Wp Header Logo 773.png

باشگاه خبرنگاران جوان – شاید سوال کلی مردم این باشد که اگر همه دستگاه‌ها و مجلس به عنوان قانون گذار و ناظر به وظیفه خود درست عمل می‌کند، چرا اتفاقی که باید، نمی‌افتد؟ 

آیا واقعا مجلس، به مثابه نمایندگان و قوانین خود یا گروه‌های ذی نفوذ در راس امور است که تحت لوای حزب و گروه‌های فشار اعمال نفوذ می‌کنند تا اتفاقی صورت بگیرد یا نگیرد و حتی با چه کیفیتی اجرا شود و حتی در چه زمانی در رسانه مطرح شود و در شبکه اجتماعی موج بگیرد یا خیر.

برنامه دور یک میز؛ درباره «در رأس امور؛ مجلس یا گروه‌های ذی نفوذ خارج از مجلس» گفتگویی با «دکتر امیرابراهیم رسولی کارشناس مسائل سیاسی و مشاور سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی» و «دکتر کامران غضنفری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی» انجام داده است که مشروح این گفت‌و‌گو را در ادامه می‌خوانید.
آیا مجلس در راس امور است؟

محمدرضا اشراقی کارشناس مجری پرسید: مجلس یا گروه‌های ذی نفوذ یا متصل به نمایندگان مجلس در راس امور است؟ 

غضنفری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این رابطه توضیح داد: البته که مجلس در راس امور است. به لحاظ اینکه نمایندگان ملت از شهر‌ها و حوزه‌های انتخابی مختلف همگی در صحن مجلس حضور پیدا می‌کنند و هر کدام نمایندگی بخشی از مردم جامعه و از طرفی نمایندگی تمامی مردم را برعهده دارند، بنابراین؛ می‌توان گفت که مجلس در راس امور است. 

گروه‌های خارج از مجلس نیز بی تاثیر نیستند

وی افزود: البته که گروه‌های خارج از مجلس نیز بی تاثیر نیستند و طبیعتا گروه‌های مختلف سعی می‌کنند تا مسائل و مشکلات امور روزانه را از طریق نماینده حوزه انتخابی خود منتقل کنند و از نماینده بخواهند برای حل آنها اقدام کند، طبعا نمایندگان نیز مشکلات را دنبال می‌کنند و سعی بر حل آن می‌کنند که برخی از این مشکلات در حد مقدورات مجلس است و بالعکس. بخش مقدور مطالبات در قالب طرح‌ها و لوایح مختلف برای قانونگذاری دنبال می‌شود و برخی مطالبات نیز در حوزه نظارت بواسطه نمایندگان انجام می‌گیرد که ساز و کار خاص خود را می‌طلبد و ممکن است در قالب ابزار‌های نظارتی از جمله تذکر به مسئولین و یا سوال و علاوه بر آن در قالب تحقیق، تفحص و استیضاح انجام گیرد. 

 اختلاف دیدگاه همیشه وجود دارد

اشراقی کارشناس مجری گفت: ساز و کار در مجلس به چه میزان متاثر از شرایط عمومی در جامعه است؟ و مصالح عمومی به چه میزان در محاسبات وزن دارد؟ 

غضنفری در اینباره گفت: موضوعات مختلفی را می‌توان مثال زد. به طور مثال در دولت دوازدهم هنگامی که بحث مذاکرات هسته‌ای به بن بست رسید و رئیس جمهور مستکبر آمریکا از معاهده خارج شد، مجلس نیز مصوبه‌ای در این راستا تحت عنوان “قانون اقدام راهبردی” به تصویب رساند که در آن با رهنمود‌های مقام معظم رهبری و نمایندگان منافع کلی کشور در نظر گرفته شد و به نوعی دست نظام جمهوری اسلامی را در مقابله با دشمن باز کردند و ابزار چانه زنی با هدف پیشبرد اهداف کشور در اختیار آنها قرار گذاشتند. لیکن این قانون، به مذاق دولت وقت خوش نیامد. با گرایشات خاصی که دولت دوازدهم داشت، طبعا از این مصوبه مجلس استقبال نکرد و حتی با آن مقابله نیز شد و آن را برخلاف منافع ملی برشمرد. بنابراین؛ گا‌ها شده است که نمایندگان مصوبه‌ای را در راستای صیانت از منافع ملی تصویب کرده باشند، اما برخی مسئولین ارشد اجرایی آن را برعکس تفسیر کرده باشند. 

