
مصطفی مژدهیفر، تهیهکننده برنامه «جریان» ضمن اشاره به علتهای استقبال مخاطبان از این برنامه، آگاهیبخشی به مخاطبان را یکی از وظایف سازمان صداوسیما میداند.
در میان برنامههای گفتوگومحور رسانه ملی، «جریان» با تکیهبر تحلیل لحظهای و واکنش بهموقع به مهمترین رویدادهای کشور و منطقه، جایگاهی ویژه نزد مخاطبان یافته است. مصطفی مژدهیفر، تهیهکننده این برنامه، معتقد است که رمز موفقیت «جریان» در چندوجهی بودن گفتوگوها، انتخاب کارشناسان صاحبنظر و ارتباط مستمر و عمیق با مخاطب نهفته است. او بر این نکته تأکید میکند که هرچند برنامه مورد استقبال قرار گرفته، اما همچنان برای رسیدن به نقطه ایدهآل باید پیوند برنامه با مخاطب را عمق بیشتری بخشید.
«جریان» همواره سعی کرده است از ظرف محدود زمان خود بهترین بهره را ببرد و تحلیلگرترین کارشناسان را در بزنگاههای خبری، مخاطب خود کند. بهرهگیری از دادههای نظرسنجی مردمی و واکنش سریع به تحولات روز، این برنامه را به مرجع گفتوگو و تحلیل در صحنه رسانه ملی بدل ساخته است. دغدغه اجرای سند تحول رسانه ملی، برجستهسازی دستاوردهای ملی، مطالبهگری اجتماعی و نقد مؤثر جریانهای وارداتی، ازجمله رویکردهای ثابت «جریان» محسوب میشود.
تیم برنامه با بهرهگیری از تجارب رویدادهای اخیر، توانسته است نقشی فعال و اثرگذار در شکلدهی گفتمان جامعه ایفا کند و نشان دهد که حضور بههنگام و هوشمندانه، چگونه میتواند اعتماد و اقبال مخاطب امروز را به دست آورد.
تهیهکننده برنامه گفتوگومحور «جریان» که روزهای زوج از ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه یک سیما میرود، معتقد است با اینکه «جریان» توانسته جریانسازی کند، هنوز تا نقطه ایدهآل فاصله دارد و برای این امر باید ارتباط با مخاطب عمیقتر شود.
مصطفی مژدهیفر درخصوص شاخصهای موفقیت «جریان»، گفت: ما قبل از خبر ۲۱ روی آنتن میرویم و به دلیل محددیت زمان برنامه، فقط ۴۵ دقیقه فرصت گفتوگو با مهمانان برای ما فراهم است. با این حال «جریان» یکی از پربینندهترین برنامههای گفتوگومحور سیاسی در سازمان صداوسیماست. ما تلاش میکنیم مهمترین مسائلی که اذهان عمومی را درگیر میکند، در اولین فرصت مورد تحلیل از سوی کارشناسان صاحبنام قرار دهیم.
مژدهیفر یادآوری کرد که کارشناسانی با دامنه اطلاعاتی بالا و متخصص به برنامه «جریان» دعوت میشوند و افزود: علیرضا زادبر بهعنوان مجری برنامه با طرح پرسشهایی چالشبرانگیز سعی میکند به پاسخ سوالاتی که ممکن است ذهن مردم را درگیر کرده باشد، برسد.
تهیهکننده «جریان» با اشاره به نظرسنجی از مخاطبان این برنامه در فضای مجازی بیان کرد: ما از این نظرات مردمی برای طراحی محورهای برنامه استفاده میکنیم. با این روش مخاطب با عمق بیشتری به «جریان» توجه میکند و این برنامه را مرجعی رسانهای برای رسیدن به پرسشهایش میداند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد ابتکارات احتمالی در ادامه مسیر تولید «جریان»، بیان کرد: احتمال دارد گفتوگوهایی بیرون از استودیو با دانشجویان داشته باشیم، چرا که بخشی از مخاطبان برنامه «جریان» دانشجو هستند. همچنین بعضی از مهمانان ما مانند شهریار زرشناس از جمله کسانی هستند که دانشجویان سوالات زیادی از چنین چهرههایی دارند و اگر فضایی برای ارتباط نزدیکتر دانشجویان با اساتید در «جریان» فراهم شود، نتایج مثبتی خواهد داشت.
مژدهیفر به اهمیت شکلدهی به گفتوگوهایی که بتواند در نهایت اهداف سند تحول رسانه ملی را محقق کند اشاره کرد و گفت: آگاهیبخشی به مخاطبان نهتنها یکی از وظایف صداوسیما بلکه از مأموریتهای سند تحول است و ما بهواسطه «جریان» تلاش کردیم در این زمینه مؤثر باشیم. همچنین برای روایت پیشرفت و نمایش مقاومت ملی در این سالها به بازنمایی حرکت رو به جلوی کشور در «جریان» پرداختیم. از سوی دیگر نقد غرب و غربزدگی از دیگر اهداف ماست و سعی کردیم در «جریان» به این گزاره نیز برای حرکت در مسیر سند تحول، توجه ویژهای داشته باشیم.
این برنامهساز تأکید کرد: ما پیگیر دستور کار و نقشی هستیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای صداوسیما تعیین فرمودند. موضوعاتی مانند مقاومت از جمله دغدغههای همیشگی برنامه «جریان» است و ما اصولا با توجه به اهمیت هر خبری روی آن کار میکنیم.
وی متذکر شد: برنامه «جریان» سه روز در هفته روی آنتن میرود و تلاش میکنیم بهصورت متوازن درمورد موضوعات ملی و منطقهای گفتوگو کنیم. طبیعتا مسائل ملی و آنچه در کشور رخ میدهد بهشکل ویژهتر و با اولویت در برنامه مورد بررسی قرار میگیرد.
این تهیهکننده تلویزیونی تأکید کرد که ما تلاش کردیم در بزنگاهها، بهنگام عمل کنیم و فکر میکنم این بزرگترین دستاور «جریان» در این سالهاست.
انتهای پیام/
source