به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، آیین افتتاحیه نشر میخ، نشر تخصصی طنز، با حضور عباس حسیننژاد، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد کتاب و محمدرضا شهبازی، مدیر نشر میخ، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدا عباس حسیننژاد مدیر دفتر طنز حوزه هنری درباره تولید آثار طنز در دهههای اخیر گفت: به نظر میرسد در زمینه طنز آنچه به عنوان متعادلترین وجه تولید در فرهنگ قرار دارد، اتفاق نیفتاده است. ما در حوزه طنز کتاب، اتفاقات چشمگیری نداریم. شاید به این دلیل است که تولید کار طنز بسیار سخت است. طنز نوشتن کار هرکسی نیست و این موضوع کارمان در حوزه کتاب را سخت کرده است. همچنان جای خالی طنز احساس میشود و واقعاً جامعه ما نیاز دارد تا ذهنش با طنز آرام شود و مشکلات را شیرینتر ببیند.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری در پاسخ به اینکه آیا طنز مخاطب خاص دارد و یک طنز موفق باید چه ویژگیهایی داشته باشد، عنوان کرد: یک کتاب در عین حال که شیرین است، یک رسانه سخت است. طنز وقتی وارد کتاب میشود، وجه فرهنگی پررنگی دارد و خواندنش سخت میشود. برای مثال در عرصه شعر طنز حوزه هنری که از سال ۸۰ فعالیت میکنیم، ماهانه شب شعر طنز در حلقه رندان داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در دفتر طنز به این فکر میکنیم که آیا باید همچنان شعر طنز را جدی بگیریم یا خیر؟ چون فروش شعر طنز جذابیت بیشتری دارد. طنز برای همه است و جوکهایی رواج پیدا کرده و زبان طنز امروزی متفاوت شده است.
باید قدر طنزپردازان را دانست
این طنزپرداز تأکید کرد: فارغ از شعارها نیاز داریم افرادی دغدغهمند باشند و محتوای طنز تولید کنند. اینکه یک نشر وارد این عرصه میشود، اتفاق مبارکی است. در عرصه داستان، نیاز به اتفاقی داریم که داستاننویسان ما توجه بیشتری به طنز داشته باشند. یادگیری طنز با آموزش رخ میدهد.
حسیننژاد افزود: هوشنگ مرادی کرمانی جزء بینظیرهای ادبیات طنز ماست. باید قدر طنزپردازان را دانست.
مدیر دفتر طنز حوزه هنری درباره جنبه اقتصادی نشر بیان کرد: نشر کار شیرینی است؛ ولی کاری اقتصادی است. اگر شما صرفاً به حوزه فرهنگ نگاه کنید و وجه اقتصاد رعایت نشود، در ابتدای مسیر به پایان خواهید رسید. این وجه اقتصاد وقتی فعال است که شما یک مخاطب وفادار یا مخاطب جدید داشته باشید. یک مخاطب جدید از مخاطب خوب میآید. در این صورت نشر موفق خواهد شد؛ به خصوص اگر محتوای خوب به مخاطب دهیم.
وی ادامه داد: خوشحالم که نشر با رویکرد طنز راهاندازی شده است. باید نشر را جدی گرفت و ما تا جایی که بتوانیم حامی باشیم، کنار نشر هستیم؛ برای مثال، با خرید کتاب برای کلاسهای خود کمک خواهیم کرد. جدی گرفتن خیلی خوب است؛ اما تربیت نوجوانها برای تولید متن جذاب کار سخت ولی شدنی است. همه میتوانند طنز بنویسند، اما به شرط تداوم و آموزش. از نوشتن نباید هراسید. ما حاضریم برای رسیدن به محتوای طنز به جوانها کمک کنیم.
عرصه پخش کتاب فلج است
سپس مدیر بنیاد کتاب از عوامل موفقیتآمیز یک نشر گفت: خود را مخاطب طنز میدانم، شاید نخستین کتاب طنزی که دیدم، «ماشاءللهخان» در بارگاه بود که با یک سبک بیمنطق نوشته شد. آنچه در حوزه نشر اهمیت دارد، تداوم است. چاپکتاب در نشر کار بسیار آسانی است؛ اما ترویج، پخش و فروش کتاب سخت است. بنظرم عرصه پخش کتاب، فلج است.