وی اضافه کرد: اختلاف دیدگاه همیشه وجود دارد. گاهی نمایندگان مسئله‌ای که به نفع کشور و نظام است، مصوب می‌کنند، اما برخی از مسئولین آن را به نفع کشور نمی‌دانند و آن را برعکس تفسیر می‌کنند. این مسئله در تمامی حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و … نیز وجود دارد و این اختلاف دیدگاه در عرصه عمل گا‌ها خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: برای هر طرح یا لایحه‌ای رای گیری می‌شود و چه بسا با اختلاف آراء بسیار کم تائید یا رد شود و گاهی نیز این اختلاف زیاد است و باید که گفت که در هر صورت همواره مخالف، موافق و ممتنع در مجلس وجود دارد. 

غضنفری درباره مصادیق فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری در سالیان گذشته را باید مرور کنیم. برخی از اصحاب رسانه و تریبون در ماه‌های گذشته به انحا مختلف سعی می‌کردند، این موضوع را القاء کنند که جامعه خواستار عفاف و حجاب نیست و آنچکه مجلس تصویب کرده است مورد پذیریش جامعه نیست و حتی مسئول اجرایی کشور به صراحت چندین بار، از عدم پذیریش آن صحبت کرد، چون آن را برخلاف میل مردم عنوان کرده بود. این سوال پیش می‎آید که ایشان چگونه چنین استنباطی داشته و آن را خواسته مردم دانسته است؟ و آیا نمایندگانی که تصمیم بر تصویب آن گرفته‌اند، نمایندگان مردم نیستند! و مگر شورای نگهبان آن را تائید نکرده است. مگر این افراد نمایندگی جامعه را ندارند؟ بنابراین؛ این مسئول با چه مقیاس و متراژی چنین نظری می‌دهد! 

قانون عفاف و حجاب؛ قانونی که هنوز ابلاغ نشده است

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری از سال‌های قبل بار‌ها و بار‌ها نسبت به مسائل فرهنگی به مسئولین قوای سه گانه و در فرمایشات علنی تذکر دادند و از چند سال پیش نیز نقشه دشمن برای اندلسی کردن جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند. به همان ترتیبی که تمدن اسلامی تا سرزمین اَندَلُس در اروپا پیشروی کرده بود و آنها سعی کردند با ترویج فساد فرهنگی و بی بندوباری مسلمانان را شکست دهند. مقام معظم رهبری به خوبی این موضوع را تبیین کرده‌اند و دستگاه‌های مختلف فرهنگی و مردم را آگاه کردند که آنها همین نقشه را برای ما نیز دارند و قصد دارند جمهوری اسلامی را به همان سرنوشت دچار کنند. در قضایای چند سال اخیر نیز مقام معظم رهبری به زبان‌های مختلف نظرات خود را فرمودند. آنجایی که ایشان می‌فرمایند:”کشف ججاب هم حرام شرعی است و حرام سیاسی” این فرمایش هم فتوا و هم حکم است. خطاب ایشان هم به مسئولین و هم به عموم مردم است. اما در این میان عده‌ای می‌گویند که مردم را آزاد بگذارید، چه کسی می‌گوید که حجاب باید اجباری باشد! در حالیکه این موضوع نه با قانون اساسی و نه با مبانی حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری همخوانی دارد. قانونی که در مجلس در شهریور ۱۴۰۳ تدوین و توسط شورای نگهبان تائید شد، قانونی است که با هدف ساماندهی وضعیت نابهنجار ۲ سال اخیر در سطح جامعه تدوین شده است، اما متاسفانه هنوز برخلاف قانون ابلاغ نشده است. 

غضنفری افزود: این قانون دارای ۵ فصل است که ۴ فصل آن ایجابی و یک فصل آن سلبی است. فصل‌های ایجابی آن مربوط به دستگاه‌های فرهنگی، راهکار‌های فرهنگی و تذکرات است و فصل سلبی آن تنها جریمه نقدی است. سوال اینجاست مسئولینی که با این قضیه مخالفت می‌کنند و آن را تقابل با جامعه می‌دانند، با خود نمی‌گویند که یک قانون باید ضمانت اجرا داشته باشد! 

