جوان آنلاین: کمپانی بزرگ پیکسار که اخیراً با انیمیشن «الیو» بدترین افتتاحیه تاریخ خود را تجربه کرد، در واکنشی تند به انتقادها از کمبود داستانهای اورجینال در آثار جدیدش، به مخاطبان هشدار داد که اگر از تکرار شکایت دارید، باید برای فیلمهای اورجینال بلیت بخرید.
به گزارش فارس، استودیوی پیکسار در شبکههای اجتماعی، واکنشی تند و کنایهآمیز به مخاطبانی نشان داده که مدام از کمبود داستانهای اورجینال در آثار این کمپانی گلایه میکنند. داستان اورجینال به آن دسته از داستانهایی گفته میشوند که برای اولینبار خلق شده و دنباله یا اسپینآفی از اثری دیگر (که عموماً در اکران به موفقیت دستیافته) نباشد.
پیکسار بهتازگی ویدئویی در قالب یک الگوی طنز منتشر کرده؛ الگویی که در آن یک نفر حرفی تند و جدی میزند و سپس وانمود میکند که خودش آن را نگفته است. در نسخه پیکسار، زنی داخل خودرو در لحنی خودمانی میگوید: وقتی به تماشای داستانهای اورجینال دیزنی نمیروید و از آنها حمایت نمیکنید، شکایتکردن از دیزنی برای نساختن آنها را تمام کنید. این واکنش که بوی ناامیدی و سرخوردگی میدهد، چند روز پس از آن منتشر شد که «الیو»، تازهترین تلاش اورجینال پیکسار، با شکستی سنگین در گیشه مواجه شد. این فیلم فقط ۱/۵۵ میلیون دلار در امریکا و ۷/۹۷ میلیون دلار در سطح جهانی فروخت، در حالیکه بودجه تولیدش از ۲۰۰ میلیون دلار فراتر بودهاست. چنین آماری برای فیلمی که قرار بود پرچمدار داستانگویی مستقل پیکسار باشد، فاجعهبار است.
با آنکه ویدئو منتشرشده توسط این کمپانی امریکایی ممکن است اندکی عصبی و ناامیدانه به نظر برسد، اما بسیاری از ناظران آن را واکنشی قابلدرک میدانند، چراکه در سالهای اخیر، شکایتهای زیادی از تماشاگران درباره رویکرد تجاری و تکراری پیکسار شنیده شده، اما فیلمهای اورجینال این استودیو مانند «روح»، «لوکا» و «قرمز شدن» یا قربانی دوران پاندمی کرونا شدهاند یا مستقیماً در دیزنی پلاس منتشر شدند و از فرصت رقابت در گیشه محروم ماندند. «المنتال» نیز اگرچه در ابتدا کند عمل کرد، اما در نهایت توانست تماشاگران بیشتری را جذب کند.
استودیو امیدوار است «الیو» هم چنین روندی را طی کند، اما با توجه به آمار اولیه، این امید بعید به نظر میرسد. اگرچه «الیو» فیلم بدی نیست، اما طبق بسیاری از نقدها، به استانداردهای طلایی پیکسار نمیرسد. منتقدان بر این باورند که پیکسار نزدیک به یک دهه است که در تولید داستانهای اورجینال درخشان، به سطح گذشته خود نرسیده است. بسیاری از این انتقادها به دورانی برمیگردند که پیکسار تحت مدیریت جان لستر فعالیت میکرد؛ مدیری که با وجود همه حاشیههایش، در دوران خود، پیکسار را به قلهای بیسابقه در تولید آثار کلاسیک انیمیشن رساند. پس از خروج او در سال ۲۰۱۸، دوران طلایی پیکسار به پایان رسید و تلاشهای بعدی برای احیای آن، بهندرت موفق بودهاند.
در مقابل، فیلمهای وابسته به فرانچایز همچنان موفقند: «درون و بیرون ۲» با فروش ۷/۱ میلیارد دلاری یکی از پرفروشترین آثار انیمیشن تاریخ شد. پیکسار هم به نظر میرسد در برنامههای آیندهاش بار دیگر به دنبالهسازی بازگشته: «داستان اسباببازی ۵» برای سال آینده و «شگفتانگیزان ۳» نیز در صف تولید قرار دارند. همچنین اخیراً عنوان شده است که این کمپانی در حال ساخت دنبالهای برای انیمیشن محبوب «موش سرآشپز» است.
دوران طلایی پیکسار، تقریباً بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷، شامل مجموعهای بینظیر از آثار موفق بود: «داستان اسباببازی»، «وال- ئی»، «موش سرآشپز»، «شگفتانگیزان»، «در جستوجوی نمو»، «درون و بیرون»، «کوکو» و «بالا» از جمله مهمترین آنها هستند؛ آثاری که یا دنبالههای متعددی پیدا کردهاند یا در آستانه ساخت دنباله قرار دارند.
هر چند بازگشت به آن جهان کلاسیکها و هر اثری که موفق عمل کرده میتواند کاری خطرناک هم باشد، اما با نگاهی به آنچه پیکسار از زمین فرانچایزهای خود برداشت کرده، باید گفت تصمیم آنان برای بهرهمندی از آثار کلاسیکشان تا حدی منطقی به نظر میرسد.
source