به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، موفقیت سریال‌هایی چون «پایتخت»، «نون خ» و «سوجان» در سال‌های اخیر، نشان داد که روایت‌های محلی با تکیه بر فرهنگ بومی و هویت اقوام مختلف ایران، ظرفیت بالایی برای جلب توجه مخاطب و حتی ایجاد تغییر در ذهنیت عمومی دارند. سریال‌هایی که نه‌تنها مرز جغرافیا را پشت سر گذاشته‌اند، بلکه توانسته‌اند بازتابی دقیق‌تر از واقعیت‌های زندگی مردم در استان‌ها باشند.

در چنین شرایطی، گسترش تولیدات نمایشی در استان‌ها، سیاست راهبردی معاونت امور استان‌های صداوسیما شده و آثار متعددی در دست تولید است؛ از جمله سریال «ملک‌آباد»، «امیدواران» و مجموعه‌ای جدید با نام اولیه «کندو» به کارگردانی احمدرضا درویش که البته همچنان در مرحله بازنویسی فیلمنامه قرار دارد. گفت‌وگوی اخیر خبرگزاری تسنیم با معاونت امور استان‌ها، علاوه بر پرداختن به روند تولید این آثار، به برخی ابهامات و حساسیت‌های محتوایی نیز پاسخ داده است.

ابهام در سرنوشت «کندو» و دقت در نمایش فرهنگ بومی

احمدرضا درویش که چند سالی است سریال یا فیلمی را نساخته، این بار با طرحی بلندپروازانه به نام «کندو» به حوزه سریال‌سازی استانی ورود کرده است. به گفته معاون استان‌ها، فیلمنامه اثر همچنان در حال بازنویسی است و حساسیت‌هایی نسبت به میزان تطابق آن با فرهنگ بومی استان وجود دارد.

تلویزیون , سریال , صدا و سیما ,

علیرضا کیخا معاون امور استان‌های صداوسیما در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم در این باره می‌گوید: «واقعیت این است که فیلمنامه کندو بسیار قدرتمند و با کیفیت نوشته شده، اما برخی همکاران بومی استان معتقدند این متن فاصله‌ای با هویت محلی دارد؛ چیزی که در برخی تولیدات تهرانی‌نویس سابق نیز مشاهده می‌شد؛ از نام‌ها و تکه‌کلام‌ها گرفته تا فضاسازی. ما می‌خواهیم اگر اثری مثل کندو ساخته می‌شود، نه‌تنها سوءتفاهم ایجاد نکند، بلکه موجب همگرایی شود.»

به گفته او، بنابراین سریال در مرحله اصلاح فیلمنامه قرار دارد و گفتگوها با تهیه‌کننده (مهدی فرجی) و کارگردان ادامه دارد.

سوجان؛ از تجربه موفق تا فصل دوم

یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های استانی اخیر، بدون شک «سوجان» بوده است؛ مجموعه‌ای که با استقبال 41 درصدی مخاطبان مواجه شد و حالا به‌عنوان الگویی برای فصل‌سازی در استان‌ها شناخته می‌شود.

کیخا در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره ساخت فصل جدید «سوجان» تأکید کرد: «سوجان نشان داد که اگر روایت بومی با دقت طراحی شود، مردم ارتباط عمیقی با آن برقرار می‌کنند. طرح فصل دوم آن در حال نگارش است و تهیه‌کننده و آقای تبریزی هر دو برای ادامه آن علاقه‌مندند. احتمالاً در ماه‌های آینده به جمع‌بندی نهایی می‌رسیم.»

نمایش جنگ 12 روزه؛ از تئاتر تا سریال

در میان آثار در حال تولید، تلاش‌هایی نیز برای بازنمایی رویدادهای روز مانند جنگ 12 روزه در غزه دیده می‌شود. به گفته معاون استان‌ها، گفتگو با کارگردانانی چون داریوش یاری (در پروژه «امیدواران») برای گنجاندن اپیزودهایی از این موضوع در جریان داستان انجام شده است.

«در پایتخت دیدیم که چطور ورود به ماجرای سوریه، بی‌هیچ تصنعی صورت گرفت. حالا هم ایده‌هایی داریم تا در سریال‌هایی مثل «امیدواران» یا آثار دیگر، بخشی از جنگ 12 روزه بازتاب پیدا کند.»

افزون بر این، پروژه‌هایی کوتاه‌مدت مانند تله‌فیلم و تله‌تئاتر نیز در دستور کار قرار گرفته تا امکان تولید و پخش سریع‌تر فراهم شود؛ به‌ویژه در استان‌هایی که توانایی نمایشی بالایی دارند مثل گیلان، اصفهان و خوزستان.

سیستان و بلوچستان؛ روایت‌ تازه‌ای در راه است؟

در ادامه این گفتگو، به‌وضوح دغدغه‌ بازنمایی درست از استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان به چشم می‌خورد. از یک‌سو سریال‌هایی مانند «بادار»، «ملک‌آباد» و «مه‌گنج» (در مرحله پیش‌تولید با کارگردانی حسین ریگی) با محوریت این استان تولید یا طراحی شده‌اند، و از سوی دیگر بحث بر سر خلق اثری با برند مشابه «نون‌ خ» برای این منطقه مطرح است.

«وقتی 13 قسمت از «نون خ» در چابهار تولید شد، گردشگری منطقه 30 درصد افزایش پیدا کرد. این یعنی ضمیر ناخودآگاه مخاطب با تصویر مثبت هم‌راستا می‌شود. ما می‌خواهیم برای سیستان و بلوچستان هم برند نمایشی بسازیم که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند.»

دامون، حزب بلوط و جنگل‌های ایران

از دیگر پروژه‌های شاخص می‌توان به «دامون» با محوریت موضوع جنگل‌خواری در جنگل‌های هیرکانی و مازندران اشاره کرد. این سریال که اکنون 18 قسمت آن تدوین شده، قرار است با نامی جدید مانند «سرخه‌دار» عرضه شود.

در کنار آن، سریال «حزب بلوط» نیز به جنگل‌های زاگرس و منطقه ایلام می‌پردازد و هم‌اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.

شیرعلی‌مردان‌خان؛ بازگشت پروژه‌ای پرحاشیه

در پایان این گفت‌وگو، معاون استان‌ها تأیید کرد که پروژه پرحاشیه «شیرعلی‌مردان‌خان» که پیش‌تر قرار بود به کارگردانی سعید سلطانی ساخته شود، اکنون به سیمافیلم تحویل داده شده و در مراحل پیش‌تولید نهایی قرار دارد. پروژه‌ای که در سال‌های گذشته بارها درباره ساختش صحبت شده بود، اما به نتیجه نرسیده بود.

انتهای پیام/

source