Wp Header Logo 2120.png

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: تابستان امسال بیش از ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در پایگاه‌های اوقات فراغت سراسر کشور تحت آموزش‌های قرآنی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، میکاییل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، امروز ۲۸ مرداد در حاشیه سی‌وهشتمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش که در استان البرز برگزار شد، گفت: چهل‌وسومین دوره مسابقه‌های قرآن، عترت و نماز هر ساله در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری پیگیری می‌شود و امسال در مجموع دو هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز به همراه ۳۲۰ فرهنگی موفق شدند به مرحله کشوری راه یابند.

باقری با بیان اینکه امسال این رقابت‌ها در بستر فضای مجازی برپا خواهد شد، افزود: برای اطمینان از کیفیت و صحت اجرا، ارزیابان وزارتخانه به استان‌ها اعزام می‌شوند تا از نزدیک روند برگزاری مسابقه‌ها را بررسی کنند.

وی با تأکید بر اینکه این مسابقه‌ها تنها جنبه رقابتی ندارد، گفت: ما به دنبال آن هستیم که قرآن و معارف دینی در متن زندگی دانش‌آموزان جاری شود. رویکرد این رقابت‌ها کاملاً تربیتی است و هدف ما تربیت نسلی مؤمن، قرآنی و متخلق به اخلاق اسلامی است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ظرفیت گسترده کشور در حوزه آموزش قرآن ادامه داد: در حال حاضر ۸۶۰ مرکز دارالقرآن در کشور فعالیت می‌کنند و تابستان امسال پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۲۵۰ هزار دانش‌آموز در قالب پایگاه‌های اوقات فراغت، آموزش‌های قرآنی را فراگیرند. این قرآن‌آموزان در ۱۰ سطح آموزشی تحت نظر مربیان توانمند قرار می‌گیرند که این امر بستر مناسبی برای گسترش فرهنگ قرآنی در کشور فراهم می‌کند.

باقری با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب درباره نهضت ملی تربیت حافظان قرآن، گفت: وزارت آموزش و پرورش عزم خود را جزم کرده است تا ظرف پنج سال آینده زمینه تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن جزء را در کشور فراهم کند. در همین زمینه، ایجاد یک‌هزار و ۲۰۰ مدرسه رسمی قرآن در دستور کار قرار گرفته و گام‌های اولیه نیز برداشته شده است.

وی اضافه کرد: امسال به‌صورت پایلوت طرح مدارس قرآن در پنج استان کشور شامل خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و مرکزی آغاز شد و دستورالعمل توسعه این طرح نیز آماده ارسال به دیگر استان‌ها برای سال آینده است. این مدارس به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که آموزش تخصصی قرآن در کنار آموزش رسمی دانش‌آموزان ارائه شود و دانش‌آموزان در محیطی علمی و تربیتی، مسیر حفظ و درک مفاهیم قرآن کریم را دنبال کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت گفت: اگرچه در سال‌های اخیر توفیقات چشمگیری در زمینه آموزش قرآن در مدارس داشته‌ایم و دانش‌آموزان بسیاری به جمع حافظان و قاریان پیوسته‌اند، اما برای دستیابی به اهداف بلند قرآنی ترسیم‌شده، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر، هم‌افزایی دستگاه‌ها و مشارکت خانواده‌ها هستیم.

باقری اضافه کرد: حضور پررنگ دانش‌آموزان در رقابت‌های قرآن، عترت و نماز نشان‌دهنده عطش و علاقه نسل جدید به معارف الهی است و این موضوع باید به‌عنوان فرصتی برای ارتقای فرهنگ دینی جامعه مورد توجه جدی قرار گیرد.

source