به گزارش گروه فرهنگ دفاعپرس، نشست بررسی «شهر خلاق در آینه افطارخونه» عصر امروز (شنبه) با حضور احمد شاکری عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نادر جعفری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد.
در ابتدا، احمد شاکری عضو هیات علمی گروه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به تحلیل ابعاد مختلف فضای شهری و تاثیرات رویدادهای شهری بر آن پرداخت و با اشاره به مفاهیم پایهای همچون «شهر» و «فضا» اظهار داشت: موفقیت هر رویداد شهری به درک عمیق از ویژگیهای فیزیکی و اجتماعی فضاهای مختلف شهری وابسته است.
عضو هیات علمی گروه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: فضا در واقع محل تعاملات انسانی است و این تعاملات هستند که ارزش افزوده فضای شهری را میسازند؛ بنابراین طراحی و اجرای هر رویداد شهری باید با توجه به ویژگیها و کارکردهای خاص هر فضای شهری صورت گیرد.
وی به تغییرات پیوسته در ساختار فضایی شهرها اشاره کرد و افزود: «شهرها بهطور مداوم دچار تحولاتی هستند که این تحولات بهویژه در ابعاد فضایی تاثیرات عمیقی بر برگزاری رویدادهای شهری خواهد داشت؛ تغییر در کارکردهای فضا میتواند بهطور مستقیم بر نحوه برگزاری و تأثیرگذاری رویدادها تاثیرگذار باشد.
شاکری در ادامه به مفهوم «روح فضا» اشاره کرد و بر لزوم توجه به معانی و هویتهای فرهنگی موجود در هر فضای شهری تاکید کرد و افزود: برای هر رویدادی در یک فضای شهری، احترام به روح آن فضا و ویژگیهای هویتی آن از اهمیت ویژهای برخوردار است و هرگونه غفلت از این مساله میتواند به تبدیل کارکرد آن فضا به ضد کارکرد آن منتهی شود.
وی همچنین بر لزوم توجه به خاطرات جمعی و فرهنگی که در فضاهای شهری نهفتهاند اشاره کرد و گفت: فضاهای شهری حامل خاطرات و تاریخهای جمعی هستند که در طراحی رویدادهای شهری باید به آنها توجه ویژهای داشت؛ نادیده گرفتن این خاطرات میتواند به آسیبهای فرهنگی و اجتماعی جدی منجر شود.
رویکرد دادهمحور در تحلیل رویدادهای شهری
شاکری همچنین در سخنان خود بر اهمیت استفاده از رویکرد دادهمحور در تحلیل رویدادهای شهری تاکید کرد و گفت: برای هر رویدادی باید دادههای معتبر و مستند جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. بدون دادههای دقیق، نمیتوان به قضاوتی منطقی و علمی در مورد موفقیت یا عدم موفقیت یک رویداد رسید.
عضو هیات علمی گروه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: تحلیلهای دقیق باید شامل دادههایی مانند گردش مالی، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی و واکنشهای شهروندان باشد. برای مثال، در مورد رویدادهای مشابه در شهرهایی مانند رشت باید بدانیم که این رویدادها چگونه در تعامل با جامعه محلی اثرگذاری خود را نشان دادهاند و چه میزان مشارکت از سوی گروههای اجتماعی مختلف صورت گرفته است.
برندینگ شهری و استوریتلینگ، رویکردی نوین در جذب مشارکت شهروندان
در ادامه نادر جعفری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق به تحلیل مفهوم استوریتلینگ در برندینگ شهری پرداخت و با اشاره به تفاوتهای نظری با احمد شاکری در زمینه برندینگ شهری بر اهمیت توجه به تعاملات میان شهروندان و سازمانها در فرآیند برندینگ تاکید کرد و گفت: در برندینگ شهری ما باید به این نکته توجه کنیم که هر رویداد و هر محصول شهری حامل پیامهای متنوعی است که از طریق نقاط تماس مختلف به شهروندان منتقل میشود.
به گفته وی این پیامها میتوانند از طریق رویدادها، تعاملات روزمره یا حتی تجربیات مصرفکنندگان در طول زمان شکل بگیرند و در ادامه به مفهوم «مدیریت تجربه مشتری» در بازاریابی اشاره کرد و توضیح داد که این مفهوم در برندینگ شهری نیز کاربرد دارد.
وی افزود: شهروندان در تعامل با رویدادهای شهری، مشابه مشتریان در تعامل با برندها عمل میکنند. آنها تجربیات خود را از طریق نقاط تماس مختلف شکل میدهند و به برند شهر پیوند میزنند.
جعفری همچنین بر اهمیت استوریتلینگ در برندینگ شهری تاکید کرد و گفت: استوریتلینگ بهعنوان یک ابزار قدرتمند در برندینگ نقش حیاتی در ایجاد ارتباطات عاطفی و معنادار میان شهروندان و برند شهر دارد.
وی ادامه داد: این داستانها میتوانند از سوی شهروندان به سازمانها منتقل شود یا برعکس، از سوی سازمانها به شهروندان ارائه شوند.
جعفری در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توجه به فرهنگ مردمپسند در طراحی و مدیریت رویدادهای شهری تأکید کرد و گفت: «شهرداری تهران با درک نیازهای عمومی و فرهنگی شهروندان، به سمت طراحی رویدادهایی با رویکرد مردمپسند پیش میرود.
به گفته وی رویدادهایی مانند «افطارخونه» به وضوح نشاندهنده این رویکرد استکه بیشتر بر اساس فرهنگ عمومی و فراغت عمومی طراحی شده تا آنکه تنها بر مبنای فرهنگ نخبهگرایانه شکل بگیرد.
وی افزود: مهمترین عامل در موفقیت برندینگ شهری این است که شهروندان درگیر تجربیات فرهنگی و اجتماعی شوند و احساس کنند که این برند به زندگی روزمره آنها پیوند خورده است. اگر برند شهری بتواند این ارتباط عاطفی و معنادار را برقرار کند، آنگاه میتواند به موفقیت پایدار دست یابد.
در پایان احمد شاکری و نادر جعفری بر این نکته تاکید کردند که برای طراحی و اجرای موفق رویدادهای شهری و برندینگ، توجه به ابعاد مختلف فضای شهری، مشارکت فعال شهروندان و استفاده از دادههای معتبر و تحلیلهای دقیق از عوامل کلیدی به شمار میآید.
رویدادهایی همچون «افطارخانه»، بهعنوان نمونهای از رویکردهای نوین در تعامل با شهروندان و خلق تجربههای شهری مشترک میتوانند به تقویت هویت شهری و برندینگ آن کمک کنند.
انتهای پیام/ 121
source