جوان آنلاین: ژاله آموزگار در یکصدوچهاردهمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تأکید کرد: پرورش خرد و تفکر انتقادی در نسل جدید، کلید مقابله با چالشهای هوش مصنوعی و حفظ هویت فرهنگی است.
به گزارش «جوان»، یکصدوچهاردهمین نشست کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور ژاله آموزگار، استاد برجسته دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با موضوع «سواد زندگی۳: خرد و خردمندی» برگزار شد.
این نشست که به بررسی نقش خرد در مواجهه با فناوریهای نوین و حفظ هویت فرهنگی اختصاص داشت، روز سهشنبه ۲۸ مردادماه ۱۴۰۴ در کتابخانه مرجع کانون برگزار شد.
این نشست با حضور ژاله آموزگار، استاد دانشگاه تهران، مؤلف، مترجم، پژوهشگر فرهنگ و زبانهای باستانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و همچنین چهرههایی، چون مصطفی رحماندوست، مرجان فولادوند، آذر رضایی، شهین نعمتزاده، ایران کلباسی و محمود برآبادی بهصورت حضوری و برخط برگزار شد.
در این نشست، ژاله آموزگار به بررسی مفهوم سواد در دنیای مدرن پرداخت و اظهار داشت: «امروزه بیسوادی دیگر به معنای ناتوانی در خواندن و نوشتن نیست، بلکه به عدم درک فضای مجازی و فناوریهای نوین اشاره دارد. از پرداخت قبض تا تعاملهای روزمره، همه در این فضا انجام میشود.» او افزود: برخی افراد این «بیسوادی» را میپذیرند و وظایف را به نسل جوان واگذار میکنند، در حالی که گروهی دیگر تلاش میکنند با یادگیری، خود را بهروز نگه دارند. آموزگار با اشاره به چالشهای هوش مصنوعی پرسید: «شعور هوش مصنوعی کجاست؟ وقتی فرزندانمان را به دست دستگاهها میسپاریم، خطر این وجود دارد که آنها تنها به فشردن دکمهها عادت کنند.» او هشدار داد که بدون پرورش ابتکار و تفکر انتقادی، نسل آینده ممکن است به افرادی بدون خلاقیت تبدیل شوند که تنها با برنامههای از پیش تعیین شده عمل میکنند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: «اگر به فرزندانمان بیاموزیم دادهها را تحلیل و خودشان فکر کنند، انسانهایی هوشمند خواهیم داشت.»
او همچنین به نقش خرد در پیشرفتهای علمی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: «خرد و دانایی، مادر همه پیشرفتهاست، حتی ابزارهای پیشرفته امروزی نیز توسط خرد انسانی هدایت میشوند.»
آموزگار با اشاره به مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی، خرد را نیروی محرکه نوآوریهای علمی دانست و افزود: «جامعه علمی جهان باید برای کاهش مضرات فناوریهای نوین چارهاندیشی کند.» آموزگار با استناد به متون پهلوی مانند «دادستان مینوی خرد»، به انواع خرد از جمله «خرد فراسویی»، «خرد مردمی» و «دُژ خردی» اشاره کرد و گفت: «دژ خردی به معنای آگاهیهای نادرست است.» او همچنین بر جایگاه ویژه خرد در فرهنگ ایران باستان تأکید و آن را با فرهنگهای دیگر مقایسه کرد.
آموزگار با بیان اینکه مخالف فناوریهای نوین نیست، از دانشجویان خواست مطالب را بدون تفکر نپذیرند و از خرد خود برای تحلیل استفاده کنند. او با تأکید بر اهمیت هویت فرهنگی و عشق به سرزمین اظهار داشت: «ایراندوستی ما به فرهنگ جهانی چیزهای زیادی بخشیده است. وطنپرستی به معنای برتریجویی نیست، بلکه به معنای افتخار به هویت و سرزمین خودمان است.»
این نشست با بحثهایی درباره پرورش خردمندی در نسل جدید و حفظ تعادل میان فناوری و هویت فرهنگی به پایان رسید و مورد استقبال شرکتکنندگان قرار گرفت.
source