به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، در سال ۱۴۰۳ جامعه ایران شاهد تحولات چشمگیری در عرصههای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بود که دستور کارهای مهمی برای افکار عمومی ایجاد کرد. مرکز افکارسنجی ملت با انجام پژوهشهای دقیق و علمی، تصویری روشن از افکار عمومی در این سال ارائه کرد.
در این گزارش، به بررسی ۱۲ یافته مهم از مجموع پژوهشها و پیمایشهایی که در این مجموعه انجام شده است، میپردازیم. این یافتهها تنها بخشی از تلاشهای مرکز افکارسنجی ملت برای انعکاس صدای مردم در سال ۱۴۰۳ هستند.
۱. هشتاد درصد مردم از فیلترشکن استفاده میکنند
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۱، ۴۹/۴ درصد از مردم از فیلترشکن رایگان و ۳۰/۳ درصد مردم از فیلترشکن پولی استفاده میکنند. تنها ۱۸/۹ درصد مردم از فیلترشکن استفاده نمیکنند. در میان افرادی که «اصلاً» از فیلترشکن استفاده نمیکنند، اکثریت با کسانی بوده است که متوسط درآمد ماهانه خانوارشان از ۸ میلیون تومان کمتر است (۲۳/۵ درصد)؛ این درحالیست که استفاده از فیلترشکن پولی در میان افراد با متوسط درآمد بیش از ۲۵ میلیون تومان بیشتر از بقیه رایج است (۳۰/۱ درصد). به عبارت دیگر افرادی که درآمد ماهانه بیشتری دارند امکان بیشتری برای استفاده از فیلتر شکن دارند.
۲. اکثریت مردم با رفع فیلترینگ واتساپ توسط دولت موافق بودند
براساس یک نظرسنجی در دیماه سال ۱۴۰۳، ۲، ۷۰/۵ درصد از مردم با اقدام دولت در جهت رفع فیلترینگ واتس اپ «موافق یا کاملاً موافق» و در مقابل ۱۳/۵ درصد با آن «مخالف یا کاملاً مخالف» بودند.
۳. بیش از یک سوم مردم اصلا از سرعت اینترنت خود راضی نیستند
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۴، ۳۴/۵ درصد «اصلاً» از سرعت اینترنت خود راضی نیستند. ۴۳/۲ درصد «کم» و ۲۲/۲ درصد به میزان «زیاد یا خیلی زیاد» از سرعت اینترنت رضایت دارند.
۴. بیش از یک سوم کاربران ایرانی، روزانه بیش از سه ساعت آنلاین هستند
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۵، ۳۵/۷ درصد از مردم به طور متوسط بیش از سه ساعت، ۳۲/۲ درصد یک تا سه ساعت و ۱۷/۴ درصد کمتر از یک ساعت در شبانه روز از اینترنت استفاده میکنند. گفتنی است ۱۴/۶ درصد از مردم اصلاً از اینترنت استفاده نمیکنند. با افزایش سطح تحصیلات، استفاده از اینترنت افزایش مییابد. همچنین شهرنشینان به ویژه ساکنان مراکز استانها در مقایسه با روستاییان در طول یک شبانه روز به طور متوسط بیشتر از اینترنت استفاده میکنند.
۵. نیمی از شهروندان مهارت کافی برای انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی را ندارند.
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۶، ۴۸ درصد مردم اذعان کردهاند مهارت لازم جهت انجام کارهای اداری به صورت اینترنتی را به میزان «زیاد یا خیلی زیادی» دارند، اما در مقابل ۳۸/۹ درصد بیان کردهاند این مهارت را به میزان «کم» و ۱۱/۸ درصد «اصلاً» ندارند. یعنی مجموعاً ۵۰/۷ مهارت لازم برای انجام امور خود به شیوه اینترنتی را ندارند.
۶. بیش از نیمی از مردم هنوز به روش مراجعه حضوری، کارهای اداری و دولتی خود را انجام میدهند
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۷، ۴۲/۱ درصد از مردم بیان کردهاند کارهای اداری و دولتی خود را با «مراجعه حضوری به ادارهها» و ۱۷/۱ درصد با «مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک» انجام میدهند؛ یعنی مجموعاً ۵۹/۲ درصد همچنان از مراجعه حضوری استفاده میکنند. همچنین، ۳۰/۱ درصد به روش «اینترنتی» امور اداری خود را انجام میدهند و ۱۰/۲ درصد از مردم از دیگران میخواهند تا چنین اموری را برایشان انجام دهند.
۷. شیوه پیگیری اخبار توسط مردم: رقابت نزدیک شبکههای اجتماعی با صداوسیما
براساس یک نظرسنجی در دیماه سال ۱۴۰۳، ۸ در پاسخ به پرسش «شما اخبار کشور را بیشتر از چه طریقی پیگیری میکنید؟» ۳۷/۴ درصد بیان کردهاند که اخبار روز کشور را بیشتر از طریق «صداوسیما» و ۲۷/۲ درصد از طریق «شبکههای اجتماعی» پیگیری میکنند. به علاوه، ۹/۵ درصد از «شبکههای ماهوارهای»، ۴/۸ درصد از «سایتها و خبرگزاریها» و ۳/۵ درصد از طریق «دوستان و آشنایان» پیگیر اخبار جامعه هستند. گفتنی است ۱۷/۳ درصد از مردم «اصلاً» اخبار را پیگیری نمیکنند.
