Wp Header Logo 231.png

به گزارش ایکنا به نقل از نشریه خیمه؛ شماره جدید این نشریه (اردیبهشت ۱۴۰۴) بعد از فهرست و سرمقاله به قلم محمدرضا زائری، مدیر مسئول با مطلبی در مورد استاد عبدالرسول عبایی، چهره اثرگذار قرآنی کشور ادامه می‌یابد که در فروردین درگذشت.

استاد عبایی نه‌تنها در کسوت قاری، بلکه در مقام معلم، مربی، مروج فرهنگ قرآن، تاثیرات عمیق و پایداری در سهپر دینی و فرهنگی کشور برجای گذاشته است. او که متولد ۱۳۲۴ در شهر کربلا بود از خردسالی با صوت قرآن مانوس شد، نخستین آموزش‌های قرآنی خود را نزد قاریان و استادان محلی آغاز کرده و بعد از شکوفایی اولیه، دهه های ۵۰ و ۶۰ دوران طلایی فعالیت او بود.

این شماره از نشریه نگاهی هم به آثار پروانه اعتمادی، نقاش برجسته معاصر دارد که روز اول فروردین ۱۴۰۴ درگذشت. در مطلبی در مورد او می‌خوانیم: او (پروانه اعتمادی) با انقلاب اسلامی از ایران نرفت. این در حالی بود که بسیاری از دانش‌آموختگان دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از ایران مهاجرت کردند. در اوج انقلاب تصویری از آیت‌الله سیدمحمود طالقانی نقاشی کرد که به شکل عمومی چاپ و میان مردم عرضه شد. در اوج جنگ ایران و عراق در سال‌ ۱۳۶۷ وقتی تابلوی «یادگار، برای یک شهید» را کشید؛ بسیاری از روشنفکران او را مورد طعن قرار دادند و او را هنرمندی همراه حکومت خواندند. در حالیکه چنین نبود. او خود بعدها گفت که این وظیفه انسانی او در قبال فضای اجتماعی‌اش بوده است. اعتمادی از میان همین آزادمنشی‌هایش، انسانی ماندگار شد.

ارسالی////«خیمه‌»ای به نام شاعری نام‌آشنا؛ مرحوم سیدحسن حسینی

نقد و بررسی فصل هفتم از سریال پایتخت که نوروز گذشته از سیما پخش شد و پایان ماجرای تحصن ۴۸ روزه شماری از بانوان حامی اجرای قانون حجاب در فروردین با مداخله پلیس از دیگر مطالب این شماره خیمه است.

چهره ماه عنوان مطلب بعدی و در واقع پرونده‌ای برای سیدحسن حسینی، شاعر نام‌آشنای روزگار ماست. سید حسن حسینی متولد فروردین ۱۳۳۵ تا فروردین ۱۳۸۳ که از دنیا رفت، تاثیر قابل توجهی بر ادبیات امروز ایران گذاشت. او که به زبان عربی مسلط و با زبان‌های ترکی و انگلیسی آشنا بود، از سال ۱۳۵۲ شروع به نوشتن و سرودن شعر و انتشار آثار خود در مجله فردوسی کرد.

حسینی یکی از بنیانگذاران بخش شعر حوزه هنری همراه با قیصر امین‌پور (۱۳۳۸ تا ۱۳۸۶) بود، اما سال ۱۳۶۶ اختلاف با رئیس حوزه بالا گرفت و او بعد از خروج از حوزه به تدریس در دانشگاه رو آورد. مجموعه شعر گنجشک و جبرئیل (که ابتدا سال ۱۳۷۰ منتشر شد) در قالب شعر سپید و با مضمون دینی و عاشورایی نشان داد حسینی در این عرصه پیشرو است. او ثابت کرد می‌توان به حماسه عاشورا نگاهی نو، خلاقانه و دور از نگاه سنتی داشت و روح حماسی و احساسی شعر عاشورا را حفظ کرد. این شاعر وارسته که مرد سکوت و سکون نبود، آرام و قرار نداشت و روح رهایی و آزادگی و صراحت لهجه باعث شد حتی با آنهمه استعداد و ذوق شعری مدتی خانه‌نشین باشد.

