عظیمیمیرآبادی در گفتوگو با دفاعپرس؛
مهدی عظیمیمیرآبادی، تهیهکننده سینما در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ دفاعپرس، با بیان اینکه وجود سینمای دفاع مقدس و مقاومت در جریان سینمایی کشورمان غیرقابل انکار است، اظهار داشت: سینمای دفاع مقدس و مقاومت بهعنوان یک ژانر و جریان سینمایی در کشورمان اثبات شده است و جای تردیدی در این خصوص وجود ندارد لذا نیازی به تاکیدی در اثبات آن نداریم چراکه از این مرحله عبور کردهایم و تقریبا کسی وجود ندارد که ادعا کند که ما چیزی به اسم سینمای دفاع مقدس نداریم.
این تهیهکننده سینما با طرح این پرسش که آیا ما امروز در سینمای دفاع مقدس و مقاومت به وظایفمان و برنامههایی که باید انجام بدهیم، بهدرستی عمل میکنیم یا نه، گفت: یکی از مهمترین نکتهها دراین خصوص زمانشناسی است؛ یعنی ما باید ببینیم هماکنون چه زمانی است و چه کارهایی اولویت دارند تا سینمای مقاومت به وظیفه خودش عمل کرده باشد؛ اگر این کار را نکنیم دور باطل خواهیم زد و دچار روزمرگی خواهیم بود و مسیر را جلو نخواهیم رفت.
وی نگاه هدفمند به سینمای دفاع مقدس و مقاومت را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: اگر نگاه هدفمند به سینمای دفاع مقدس و مقاومت داشته باشیم، آنگاه است که به نظر ما بهتر به نتیجه خواهیم رسید. یکی از مسائل ما این است که سینمای دفاع مقدس و مقاومت باید به عنوان یک سینمای موجود، باید ارزیابی، بررسی و کارشناس کند و از درون نگاههای جمعی و باندی خارج شود و به یک نگاه ملی و فراملی برسد و سپس وظیفه سینمای دفاع مقدس را احصا کند. با اتفاقاتی که ما در مسئله مقاومت در جهان شاهدیم، به نظرم میرسد که ما باید خیلی جدیتر وارد عمل شویم؛ در این مسیر تولید فیلم تنها یکی از بخشهای کار است یعنی اگر ما ۱۰ مرحلهی جدی در حوزه سینمای مقاومت داشته باشیم، یکی از مهمترین مباحث، بحث نمایش و بازخورد و ارتباط با مخاطب در سطح ملی و بینالمللی است که باید درباره مخاطب عام و خاص صحبت کنیم چراکه خیلی مهم است.
عظیمیمیرآبادی تعداد و میزان تولیدات سینمای دفاع مقدس در طول سال را مهم خواند و تصریح کرد: میزان تولیدات ما گرچه مهم است، اما نوع عرضه درست و کیفیت تولیدات موجود مسئلهی مهمی است که آیا حرفمان به درستی به مخاطب منتقل شده است که باید مسوولین سینمای مقاومت باید به آن توجه کنند و امیدوارم مسوولین امروز به این مسئله به خوبی و درستی توجه کنند.
این تهیهکننده سینما نگاههای جناحی و باندی را آفت سینما دانست و گفت: این نگاههای حلقهای و جناحی به طور کلی آفت سینماست و به طور جدیتری اگر ما مراقبت نکنیم، به سینمای دفاع مقدس و مقاومت آسیب جدیتری خواهد زد. اگر ما مراقبت نکنیم و وارد این جرگه شویم، سینمای دفاع مقدس، چون اساس آن با این است که نگاه عام و ملی در آن وجود داشت و همگی در آن مشارکت داشتند و مانع کسی برای ورود به آن نمیشدند، لذا این رویکرد در بُعد فرهنگی و هنری آن که سینماست نیز باید اعمال شود. متاسفانه نگاه غلطی وجود دارد که قضیهی سینمای دفاع مقدس را خیلی کولونی و خانوادگی میدانند و این مسئله به سینمای دفاع مقدس و مقاومت آسیب زده است و چون این نگاه وجود دارد، نگاه آیندهنگر و آینده پژوه از بین رفته است چراکه برای آیندهنگری برای وسعت نگاه وجود داشته باشد.
وی عنوان کرد: یکی از اشکالات ما در سینمای دفاع مقدس عدم وجود جریان صحیح نقد و نقدپذیری است؛ اگر نقد نباشد ما چگونه باید متوجه اشتباهاتمان شویم! اگر ما کلونی و خانوادگی نگاه کنیم همه چیز با تعریف و تمجید و تشویق جلو میرود و هیچ نقدی صورت نمیگیرد و در این شرایط اگر کسی نقدی مطرح کند آن را به معظل تبدیل میکنیم و همواره نگاه به این معظلات حذف بوده است و با این شرایط چیزی تصحیح نمیشود و با این رویکرد ما اگر عقبگرد نکنیم، پیشرفت هم نخواهیم داشت.
عظیمیمیرآبادی درخصوص نسل جدید فیلمسازی در سینمای دفاع مقدس و مقاومت گفت: جوانهای ما در حوزه فیلمسازی بلدتر، فهیمتر و نوع نگاهشان جدید و نسبت به نسلهای ابتدایی بهروزتر شده است؛ لذا باید موقعیت را برای شکل بیان فیلمسازان جدید فراهم کرد. البته مباحث و مبانی اصلی و مبنایی در فیلمسازان گذشته و فعلی یکی است چراکه آرمان و مبانی انقلاب اسلامی یکی است ولی شکل بیان سخن مربوط به فیلمساز است و مدیریت نقش تعیینکنندهای در آن دارد.
انتهای پیام/ 121
source