
مسعود رشیدی گارگردان سینما و تلویزبون از ظرفیتهای جشنواره فیلم ۱۰۰ برای تربیت نسل تازه فیلمسازان گفت.
جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ با محوریت روایتهای کوتاه و اثرگذار، طی سه روز در پردیس سینمایی ملت برگزار شد و در ۱۹ اردیبهشتماه، همزمان با میلاد امام رضا(ع)، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
مسعود رشیدی، کارگردان سینما و تلویزیون، با اشاره به ظرفیتهای فیلم کوتاه بهویژه در قالب ۱۰۰ ثانیه، این جشنواره را فضایی مناسب برای شکوفایی استعدادهای نوظهور ارزیابی کرد و گفت: ساخت فیلم کوتاه در زمان محدود، تمرین مهمی برای آنهایی است که میخواهند وارد دنیای حرفهای سینما شوند.
وی افزود: بیان یک حرف و رساندن یک پیام در مدت زمان بسیار کوتاه، کار آسانی نیست، اما همین محدودیت زمانی باعث میشود فیلمساز به ایجاز و دقت در روایت روی بیاورد که یکی از اصلیترین ویژگیهای یک اثر حرفهای است.
رشیدی در ادامه با تأکید بر اهمیت ساختار در تولید آثار کوتاه تصریح کرد: اگر من داور یک جشنواره فیلم باشم، اصولاً برایم مهم است که فیلم، ساختار درست و بیان دقیق داشته باشد. زمان محدود یا بلند بودن فیلم، تفاوتی در این اصل ایجاد نمیکند.
این کارگردان همچنین ابراز امیدواری کرد که جشنواره فیلم ۱۰۰ بتواند به سکوی پرتابی برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه تولیدات بلند تبدیل شود و افزود: وقتی کسی بتواند در زمان کوتاه، قصهاش را خوب روایت کند و مفهوم را منتقل کند، قطعاً در ساخت آثار بلند هم موفق خواهد بود.
حمایت از فیلمسازان جوان؛ ضرورتی برای آینده سینما
رشیدی با اشاره به چالشهای اقتصادی در مسیر فعالیت فیلمسازان جوان، حمایت نهادهای مسئول را امری ضروری دانست و گفت: فیلمسازی، شغلی پرهزینه است و کسی که وارد این عرصه میشود، باید از ابتدا به جنبه اقتصادی آن نیز بیاندیشد.
وی افزود: نهادهایی چون انجمن سینمای جوان، سازمانها و ارگانهایی که ادعای حمایت از فیلمسازان را دارند، باید ساختاری منسجم و سالم داشته باشند. متأسفانه آنچه امروز شاهد آن هستیم، حمایتهایی شکستهبسته و ناقص است که در بسیاری موارد نیز با رانت و روابط خانوادگی همراه شده است.
این کارگردان با انتقاد از تکرار افرادی خاص در پروژههای تلویزیونی و سینمایی تأکید کرد: حتی در سینمای حرفهای و تلویزیون کشور نیز، پروژههای بزرگ در اختیار یک طیف خاص از افراد قرار دارد و این مسئله مانع ظهور چهرههای جدید و توانمند میشود.
وی با تأکید بر ضرورت ورود دولت به این عرصه گفت: حمایت از استعدادهای تازهنفس، اگر با برنامهریزی دقیق و فارغ از رانت و روابط باشد، میتواند آینده سینمای کشور را متحول کند. دولت باید با جدیت بیشتری وارد عمل شود و امکانات لازم را در اختیار فیلمسازان جوان قرار دهد.
رشیدی با اشاره به دشواریهای آغاز مسیر برای فیلمسازان تازهکار، تأکید کرد: در نبود حمایت و امکانات اولیه، فیلمساز جوان ناگزیر است خودش دست به کار شود. حقیقت این است که ساخت فیلم، هزینهبر است؛ دوربین، لوکیشن و حتی خیابان، همه هزینه دارند. بنابراین اگر کسی بخواهد دیده شود، نمیتواند صرفاً منتظر بماند بلکه باید خودش برای تأمین منابع تلاش کند.
آموزش؛ حلقه مفقوده برخی جشنوارهها
این کارگردان با تجربه درباره خلأهای آموزشی موجود در جشنواره فیلم ۱۰۰ اظهار کرد: برگزاری کارگاهها و نشستهای پرسش و پاسخ در حاشیه جشنواره، بسیار مفید و ضروری است. حضور پیشکسوتان و انتقال تجربیات آنها به نسل جدید، میتواند زمینهساز رشد و ارتقای فیلمسازان جوان شود.
وی افزود: برگزاری چنین برنامههایی به خودی خود کافی نیست، بلکه باید با مدیریت صحیح و منسجم همراه باشد تا اثربخشی لازم را داشته باشد. امیدوارم اینگونه جشنوارهها بیش از پیش به بستری برای رشد نسل جوان بدل شوند و صرفاً به رقابت فیلمها محدود نشوند.
انتهای پیام/
source