Wp Header Logo 1851.png
تئاتر خیابانی؛ ابزاری برای آشتی مردم با هنر

داور بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر محلات تئاتر خیابانی را ابزاری برای آشتی مردم با هنر دانست.

خبرگزاری میزان

امیر زارع‌زاده داور بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر محلات در گفت‌وگو با میزان گفت: برگزاری جشنواره‌های تئاتر در شهرهایی خارج از مرکز استان می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای اهالی تئاتر آن منطقه داشته باشد. یکی از مهم‌ترین این دستاوردها کشف استعدادهای جدید است. 

وی افزود: بسیاری از هنرمندانی که امروز شناخته‌شده و سلبریتی شده‌اند، از همین جشنواره‌ها شروع کرده‌اند. این جشنواره‌ها نه تنها به معرفی هنرمندان می‌پردازند، بلکه باعث شناخته شدن شهرهای مختلف می‌شوند. هنرمندان این شهرها از این طریق می‌توانند در سطح گسترده‌تری معرفی شوند و این تأثیرات فرهنگی در بلندمدت برای آن شهرها می‌تواند بسیار مفید باشد. 

زارع‌زاده اظهار کرد: جشنواره‌ها در حقیقت فرهنگ‌ساز بوده‌اند و توانسته‌اند تأثیرات مثبتی در کاهش برخی آسیب‌های اجتماعی داشته باشند. زبان هنر، به خصوص تئاتر، یک زبان همه‌پسند است که مورد پذیرش مردم قرار می‌گیرد. مردم از تئاتر خیابانی استقبال می‌کنند و این هنر قادر است پیام‌هایی را منتقل کند که شاید در محیط‌های دیگر مانند کلاس‌های دانشگاهی، امکان‌پذیر نباشد. درواقع، نمایش خیابانی می‌تواند در مدت زمان کوتاه، همان پیامی را منتقل کند که یک مدرس دانشگاه در طول یک ساعت تلاش می‌کند به دانشجویان ارائه دهد. 

داور بخش خیابانی سومین جشنواره ملی تئاتر محلات در ادامه گفت: تئاتر در کشورهای اروپایی جزو بخش‌های اصلی سبد خرید فرهنگی مردم است. مردم در این کشورها تئاتر را به عنوان یک بخش از زندگی روزمره خود می‌پذیرند، اما در ایران هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است.

وی ادامه داد: برای تئاتر خیابانی در ایران باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا هنرمندان بتوانند با استفاده از مضامین مرتبط با زندگی مردم، مخاطبان بیشتری را جذب کنند. موضوعات روز مانند گرانی، تورم، آسیب‌های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد، ایدز و جنگ‌های خیابانی، باید محورهای اصلی تئاتر خیابانی باشند. این موضوعات باید به گونه‌ای به تصویر کشیده شوند که مردم خود را در آن‌ها ببینند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. 

این کارگردان توضیح داد: در تئاتر خیابانی، نمایش‌هایی که به مسائل روز جامعه پرداخته و پیام‌های واقعی و ملموسی داشته باشند، می‌توانند تأثیرات بیشتری بر مخاطبان بگذارند. تئاتر خیابانی نباید به سمت فلسفه‌های پیچیده برود که برای مخاطب عمومی قابل درک نیست، بلکه باید تئاتری باشد که برای هر کسی در هر سطح اجتماعی قابل فهم باشد و مردم به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. 

زارع‌زاده همچنین در مورد ارزیابی خود از کیفیت کارهای تئاتر خیابانی این روزها گفت: در این سال‌ها متأسفانه شاهد این بوده‌ایم که گاهی دچار یک نوع تکرار بی‌جا می‌شویم. ما نمایش‌هایی تولید می‌کنیم که آن‌ها را به جشنواره‌های مختلف می‌بریم و برای هر جشنواره، موضوع آن را تغییر می‌دهیم. این در حالی است که گاهی فراموش می‌کنیم که نمایش ما در خیابان اجرا می‌شود، نه در یک سالن تئاتر. در خیابان، مخاطب ما دیگر آن مخاطب اختصاصی تئاتر نیست که در سالن نشسته باشد. در خیابان، نمایش باید به شکلی باشد که آستانه تحمل مخاطب را در نظر بگیرد. 

وی بیان کرد: به همین دلیل، در تمام نمایش‌هایی که من در تئاتر خیابانی انجام می‌دهم، تمرکز بر مشارکت مردم است. به عنوان مثال موضوعی را باز می‌کنم و اجازه می‌دهم مردم خودشان برای ادامه ماجرا تصمیم بگیرند. 

داور بخش خیابانی سومین جشنواره تئاتر خیابانی محلات در پایان گفت: جشنواره تئاتر محلات هر سال بهتر از سال قبل برگزار می‌شود. آثار قابل توجهی در این جشنواره حضور داشتند و بسیاری از هنرمندان تراز اول کشور مشتاق حضور در این دوره بودند و انشالله این جشنواره در سال‌های آینده به صورت بین‌المللی برگزار شود. 

سومین جشنواره ملی تئاتر محلات به دبیری میثم کرمی از ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت در شهرهای محلات و نیم‌ور درحال برگزاری است.

انتهای پیام/

source