Wp Header Logo 1593.png
خبرگزاری میزان

در دومین روز جشنواره ملی عودنوازی قشم شش اجرا در بخش تک‌نوازی و سه اجرا در بخش گروه‌نوازی در هتل سورینت به روی صحنه رفت. 

اجراهای صحنه‌ای روز دوم جشنواره 

در بخش تک نوازی رونیکا توکلی فرد، قطعه نصیرخانی (طوسی) و چهارپاره (مرادخانی) از آثار میرزا عبدالله و قطعه چهارمضراب ماهور به آهنگسازی درویش خان را به اجرا درآورد. 

این هنرمند جوان حدود پنج سال است که به نواختن این ساز مشغول است. بصورت آنلاین این ساز را از استاد بهروزی‌نیا آموزش دیده و به گفته خودش زمانی که در  حال آموزش ارف بود، با بانویی که نوازنده عود بود، آشنا شده و از همان زمان به بعد به یادگیری این ساز علاقه‌مند می‌شود. 

وی در این باره گفت: سال گذشته در جشنواره ملی موسیقی جوان شرکت داشتم و مقام دوم را کسب کردم و در جشنواره امیرجاهد هم با همراهی خواهرم شرکت کردیم که خودم مقام دوم را در رده سنی الف و خواهرم در رده سنی ب کسب کردیم.

این نوازنده در ادامه درباره برگزاری این جشنواره‌ها بیان کرد: جشنواره ملی عودنوازی، فرصتی است تا با استادان و نوازندگان این ساز آشنا شویم و از نزدیک دیدار داشته باشیم و در کنار آن با شیوه نوازندگی شرکت‌کنندگان این جشنواره هم آشنا شویم.

رحمان مومنی دیگر شرکت‌کننده بخش تک‌نوازی از شهر اصفهان است که در هر دو دوره این جشنواره شرکت داشته و در این برنامه قطعات «ونوشه» اثر استاد حمید متبسم و «شورانگیز» اثر استاد حسین علیزاده را اجرا کرد. 

این نوازنده دانش آموخته هنرستان موسیقی است و زیر نظر استادان نوا سلیمانی و حبیب خرمی آموزش دیده و همچنین در خارج از هنرستان در محضر امیرفرهنگ اسکندری بوده است. 

وی درباره گرایشش به ساز عود گفت: در هنرستان موسیقی ساز گیتار تدریس نمی‌شود و به همین دلیل ساز عود را انتخاب کردم و از همان زمان به نوای دلنشین آن علاقه‌مند شدم.

مومنی اظهار کرد: برای حفظ این ساز باید در کنار تکنیک‌ها و مقام‌های قدیمی از تکنیک‌های نوین هم بهره برد تا سبک تازه‌ای خلق شود و در سطح جهانی بیشتر دیده شویم.

به گفته این نوازنده جوان، جشنواره ملی عودنوازی، فرصت مناسبی است تا شرکت‌کنندگان جوان در مقابل استادان این ساز، کار خود را ارائه کنند و دیده شوند. 

وی به مسئولان برگزارکننده این جشنواره پیشنهاد می‌کند که برای برگزیدگان این فستیوال کنسرت‌های رایگان در تهران و یا در سالن‌های بزرگتر برگزار شود. 

مومنی درباره رقابتی بودن جشنواره بیان کرد: فرقی نمی‌کند این رویداد بصورت رقابتی باشد یا غیررقابتی، چرا که فضای برنامه آنقدر سالم و دوستانه است که تنها کنار هم بودن برایمان مورد توجه است و این دیدگاه در کیفیت اجرای شرکت‌کنندگان تاثیرگذار بوده است.

میثم البوعلی عباسی، شرکت‌کننده خوزستانی از بندر امام خمینی و از شاگردان عبدالزهرا فلاح‌پور است و در این رویداد دو قطعه از مقام‌های رَست، عجم، نهاوند و بغداد و بداهه‌نوازی در مقام دشت را به روی صحنه برد. 