مجدالدین معلمی در پاسخ به اینکه چرا آثار طنز تداوم پیدا نمیکنند، گفت: اگر بخواهم از زاویه ناشر نگاه کنم، عدم تبلیغ و ترویج و شناسایی جنس طنز به مردم است. امروز جنس طنز تغییر یافته و خلق یک شخصیت جدید برای نشر جزء مشکلات حوزه نشراست. بخش مهمی از مشکل نشناختن فصا و نداشتن ردهسازی در بخشهای مختلف است.
وی در پاسخ به اینکه چه ویژگی در آثار نشر میخ دیدید که از آنها حمایت کردید، گفت: شایستگی در مجموعه انتشارات وجود داشت که قصد داشت حرف مردم را بزند و از آلودگیهای طنز دور باشد. بنظرم این امر ارزش حمایت دارد.
معلمی در پایان سخنانش گفت: نمایشگاه کتاب نماد فرهنگی کشور است؛ چون بزرگترین اتفاق فرهنگی کشور است.
قصد داریم ظرفیتی به ظرفیت نویسندگان طنز اضافه کنیم
مدیر نشر میخ در پاسخ به این سوال که چرا اسم میخ را انتخاب کردهاید، گفت: نشر میخ مدیون حمایت عباس حسیننژاد و مجدالدین معلمی است. در مجموعهای که هستیم، اسمها را عجیب و غریب انتخاب میکنیم. «میخ از «میخندیم، میخوانیم» میآید و حس کردیم بعدها برای تبلیغ و ترویج مناسب باشد.
محمدرضا شهبازی از ایده شکلگیری نشر میخ گفت: حدود ۱۰ سال است با باشگاه طنز انقلاب فعالیت میکنیم. حس کردیم فضایی که بچهها هستند و رشد کردهاند، توانایی بیشتر نوشتن دارند و بهتر است یک نشر تخصصی داشته باشیم. خیلی از ناشران گفتند چرا نشر طنز میزنید و این ما را مسمم به تأسیس نشر کرد. ما به حضور نشر میخ در نمایشگاه فکر کردیم؛ اما با کمک دوستان توانستیم ۱۰ الی ۱۱ کتاب را در غرفه کوچک خود به نمایش بگذاریم.
وی افزود: کتاب فروختن یا ناشر بودن یک میل است. از بچگی دوست داشتم کتابفروشی داشته باشم. از بچگی دستفروشی و بازاریابی کتاب کردهام و شکر خدا در نمایشگاه حاضر شدم.
شهبازی عنوان کرد: حدود ۱۱ کتاب به نمایشگاه آوردیم و تنوعی را که قصد داریم در کتابها باشند، داریم و دوست داریم بازآفرینی کتابها را داشته باشیم. قصد داریم یک ظرفیتی به ظرفیت نویسندگان طنز اضافه کنیم. در حال حاضر خیلی از موسسات کار طنز انجام میدهند.
این طنزپرداز در پاسخ به اینکه چرا به جوانها اعتماد کردید، گفت: نویسندگان جوان چند سالی است در حال نوشتن طنز هستند و واقعاً روی کتابهای آنها کار شده است. برای مثال، در حوزه داستان و رمان از نویسندگان سرشناس خواستیم تا وقت بگذارند و مطالعه کنند. سن جوانها کم است، اما واقعاً برایش زحمت کشیدهاند. دو روز مانده به نمایشگاه نمیدانستیم که غرفه داریم یا نه، کتابهایمان به نمایشگاه میرسد یا خیر؛ اما با کاریکاتور کار کردیم. امیدوارم بتوانیم بمانیم، با کیفیت کار کنیم و از مشورت اساتید کار کنیم تا انشاءالله ظرفیت جدید در حوزه طنز و نشر داشته باشیم.
انتهای پیام/ 121
source