Wp Header Logo 357.png
خبرگزاری میزان

مراسم رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «روح الله» امروز یک‌شنبه (۱۱ خرداد ماه) در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب برگزار شد.

در ابتدا، محمدرضا کائینی، مجری‌برنامه و مورخ تاریخ با بیان اینکه تمام آنچه درباره حضرت امام خمینی (ره) منتشر شده است را مطالعه کرده‌ام، اظهار کرد: علیرغم تلاش‌ها و زحمات صورت گرفته، هنوز از موضع شناساندن امام اثر مستندی را منتشر نکرده‌ایم و یک اثر جامع و کامل و بدون حرف و حدیث درباره ایشان نداریم و کتاب روح‌الله نقطه‌ی عطفی در این راه است.

این مورخ تاریخ به ابعاد شخصیت حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و تصریح کرد: شخصیت امام ابعاد متنوع و بزرگی دارد که پرداختن به آن نیاز به تلاش‌های متعدد و مستمر دارد. کتاب روح‌الله در این راستا یک بیوگرافی‌نویسی نیست بلکه در پاسخ به سوالاتی سه گانه پیرامون امام است. کتاب به هر موضوع و بحثی وارد شده و مطرح کرده، چیزی از اسناد نمانده که نگفته باشد که نشان می‌دهد نویسنده اشراف کامل به تاریخ و شخصیت امام داشته است.

وی استفاده از منابع و اسناد منتشر نشده را ویژگی و تمایز کتاب روح‌الله دانست و تاکید کرد: ما درباره برخی شخصیت‌ها اشباح کاذب انجام داده‌ایم درحالی که در نقطه‌ی مقابل شخصیت‌هایی را داریم که به ابعاد آنها وارد نشده‌ایم و امام (ره) از جمله‌ی این شخصیت‌هاست.

در ادامه، مهدی ابراهیم‌زاده معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) گفت: ما در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان انتشار یادداشت‌ها معظم له بر کتاب‌ها با استعداد‌های جوانی مواجه هستیم که ما را شگفت‌زده می‌کنند.

معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) خاطرنشان کرد: اغلب کتاب‌های تقریظی سال گذشته را که نگاه می‌کنیم از کتاب «ایستگاه خیابان روزولت» تا «معبد زیرزمینی» که در روستای رکن‌آباد یزد رونمایی شد تا کتاب «هواتو دارم» همگی توسط نویسندگان جوانی نوشته شده بود که متولد سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ بودند و گویا ثمره‌ی درختی‌اند که حضرت امام (ره) بنا نهادند.

وی رویکرد رهبر معظم انقلاب اسلامی را تجلیل از نویسندگان جوان خواند و تصریح کرد: این نویسندگان جوان و استعداد‌ها مایه‌ی غبطه‌ی ما و شگفتی رهبر معظم انقلاب هستند لذا تاکید معظم‌له بر تقدیر آنهاست به خاطر همین انتشار تمجید‌های رهبر انقلاب بر این آثار را ادامه می‌دهیم.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح شیروانی استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام (ره) یک عصر جدید در تاریخ معاصر رقم زد، گفت: الگوی امام در ایجاد حکومت بهره‌گیری از ظرفیت مردم بود؛ این گرایش حرکت مردمی را امام انتخاب کردند و یک تصمیم کاملا قاطعانه بود که صورت گرفت و ایشان معتقد بودند باید مردم قیام کنند و ما این رویکرد ویژگی و اخلاق پیامبران می‌دانیم که به شدت انسان‌گراست و کالا متمرکز بر تکریم انسان است و امام آن را دنبال کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه نقش دادن به مردم را تصمیم قاطع امام دانست و تصریح کرد: امام می‌خواست مردم خودشان بلند شوند و زندگی‌شان را بشورند و مشکل مردم ایران مشکل اقتصادی و عزت ملی نبود بلکه مردم ایران می‌خواستند انسان جدیدی شوند و با این انسان جدید است که می‌توان به سمت تمدن جدید رفت.

ابراهیم برزگر دیگر سخنران این مراسم با تاکید براینکه نیازمند خوانش جدیدی از امام خمینی (ره) هستیم، گفت: ما برای تربیت سیاست‌مداران و مدیران ارشد و اسوه‌سازی برای نسل جدید نیازمند بازخوانی شخصیت حضرت امام هستیم. در سیر و سلوک شخصی امام شاهدیم که ایشان به دنبال تهذیب نفس و به فعلیت رساندن ویژگی‌هایی شخصی‌شان بوده است تا بر امت مسلمان تاثیر بگذارند.