۸. بیش از یک سوم مردم، هرگز واژه سلبریتی را نشنیدهاند
براساس یک نظرسنجی در مردادماه سال ۹۱۴۰۳ با عنوان «سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در ایران» انجام شد، ۶۵/۳ درصد از مردم بیان کردند که واژه سلبریتی به گوششان خورده است و ۲۴/۴ درصد ابراز کردند تا به حال این کلمه را نشنیدهاند. شهرنشینان به ویژه ساکنان مراکز استانها بیشتر از روستاییان واژه سلبریتی را شنیدهاند؛ به طوری که ۷۸/۸ درصد از ساکنان مراکز استانها، ۶۷/۲ درصد از ساکنان شهرهای تابعه و ۳۹/۳ درصد از روستاییان با این واژه آشنا هستند.
۹. از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر معتقدند «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، تأثیری بر میزان اعتماد آنها ندارد»
براساس یک نظرسنجی در مردادماه سال ۱۴۰۳، ۱۰، ۶۲/۱ درصد از پاسخگویان اذعان داشتهاند، تبلیغ یک سلبریتی تأثیری بر میزان اعتماد آنها ندارد. همچنین، ۲۰/۵ درصد درصورت مشهور بودن آن سلبریتی در جامعه و ۱۵/۳ درصد درصورت محبوب بودن آن سلبریتی برای فرد، به کیفیت آن کالا اعتماد خواهند کرد.
۱۰. دو سوم مردم معتقدند کشور در پنج سال آینده با کمبود بنزین مواجه میشود
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۱۱، ۱۳/۳ درصد از پاسخدهندگان معتقدند که کشور اصلاً با کمبود بنزین مواجه نخواهد شد و ۱۸/۵ درصد از پاسخدهندگان این احتمال را «کم» ارزیابی کردهاند. در مقابل، ۲۹/۷ درصد از مردم، احتمال کمبود بنزین را «خیلی زیاد» و ۳۳/۷ درصد نیز «زیاد» دانستهاند.
۱۱. بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه از خودروی شخصی برای حمل و نقل استفاده میکنند
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، ۱۲، ۱۱/۳ درصد از مردم از هیچ وسیله نقلیه شخصی استفاده نمیکنند. از طرفی، ۸/۵۳ درصد از «خودروی سواری» و ۱۰/۷ درصد از «موتورسیکلت» استفاده میکنند. همچنین، ۲۳/۷ درصد از هر دو نوع وسیله نقلیه در خانواده خود استفاده میکنند.
۱۲. دیدگاه مثبت اکثریت جامعه به توان دفاعی کشور در مقابل تهدید اسرائیل
براساس یک نظرسنجی در دیماه سال ۱۴۰۳، ۱۳ حدود سه چهارم از مردم (۷۳/۹ درصد) توان نیروهای نظامی جهت دفاع از کشور را «زیاد یا خیلی زیاد» ارزیابی کرده و ۱۷/۷ درصد آن را «کم» میدانند.
۱۳. مقایسه مراجعه و رضایت از دفاتر خدمات الکترونیک
براساس یک نظرسنجی در آذرماه سال ۱۴۰۳، مقایسه نتایج بهدست آمده در بخشهای قبل نشان میدهد ۷۷/۱ درصد از مردم در یکسال گذشته حداقل به یک دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کردهاند. این نتیجه در حالی بهدست آمده که مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان دولت و پلیس ۱۰+ بیشتر از دو دفتر الکترونیک دیگر است. در میان مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک نام برده، رضایت از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با فاصله ناچیزی بیشتر از پلیس۱۰+ است.
رضایت از این دو دفتر نیز بیشتر از دفاتر پیشخوان قوه قضائیه و خدمات الکترونیک شهر است
در میان مراجعان به دفاتر خدمات الکترونیک نامبرده، رضایت از خدمات دفاتر پیشخوان دولت با فاصله ناچیزی بیشتر از پلیس۱۰+ است. رضایت از این دو دفتر نیز بیشتر از دفاتر پیشخوان قوه قضائیه و خدمات الکترونیک شهر است.
به منظور برآورد میانگین میزان رضایت مراجعان به دفاتر الکترونیکی که در یک سال گذشته به آنها مراجعه کردهاند، به گزینههای خیلی کم، کم، زیاد و خیلی زیاد به ترتیب نمرات ۱ تا ۴ داده شده است. ســپس به ازای هر فرد، میانگین نمرات کسب شده از چهار سؤال به دست آمده است. با نگاشت اعداد بر بازه صفر تا،۱۰ مشاهده شده که متوسط رضایت از خدمات دفاتر الکترونیک ۶ از ۱۰ نمره است.
انتهای پیام/ 121
source