معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، الگوی «مدرسه تراز» را گامی برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و بر تبدیل مدارس به کانون تربیت و پیشرفت محله تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سید مصطفی آذرکیش، در مراسم افتتاحیه دومین دوره آموزشی راهبران تحولی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه فرایند اجرایی الگوی مدارس تراز در جلسه با رئیس جمهوری نیز مرور و نهایی شده است، افزود: توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی از محورهای پروژه مهر سال تحصیلی آینده خواهد بود.
آذرکیش، سازماندهی، کنترل، نظارت و برنامهریزی را از ویژگیهای مدیران موفق مدارس برشمرد و تأکید کرد: مدیر خوب باید همکاری بین اجزا را تقویت کند و از ایجاد رقابت پرهیز نماید. وی شکست را ناشی از عدم همکاری دانست و مشارکت جمعی را در ارتقای کیفیت مؤثر خواند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، هدف از اجرای الگوی مدرسه تراز را تحقق ارتقای کیفیت آموزشی از طریق شاخصها و مولفههای تعریف شده دانست و گفت: طراحی دورههای آموزشی مختلف، آغاز یک تعهد برای قرار گرفتن در مسیر یادگیری مادامالعمر است.
وی با تأکید بر لزوم تغییرات بنیادین در روشها، ابزارها و محتواهای تدریس، به الگوهای موفق مدیریتی اشاره کرد که با استفاده از خرد جمعی و چرخشهای تحولی، مدارس را به بهترین نحو اداره کردهاند. به گفته وی، الگوی مدرسه تراز به دنبال تبدیل مدرسه به کانون تربیت و پیشرفت محله است.
آذرکیش، نظام تعلیم و تربیت را رمز توسعه همهجانبه و پایداری کشور دانست و بیان کرد: دولت چهاردهم نیز توجه ویژه به این حوزه را در اولویت قرار داده است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش، توسعه فردی مستمر را ضرورتی اجتنابناپذیر در دنیای امروز خواند و طرحهایی مانند “شمیم” را بستری برای اشتراکگذاری تجربیات از طریق “باهمآموزی، به همآموزی و از همآموزی” دانست.
وی ابراز امیدواری کرد با حمایت رئیس جمهوری و انگیزه مدیران و معلمان، شرایط متفاوتی برای آغاز سال تحصیلی فراهم شود و باقوت گرفتن طرحهای تحولی، مهر متفاوتی را شاهد باشیم. آذرکیش، نقش راهبران تحولی را در بهروزرسانی دانش خود و تربیت نیروهای کارآمد و اجرای شاخصها در کلاس درس و مدرسه، بسیار مهم و خطیر خواند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پایان، بر شکستن محدودیتهای ذهنی، پرورش خلاقیت در میان معلمان و دانشآموزان و تبدیل مدارس به محیطهای تربیتی پویا، شاداب و با فرصتهای یادگیری بیشتر تأکید کرد و گفت: دستیابی به این اهداف تنها با مشارکت فعال تمامی عوامل مدرسه میسر خواهد شد.
source