این پژوهشگر تاریخ به رویکرد امام خمینی (ره) پرداختن و گفت: حضرت امام معتقد به خودسازی بود لذا مسابقه‌ی تهذیب نفس داشتند که به نوعی فلسفه‌ی زندگی ایشان بود، لذا امام خمینی (ره) بعد از انقلاب برنامه انسان‌سازی و کادرسازی را در نظر داشت و فناوری انسان‌سازی را می‌توان از نگاه ایشان استخراج کرد.

در ادامه این مراسم حکیمه سقای بی‌ریا پژوهشگر حوزه ادبیات، نیز با بیان اینکه امام راحل از ابتدای نهضتی که آغاز کردند حکومت پهلوی دوم را یک حکومت دست‌نشانده آمریکایی می‌دانستند، اظهار کرد: براساس همین تفکر امام خمینی (ره) اقدامات خودشان علیه آمریکا را آغاز کردند و اعتراضات ایشان در مورد کاپیتولاسیون اولین گام در این مسیر بود.

وی ادامه داد: حرکت امام راحل یک بعد نرم افراری دارد، آمریکایی‌ها از همان ابتدا تشکیل تاریخ‌شان هیچگاه انکار نمی‌کردند که امپراطوری جهانی در سر دارند، اما سعی داشتند با یک ادبیات متفاوت اقدامات خود را در قالب جهش تمدنی یا اصطلاحاتی همچون مدینه فاصله بر تپه بلند و تمدن جدید جهانی نشان دهند.

این پژوهشگر حوزه ادبیات خاطرنشان کرد: امام راحل در اعتراض به کاپیتولاسیون یک ضربه محکم به سلطه نرم افزاری آمریکا زد، امام دست آمریکایی را رو کرد که خودش را کشوری معرفی می‌کرد که تلاش می‌کند به کشور‌های تحت سلطه خود بگوید که سلطه‌گری ما یک حمایت از کشور‌های دیگر است.

سقای بی‌ریا یادآور شد: امام راحل دقیقا این سلطه نرم‌افزاری آمریکا را یک خطر می‌دانست و این‌خطر را دائم گوش زد می‌کرد و تلاش امام برای فروپاشی ساختار نرم افزاری امپراطوری آمریکا کاملا در ادبیات اعتراضی‌شان مشهود است.

وی افزود: امپراطوری نرم‌افزاری آمریکا آخرین جهش استعماری در دنیا بود و امام راحل دقیقا در همین خصوص مقاومت و بساط آمریکا را برچیدند.

این پژوهشگر حوزه ادبیات بیان کرد: باتوجه به ساختارمند بودن سلطه آمریکا در ایران امام راحل با یک زیرکی به این موضوع پی می‌برند و سعی می‌کنند این لایه‌های نفوذ آمریکایی را از بین ببرند.

سفای بی‌ریا در پایان سخن با بیان اینکه استعمار نرم افزاری آمریکا در ایران و سایر دنیا مشهود است، تصریح کرد: امام راحل تنها با یک کلمه اختصار یعنی «آمریکا شیطان بزرگ است» کاملا این ساختار نرم‌افزاری را نشان می‌دهند.

در بخش دیگری از این مراسم شوهره کیانی همسر شهید رضایی‌نژا‌د و پژوهشگر حوزه ادبیات با اشاره به اینکه امام راحل در سخنرانی ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ به موضوع تدوام انقلاب به عنوان یک تکلیف الهی اشاره دارند، اظهار کرد: امام راحل بار‌ها در سخنان‌شان تاکید می‌کنند این تداوم انقلاب موضوع مهمی است، چون این انقلاب تداوم ولایت رسول گرامی اسلام است.

وی ادامه داد: امام راحل همچنین بیان می‌کنند انقلاب اسلامی می‌تواند الگویی برای سایر مردم دنیا برای مقابله با ظلم باشد و در واقع امام تمدن نوین اسلامی را در سخنان خود طراحی می‌کنند که حول محور اسلام باشد.

این پژوهشگر حوزه ادبیات ابراز کرد: توکل به خدا و حضور آگاهانه مردم در صحنه جزو مواردی است که در کتاب «روح‌الله» هم به آن زیاد اشاره شده است. انقلاب فقط یک رویداد تاریخی نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است که بسیار این مفهوم در بیان امام راحل تکرار می‌شود.

کیانی تاکید کرد: باتوجه به اندیشه امام خمینی (ره) یک پیوندی هم بین سخنان امام راحل و رهبر معظم انقلاب می‌بینیم و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) بیان می‌کنند دقیقا یک سند راهبردی در همان مسیر تدوام انقلاب اسلامی امام راحل است.

وی بیان کرد: ترکیب دیدگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب توجه به ایمان و استفاده از نسل جوان است که در پس زمینه خود دشمن‌شناسی داشته باشد.