مسئولین و مردم نباید با قانون سلیقه‌ای عمل کنند

غضنفری همچنین گفت: تنها راهکار مردم در این شرایط خاص اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تن دادن به قانون است و نباید مسئولین و مردم با قانون سلیقه برخورد کنند. 

تشخیص اولویت‌های درست برای رفع نیاز‌های جامعه

اشراقی کارشناس مجری گفت: چه شاخص‌هایی وجود دارد که بواسطه آن می‌توان گفت تصمیم مجلس در رابطه با یک مسئله منطبق با مصالح عمومی امروز ایران است؟ 
رسولی مشاور سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت‌و‌گو در برنامه دور یک میز گفت: مهمترین مسئله اولویت بندی است. اینکه اکنون در جامعه اولویت چیست و آیا چیزی است که ما دوست داریم یا مسائلی است که نیاز‌های مردم است. طبیعتا نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی بحث‌های مختلفی می‌کنند، اما مهم شناخت اولویت جامعه و اولویت بندی درست و به جا است. اما خطر زمانی است که توان شناسایی اولویت‌ها در جامعه را نداشته باشیم.

اگر در تشخیص اولویت جامعه دچار خطای بینشی شویم

وی اضافه کرد: اگر در تشخیص اولویت جامعه دچار خطای بینشی شویم، آنجاست که شکاف اتفاق می‌افتد و مسیر جامعه از حاکمیت جدا خواهد شد. باید با تشخیص اولویت‌های درست نیاز‌های جامعه را برطرف شود و مردم این احساس را داشته باشند که مجلس در حال برطرف کردن مشکلات آنهاست و این نمایندگان همان نمایندگانی هستند که آنها به درستی انتخاب کرده‌اند. 

زمان و مکان دو عنصر مهم در تشخیص اولویت جامعه

اشراقی  کارشناس مجری در مورد برجام “قانون اقدام راهبردی”، اقتضا و تعدد شرایط و مصالح سبب شد تا در اولویت اول قرار بگیرد و بقیه موارد در سایه وزن آن دیده نشد و مجلس به دقت ورود پیدا کرد. اما اگر تعداد آن زیاد شود، چگونه خواهد شد؟ 

مشاور سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهم نیست اگر تعداد آن زیاد شود، مهم این است که درست عمل شود. اگر زمان و مکان به درستی در نظر گرفته شود، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. ممکن است در حوزه سیاسی سلایق متفاوت باشد، اما وقتی افکار عمومی بپذیرد و اکثریت مردم حس کنند که این همراهی وجود دارد، این مطلب جا خواهد افتاد. اما اگر زمان و مکان را در تشخیص اولویت‌ها در نظر گرفته نشود، دوقطبی ایجاد می‌شود مشکلی که به فرمایش مقام معظم رهبری از تهدید خارجی نیز خطرناک‌تر است. اگر اولویت‌ها به درستی تشخیص داده نشود و براساس آن با یک بینش غلط حرکت کنیم، ایجاد دوقطبی در جامعه نمی‌تواند ما را به اهداف خود نزدیک سازد و ما را با چالش روبه رو می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: در راس امور بودن مجلس، آرمانی است که حضرت امام (ره) مطرح کرده بودند. این راس امور بودن در مقاطع مختلف، ممکن است یکسان نباشد و اینکه بگویم که مجلس در راس امور است، ممکن است که از بیرون برداشت دیگری از آن شود. به نظر می‌رسد که در راس امور بودن، به مجالس مختلف و عملکرد‌های آنها برمی گردد. باید به تعاریف و ویژگی‌هایی که از مجلس تراز و نماینده تراز انقلاب اسلامی از گذشته مطرح شده بپردازیم. 

کسی مخالف قانون حجاب نیست

رسولی درباره قانون حجاب تاکید کرد: کسی مخالف قانون حجاب نیست بلکه راجع به زمان ابلاغ و اجرای آن دستگاه‌هایی حرفی برای گفتن داشتند و دغدغه‌ها و حساسیت‌هایی راجع به زمان اجرای آن وجود دارد که به رئیس مجلس شورای اسلامی به صورت مکتوب منتقل کردند. 

