمتگزاران فرهنگ است و درنهایت جایزه ویژه «رسم زندگی» به آثاری که در حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی با رویکرد خانواده‌محور استوار هستند تعلق خواهد گرفت.

جوایز ویژه ستاد اقامه نماز و وزارت کار

دبیر بیست‌ودومین جشنواره کتاب رشد در پاسخ به ایکنا درباره دستگاه‌ها و نهادهای همراه با این جشنواره و تعاملی که آنها در ارائه جایزه‌های سازمان متبوع خود به کتاب‌های این جشنواره دارند گفت: ستاد اقامه نماز و وزارت کار و رفاه اجتماعی دو نهاد همراه با این جشنواره هستند که کتاب‌های حوزه فرهنگ نماز و فرهنگ کار را به شکل ویژه مورد داوری قرار خواهند داد و ذیل این جشنواره جوایز مرتبط به وزارتخانه و ستاد متبوع خود را به آثار برگزیده معرفی خواهند کرد.

حسام‌پور در پایان با بیان آنکه همچنین امسال جایزه‌ای به‌نام «کتاب نما» نیز برای گام بیست‌ودوم جشنواره کتاب رشد اختصاص پیدا کرده است یادآور شد: در این جایزه به ابزارهای کاربردی که در مسیر استفاده از کتاب برای کودکان و نوجوانان نقشی پررنگ‌ ایفا کرده و حوزه تبلیغی ترویجی و تبیینی را با روایت‌هایی چون پادپخش (پادکست)؛ فیلم؛ تصویر؛ عکس و دیگر رسانه‌های معرفی کتاب در میدان حضور دارند مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام

source