Wp Header Logo 689.png

مهدی عظیمی میرآبادی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه پیرامون جایگاه خانواده در رسانه ملی گفت: تردیدی نیست که خانواده مهم‌ترین مقوله‌ای است که رسانه‌های گوناگون ازجمله سینما و تلویزیون باید به آن توجه کنند. نگاه به خانواده هم به عنوان موضوع و هم در جایگاه مخاطب؛ علاوه بر برنامه‌های مستند و گفت‌وگومحور، اگر در  قالب ژانرهای مختلف آثار نمایشی به صورت جدی و برنامه‌ریزی‌شده ساخته شود و به نمایش درآید، به شکل مطلوبی می‌تواند در فرهنگ‌سازی مناسب برای جامعه مفید و کارآمد باشد.

وی افزود: برنامه‌سازی موفق رسانه ملی در حوزه خانواده، انتظار می‌رود بخش عمده‌ای از هزینه‌های اجتماعی ناشی از سوء تربیت نوجوانان، جوانان و بزرگ‌ترها در حال و آینده را کاهش ‌دهد. همچنین قادر است به‌طورجدی به اعتلای جامعه در سطوح مختلف فردی، اجتماعی و ملی بینجامد.

تهیه‌کننده فیلم «زایان» ادامه داد: سبک زندگی ایرانی اسلامی وقتی به عنوان یک هدف فرهنگی برای مخاطبان تعریف می‌شود، مفاهیم گسترده، متنوع، عمیق و مرتفع را دربر می‌گیرد و از غنای دینی، مذهبی، ملی، انسانی و الهی هم سود خواهد برد. نباید سعی کنیم به سطحی‌ترین، دم‌دستی‌ترین، ارزان‌ترین و ابتدایی‌ترین شکل مفاهیم مورد نظرمان در حوزه سبک زندگی را به مخاطب انتقال دهیم. این روش همان‌قدر که ساده‌انگارانه و سهل‌الوصول و آنتن‌پرکن است به همان اندازه بی‌تأثیر و بی‌فایده است و چه‌بسا بر ضد هدف خود نیز عمل می‌کند.

وی به مدیران رسانه ملی توصیه کرد: اگر به مدد دانشمندان واقعی و هوشمندِ حوزه تربیت فرهنگی اجتماعی که به زوایای پیچیده کارهای رسانه‌ای نیز واقف هستند و همچنین فیلمسازان کاربلد و هدفمند، مفاهیم مرتبط با خانواده با زبان مؤثر و ماندگار فیلم و نمایش در تولیدات سینمایی و تلویزیونی با توجه به تمام قواعد فنی و تخصصی لازم بیان شود و آثار هم از داستان‌های مناسب بهره ببرند به حد بسیار زیادی مسئولان ذی‌ربط را به هدف نزدیک می‌کند.

مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تأکید کرد: مدیران و مسئولان رسانه ملی، سینما و شبکه‌های خانگی اگر به مسئولیت و رسالت خود وقوف دارند باید شرایطی فراهم کنند تا آثار در بستر فرهنگ واقعی و بومی این سرزمین شکل بگیرد پس باید راهی پیدا کنند تا بتوانند با همه مردم به خصوص با مخاطبان جوان امروز ارتباط برقرار کنند. در این میان باید توجه داشت شرایط کشور خواسته یا ناخواسته تغییر کرده و اکنون با مخاطبانی سخت‌پسند و دیرپسند روبه‌رو هستیم بنابراین باید بازنگری اساسی در انتخاب موضوعات، سوژه، داستان‌ها و زبان‌های بیانی صورت گیرد. همچنین نوآوری هدفمند، نوپروری آینده‌‌نگر، استراتژیک و راهبردی، تغییر در روش‌های حمایت، هدایت و نظارت آثار و پدیدآورندگان آثار، بنا به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در دستور کار قرار گیرد تا هنرمند احساس نکند با محدودیت روبه‌رو است. 

عظیمی میرآبادی در انتها تأکید کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که وقتی قرار است مردم از تولیدات مخرب ماهواره دوری کنند باید جذابیت تولیدات فرهنگی سالم، بسیار بیشتر از آثار دیگر باشد. در غیر این صورت  باید گفت مخاطب در دوگانه نابرابری قرار می‌گیرد و نتیجه این امر نیز مطلوب نخواهد بود.

انتهای پیام

source