وی گفت: پدرم نوازنده عود است و از کودکی علاقه‌مند به این ساز بوده‌ام. به هم سن و سالان خودم که نوازنده عود هستند پیشنهاد می‌کنم در این جشنواره شرکت کنند تا بیشتر دیده شوند.

آوا پریشانی هم در این بخش دو قطعه «تابلوهای زندگی» ساخته مجید ناظم‌پور و «پرواز گنجشک» اثر منیر بشیر را اجرا کرد. 

مجاهد عبدالهی شرکت‌کننده از بندرعباس از شاگردان مرتضی کریمی، دیگر نوازنده این بخش بود که بداهه‌نوازی‌هایی را روی صحنه برد. 

این نوازنده در هر دو دوره این جشنواره شرکت داشته و حدودا پنج سالی است که نوازندگی می‌کند. 

وی درباره نقش جشنواره ملی عودنوازی در معرفی این ساز بیان کرد: عود سازی است که کمتر به مردم معرفی شده بنابراین برگزاری این جشنواره و حضور نوازندگان ساز عود از مناطق مختلف کشور موجب شده که این نوازندگان با شیوه نواختن یکدیگر بیشتر آشنا شوند و این امر در استقبال شرکت‌کننده دور دوم بسیار تاثیرگذار بود. امیدوارم این رویداد هنری همچنان تداوم داشته باشد.

سید محمدعلی سبزواری شرکت‌کننده تهرانی علاوه بر بداهه‌نوازی، قطعه «دل انگیزان» اثر پرویز مشکاتیان را اجرا کرد. 

در بخش گروه‌نوازی هم گروه موسیقی «نهیب» به سرپرستی محمدرضا حسن‌خانی (نوازنده عود) قطعه «کوچ» از آثار خود را اجرا کردند و همچنین دو قطعه «نیلی» (به آهنگسازی روزبه صف‌آرایی) و «رست» (به آهنگسازی احمد خطیب) اجرا شد و در ادامه بداهه‌نوازی با ساز کمانچه توسط روزبه صف‌آرایی و بداهه‌نوازی ساز تار با هنرنمایی مهدی میرصفایی روی صحنه رفت. 

گروه موسیقی «نارنج» به سرپرستی مهدی قاسمی در بخش گروه.نوازی چهار اثر از قطعات خود را با نام‌های «دلتنگی»، «بهار»، «پریش» و «آشوب» را اجرا کردند. 

محمد توکلی (نوازنده عود)، سیاوش مهمان پذیر (نوازنده پرکاشن)، یاسین منصور آبادی (نوازنده سنتور) و آرشاک انوری (نوازنده پیانو) از نوازندگان این گروه بودند. 

گروه موسیقی «کارما» به سرپرستی شهاب عامری سیاهویی (نوازنده عود) قطعه «صوت» به آهنگسازی گروه کارما را به اجرا درآوردند. بهنام علیزاده (عود)، رامین علی پور (دهل) وامیرطیاری (مُرواس از سازهای کوبه‌ای) از نوازندگان این گروه بودند.

جشنواره عودنوازی راه درازی در پیش دارد

فواد توحیدی پژوهشگر و نوازنده موسیقی که از میهمانان شب دوم این جشنواره بود، درباره این دوره از جشنواره بیان کرد: موسیقی رفتار آدمی است و هرگاه شرایط زندگی متفاوت شود، رفتار آدمی هم تغییر می‌کند. بنابراین نباید توقع داشت موسیقی گذشته همچنان پابرجا باشد، چرا که رفتارها براساس شرایط تغییر کرده است. البته در موسیقی نواحی ایران اصالت حرف اول را می‌زند، بنابراین در کنار نوآوری‌ها، بایستی از اصالت‌ها هم صیانت کنیم. در جشنواره عودنوازی سازهای مختلفی در کنار عود قرار گرفتند که برای جوانان جذاب بود و از نگاه من این اتفاق می‌تواند موجب آشتی سازها با یکدیگر شود.

دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره حضور داوران خارجی در این دوره از جشنواره گفت: حضور این داوران در بیشتر دیده شدن این جشنواره قطعا تاثیرگذار است. نوازنده‌ها و داوران این جشنواره با مقام‌های عربی و ترکی آشنا هستند اما حضور داوران خارجی بر اهمیت این جشنواره می‌افزاید.

وی در پایان اظهار کرد: به نظر من جشنواره عودنوازی در ابتدای راه است، باید چند سال دیگر به مسیر خود ادامه دهد تا سطح عودنوازی ما ارتقا یابد، به این علت که به سبب وقفه تاریخی نسبت به کشورهای عربی و همچنین ترکیه ضعیف‌تر هستیم و حدودا ۲۰ سال است که در این ساز رشد داشته‌ایم و قبل‌تر از آن دستانمان خالی بود، اما امروزه با تدریس این ساز در مراکز علمی و دانشگاهی، عودنوازی ایران رشد کرده است و اگر بخواهیم در این ساز پیشرفت کنیم و در سطح بین‌المللی دیده شویم باید با مقام‌های اصیل خودمان این مسیر را طی کنیم.

استقبال کم نظیر در یک کمپین موسیقایی

از بخش‌های جذاب این برنامه که بسیار مورد توجه قرار گرفت و مخاطبان بسیاری را به این بزم خودمانی جمع کرد، کمپین «با سازت بیا» بود که در شب دوم این جشنواره از استقبال خوبی برخوردار شد. 

بهنام ابوالقاسم کیوریتور کمپین #با_سازت_بیا درباره این کمپین بیان کرد: با سازت بیا از ایده‌های رضا موسوی مدیر هنری این جشنواره است. در این باره صحبت‌هایی مطرح شد و برنامه به این صورت بود که با ایجاد یک استیج کوچک در بیرون از محوطه یکی از مراکز خرید جزیره، هر نوازنده با هر توانایی که دارد به این کمپین بپیوندند و ساز بنوازند.

این نوازنده گفت: طی دو شبی که این برنامه برگزار شد استقبال بسیار خوب بود و نوازنده‌های بسیاری به ما پیوستند.

ابوالقاسم در ادامه افزود: موسیقی حد و مرزی ندارد و موجب ارتباط مردم و فرهنگ‌ها با یکدیگر است.

سجاد خراسانی که ساکن قشم است و در کنار کمپین «با سازت بیا» فروشندگی می‌کند، درباره این کمپین گفت: این کمپین اتفاق خوبی بود و حس و حال خوبی را هم به مردم منتقل کرد. البته موسیقی خیابانی در جزیره رواج دارد.

ابراهیم بالاپژوه مسافر جزیره و مدیر شهر کتاب مشهد گفت: هدف این کمپین ایجاد پل ارتباطی بین اقوام ایرانی با سازهای مختلف ایرانی است. البته قبل از قشم در شهرهای دیگر چون یزد، تبریز، اهواز و حتی مشهد این کمپین ایجاد شده بود و یک دورهمی و همنوازی است. هر کسی که علاقه‌مند به موسیقی است و توانایی‌هایی دارد، روی استیج می‌آید و هنرنمایی می‌کند، بنابراین نیاز است این نوع اجراهای خیابانی برای مردم بیشتر ارائه شود چرا که در روحیه مردم بسیار تاثیرگذار است و در این باره از عوامل برگزارکننده این جشنواره تشکر می‌کنم.

وی در پایان گفت: فستیوال راه عود می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای دیگر سازهای ایرانی تا در مناطق دیگر هم این ارتباط موسیقایی ادامه داشته باشد.

دومین جشنواره ملی عودنوازی قشم با دبیری محمد فیروزی از ۲۵ تا ۲۸ فروردین ماه توسط شهر کتاب و با میزبانی منطقه آزاد قشم در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

source