در ادامه این مراسم تغریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «روح‌الله» رونمایی شد.

سپس هادی حکیمیان نویسنده کتاب «روح‌الله» در سخنان کوتاهی گفت: دوست داشتم یک کتابی بنویسم که روان و رمان‌گونه باشد و مردم دوست داشته باشند داستان کتاب را تا پایان بخوانند. امیدوارم مخاطب این کتاب را بخواند و بپسندد.

وی ادامه داد: در این کتاب سه سوال اساسی را پاسخ می‌دهیم، زیرا برایم مهم بود که نسل جوان که انقلاب را ندیده پاسخی برای پرسش‌هایش پیدا کند. اولین سوال ما این بود اصلا چرا در سال ۵۷ انقلاب می‌شود، سوال دوم اینکه چرا این انقلاب باید با یک سبقه دینی و مذهبی باشد، سومین سوال هم مربوط به این بود که این انقلاب مذهبی چرا یکی از مولفه‌هایش غرب ستیزی و مقابله با آمریکا است و این موضوع تا به امروز حفظ شده است.

حکیمیان بیان کرد: از موسسه شهرستان ادب تشکر می‌کنم، زیرا اگر تلاش و حمایت‌های این مجموعه نبود شاید این کار به ثمره نمی‌رسید. امیدوارم بتوانیم راه امام راحل را ادامه دهیم و مورد تایید امام خمینی (ره) هم باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم وحید یامین‌پور در سخنانی کوتاه گفت: در تمام طول مطالعه این کتاب به دنبال یک ویژگی از امام و نسبت آن با مردم بودم و متوجه شدم مردم در دهه ۴۰ و ۵۰ نمی‌دانستند که امام راحل جنبه‌های عرفانی دارد و ایشان با دقت به تحولات منطقه نگاه می‌کنند، اما یک چیز را در چشم امام می‌دیدند و آن هم این است که یک مرد نظر کرده آمده که می‌خواهد تاریخ را عوض کند.

وی افزود: این ویژگی یعنی دعوت پیامبرگونه امام خمینی (ره) در متن این کتاب بار‌ها شکوفا می‌شود و ارتباط امت با امام که خیلی مهم است به خوبی در این کتاب به تصویر کشیده شده است.

در پایان بخش این مراسم قاسم تبریزی پژوهشگر حوزه تاریخ گفت: انقلاب ما در سه ضلع یعنی اسلام، تمدن اسلامی و سیستم حکومت اسلامی تعریف می‌شود، امام راحل به دنبال احیا اسلام و قرآن بود و نظریه امام راحل چیزی جز قرآن و سیره اهل‌بیت (ع) نیست، این را می‌توان در بیان امام موسی صدر در مورد امام خمینی (ره) به وضوح دید که می‌گوید «در امام خمینی ذوب شوید به گونه‌ای که او در اسلام ذوب شد».

وی ادامه داد: امام راحل اسلام را از غربت به متن جامعه آورد و اسلامی که جامعیت داشته باشد را احیا کرد.

تبریزی ابراز کرد: امام راحل در خودسازی نمونه یک انسان کامل است و فعل ما می‌توانیم را با همین روحیه صرف کرد و در همان ابتدا نفی شرق و غرب را به میان آورد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ بیان کرد: شناخت امام راحل از جامعه عمیق و کامل بود و کمتر کسی را می‌توان یافت که به مردم خود تا این حد اعتماد و ایمان داشته باشد. مردم در نظر امام راحل افرادی سالم و صالح بودند و به همین خاطر مردم را به بدون هیچ اقدام نظامی و حزبی به میدان آورد.

وی افزود: شناخت امام از دشمنان در داخل و خارج خیلی خوب است، امام نشان داد دشمن اصلی برای بشریت آمریکا است و وقتی به آمریکا می‌گوید شیطان بزرگ یعنی در آمریکا ایدئولوژی شیطانی در این کشور برقرار است و تا زمانی که این ایدئولوژی حاکم باشد نمی‌توان با آنها کنار آمد.

سخنان هادی حکیمیان نویسنده کتاب «روح‌الله»

 

سخنان وحید یامین‌پور، در چهارمین پاسداشت هنر و ادبیات انقلاب اسلامی 

 

سخنان خانم حکیمه سقای بی‌ریا؛ استادیار دانشگاه تهران و کارشناس مطالعات آمریکا

 

 سخنان سجاد صفارهرندی

 

سخنان مهدی ابراهیم‌زاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)

 

سخنان ابراهیم برزگر استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی

 

 سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی

 

گفت‌وگو با علی‌رضا مختارپور قهرودی

 

انتهای پیام/

source