
حسین میرزا محمدی بازیگر سینما و تلویزیون ضمن اشاره به اینکه جشنوارهها یکی از مهمترین فرصتها برای دیده شدن آثار هنری و سینمایی هستند از تمرکز سینمای بر پخش و نمایش آثار کوتاه گفت.
حسین میرزا محمدی، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، درباره اهمیت فیلم کوتاه، بهویژه در قالب ۱۰۰ ثانیهای، اظهار کرد: بارها تأکید کردهام که نباید فیلم کوتاه را فقط بهعنوان مقدمهای برای ورود به سینمای بلند در نظر گرفت. فیلم کوتاه، بهویژه وقتی در حد ۱۰۰ ثانیه ساخته میشود، یک ساختار کاملاً مستقل دارد. بسیاری از فیلمسازان در دنیا تمام مسیر حرفهایشان را در همین قالب ادامه میدهند، زیرا این مدیوم امکان انتقال حس، روایت داستان و ایجاد تأثیرگذاری را در کوتاهترین زمان ممکن فراهم میکند.
وی با اشاره به اهمیت برنامهریزی برای پخش و چرخه اقتصادی فیلمهای کوتاه اضافه گفت: در ایران، باید بیشتر روی پخش و نمایش فیلم کوتاه کار کنیم. جشنوارهها یکی از مهمترین فرصتها برای دیده شدن این آثار هستند، اما هنوز باید برای اکران و توزیع گستردهتر برنامهریزی جدیتری شود.
وی ادامه داد: چهاردهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ که به همت سازمان سینمایی سوره برگزار میشود، زمینهای مناسب برای فیلمسازان جوان است تا آثار خود را به نمایش بگذارند. این جشنواره که مهلت ارسال آثار را تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۴ تعیین کرده است، به فیلمسازان امکان میدهد که در فضایی حرفهای و رقابتی، خلاقیتهای خود را محک بزنند.
چالش روایت در ۱۰۰ ثانیه
میرزا محمدی، که علاوه بر بازیگری در سریالهای «چهار چرخ» و «کیمیا»، کارگردانی آثاری همچون «کت چرمی» و «بازی خونی» را نیز در کارنامه خود دارد، درباره چالشهای روایت در فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای گفت: در این نوع فیلمها، مسئله اصلی انتخاب زاویه دید و شیوه پرداخت داستان است. شما میتوانید موضوعی مثل مرگ را در ۱۰۰ دقیقه روایت کنید، اما هنر این است که همان حس را در ۱۰۰ ثانیه به مخاطب منتقل کنید. مهمترین نکته این است که از ثانیه اول، مخاطب را درگیر کنید و ضربه اصلی را در پنج تا ده ثانیه ابتدایی وارد کنید. اگر فیلمساز بتواند در همین زمان محدود مخاطب را به فکر فرو ببرد یا احساسی را در او برانگیزد، موفق عمل کرده است.
کشف استعدادهای تازه در سینمای کوتاه
میرزا محمدی، که خود از تجربه فیلمسازی کوتاه به سینمای بلند راه یافته، بر این باور است که جشنواره فیلم ۱۰۰ میتواند سکوی پرتابی برای استعدادهای تازه باشد. وی دراین باره اظهار کرد: یکی از وظایف جشنوارههای معتبر در دنیا، کشف استعدادهای تازه است. جشنواره فیلم ۱۰۰ هم دقیقاً همین نقش را دارد. وقتی یک فیلمساز بتواند در ۱۰۰ ثانیه احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، قطعاً ظرفیت ساخت آثار بزرگتر را نیز خواهد داشت. این جشنواره نهتنها محلی برای رقابت، بلکه فرصتی برای یادگیری و رشد فیلمسازان جوان است.
توصیهای برای فیلمسازان جوان
حسین میرزا محمدی در پایان تشریح کرد: مهمترین نکته برای فلیمسازی این است که روی حس مخاطب سرمایهگذاری کند. به عنوان فیلمساز و در فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای شما زمان زیادی برای پرداخت داستان ندارید، بنابراین باید در همان ثانیههای اول فیلم، قلاب را بیندازید و مخاطب را درگیر کنید. انتخاب یک روایت قدرتمند و یک زاویه دید متفاوت، کلید موفقیت در این قالب است. مهم نیست موضوع چیست؛ مهم این است که چطور آن را به تصویر بکشید.
انتهای پیام/
source