در نهایت وقتی فروردین ۱۳۸۳ از دنیا رفت پیش از خاکسپاری، همسرش کتاب گنجشک و جبرئیل را آورد تا با او در قبر گذاشته شود، خودش خواسته بود این کتاب همراهش و شفیعش باشد.

ارسالی////«خیمه‌»ای به نام شاعری نام‌آشنا؛ مرحوم سیدحسن حسینی

یک مصاحبه از سیدحسن حسینی و یادداشت‌هایی به قلم ساعد باقری، علی موسوی گرمارودی، فاطمه راکعی، جواد محقق، زیبا اشراقی (همسر مرحوم امین‌پور)، مصطفی رحماندوست، محمدکاظم کاظمی، نرگس انصاری، مصطفی محدثی خراسانی، مرتضی امیری اسفندقه، احمدرضا بهرام‌پور عمران، رضا اسماعیلی، اسماعیل امینی، حبیب احمدزاده، محمدصالح حجت‌الاسلامی (سازنده مستند مشت در نمای درشت در مورد سیدحسن حسینی) و زهیر توکلی و امین خرمی بخش‌های بعدی این پرونده مفصل را تشکیل می‌دهد. یادداشت‌ها را بیشتر دوستان شاعر حسینی یا افرادی نوشته‌اند که در مورد آثار وی تحقیقی انجام داده‌اند و به این دلیل خواندن آنها به شناخت بیشتر این شاعر معاصر کمک زیادی می‌کند.

مصطفی محدثی خراسانی در یادداشت خود در مورد شعر سیدحسن حسینی نوشته است: سید حسن حسینی در عرصه شعر معاصر از بسیاری جهات چهره‌ای منحصر به فرد بود. بارزترین وجوه این انحصار، خلاقیت‌های بدیع و ژرف و درآمیختن آن با معرفت ارجمند علوی و روح حماسی حسینی است. بدون تردید سیدحسن حسینی با آن آثار عمیق، ارجمند و نقش تاثیرگذاری که در جریان شعر متعهد و ارزشی و آیینی این روزگار داشت، علمدار رشید شعر شیعی در این دوره است. حسینی در شعر، نقد و معرفت تمامیت‌خواه بود و به قله‌هایی می‌اندیشید کو همراهانش را نیز در دامنه‌ها نمی‌پسندید. این روحیه سید موجب می‌شد که بسیاری او را سخت‌گیر قلمداد کنند و از همراهی با او بازمانند.

نقد و بررسی سریال معاویه که همزمان با ماه مبارک رمضان گذشته از برخی شبکه‌های عربی پخش شد، بخش بعدی این شماره از خیمه را در قسمت نگاه ویژه نشریه به خود اختصاص داده و یادداشت‌هایی در این مورد منتشر شده است.

راویان؛ روایت‌های اهل قلم از موضوعات دینی و عاشورایی نیز آخرین قسمت نشریه خیمه است. در بخش راویان این شماره، ۵ یادداشت و ۲ گفت‌وگو می‌خوانیم؛ به این شرح: روایت از میراث مطهری: در گفت‌وگو با رضا دستجردی، نکته‌های منبر استاد مطهری به روایت علی مطهری، کتاب فصل باران، به روایت حامد خسروشاهی، نقش‌های عاشورایی در بقعه باباجان، به روایت طاهره تراضی، از توسعه تعزیه تا منظومه‌های ماندگار، روایت کتاب بینایی در گفت‌وگو با امین بابازاده، بازخوانی روایت داوود فیرحی از قیام امام حسین(ع) روایت آیت‌الله محمدعلی جاودان در کتاب دختر پیامبر طرحی برای آینده، یادی از حاج علی ابوطالبی، مداح جانباز کرجی از دانشگاه حسین‌شناسی تا درس آیت‌الله بهجت.

شماره نشریه خیمه در ۸۰ صفحه و به مدیرمسئولی محمدرضا زائری، صاحب امتیازی سمیه سادات لوح‌موسوی و سردبیری محمدرضا اسدی منتشر و به علاقه‌مندان عرضه شده است.

انتهای پیام

source