باید با صبوری و متانت با مسئله عفاف و حجاب برخورد شود

مشاور سیاسی رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تاثیرگذاری گروه‌های بیرون از مجلس بر نمایندگان مجلس گفت: طبق قانون، نمایندگان در اظهار نظر و پیگیری امور مردم آزاد هستند. اما وقتی اغراض مختلف وارد این کار می‌شود، ممکن است مسئله‌ای در حاشیه هم ایجاد شود. اما مگر کسی می‌تواند به قانون مجلس عمل نکند، حتی رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی و تمام کسانی که در گذشته بودند، همگی موظف به ابلاغ قانون مجلس هستند. ولی وقتی نهادی به نام شورای امنیت که طبق اصل قانون اساسی مرجعیت دارد، راجع به زمان اجرا و نه محتوا نامه‌ای می‌دهد، ماجرا متفاوت خواهد بود و آنجاست که باید جامعه و شرایط را در نظر گرفت و با صبوری و متانت با این مسئله برخورد شود ولی در عین حال تحت تاثیر گروه‌های بیرون از مجلس نیز نباشیم. 

تمکین به قانون باید همه جانبه باشد

وی با بیان اینکه تمکین به قانون باید همه جانبه باشد و اگر نظام را قبول داریم باید تمامی آن را بپذیریم و با آن سلیقه‌ای برخورد نکنیم، گفت: در کنار آن باید مصلحت جامعه و نظام نیز در نظر گرفته شود و به فرمایش مقام معظم رهبری انعطاف همیشه به معنای عقب نشینی از اصول نیست بلکه داشتن انعطاف با حفظ اصول است. بدین شکل با تبیین و صبوری و درک شرایط موجود در کنار هم می‌توان مسئله‌ها و اولویت‌ها را تشخیص دهیم و در مسیر درست حرکت کنیم. 

اشراقی کارشناس مجری گفت: نمایندگانی هستند که شاید رفتار بیرونی و رسانه‌ای آنها با آن چیزی که در مجلس تصویب می‌شود، یکسان نباشد، در اینجا ساز و کار مجلس با نمایندگان خاطی مجلس مستقل و تک رو یا وابسته به گروه‌های بیرونی چیست؟ 

رسولی در این رابطه گفت: براساس قانون نماینده مجلس حق دارد که در قالب اظهار نظر حرف خود را بیان کند، اما اگر نماینده‌ای تخلفی انجام دهد، به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای رسیدگی ارجاع داده می‌شود. 

تمام نمایندگان دارای درک و بینش یکسان نیستند

وی افزود: مسئله این است که اگر درک درستی از شرایط داشته باشیم، این اتفاقات نخواهد افتاد. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم این اتفاقات وجود دارد و تمام نمایندگان مجلس دارای درک و بینش یکسان نیستند و هر نماینده نظر متفاومتی در خصوص یک مسئله دارد. مهم آن است که ما بتوانیم در استراتژی به وحدت برسیم. ما نمی‌توانیم جز با وحدت مشکلات مردم را حل کنیم. مردم امروز کشش درگیری، بحث و جدل را ندارند. 

مشکلات جامعه جز با وحدت حل نخواهد شد

رسولی با تاکید بر اینکه ما نباید مردم را دچار تشویش ذهنی کنیم، تصریح کرد: ما باید به عنوان کارگزار حکومت، به آرامش مردم و پایداری وحدت در رفع تنش‌ها و اختلاف‌ها کمک کنیم. به نظر می‌رسد که در عصر عقلانیت، نباید احساسی رفتار کرد و باید با چارچوب منطق و عقل قدم برداریم. همه پای اعتقادات و قانون کشور خود ایستاده‌ایم و هیچ کس مخالفتی با محتوا ندارد بلکه اختلاف تنها در زمان اجرای قانون است. 

برنامه «دور یک میز» یک میز به بزرگی ایران است که دور این میز گفت‌و‌گو‌های تخصصی پیرامون مسائل روز شکل می‌گیرد. 

قابل ذکر است؛ روز‌های شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۲:۳۰ به مدت ۸۵ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج FM ردیف ۹۴ مگاهرتز پخش می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۹۴ و شماره در پیام‌رسان‌های مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به تهیه‌کنندگی سیده فاطمه شعار، سردبیری نوشین رهگذر اجرا و کارشناسی محمدرضا اشراقی به روی آنتن می‌رود.

source