Wp Header Logo 3184.png
الگوبرداری از شیوه مبارزاتی حضرت زهرا(س)؛ تلفیق «عقلانیت» و «فرزانگی» در مبارزه

حجت‌الاسلام سینایی، شیوه مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا (س) پس از رحلت پیامبر (ص) را تلفیقی از «عقلانیت» و «فرزانگی» خواند که منطبق بر دستور قرآن کریم است و بر پایه استدلال، معرفت و جهان‌بینی درست استوار شده است.

خبرگزاری میزان

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی، کارشناس مسائل دینی و استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با میزان به تبیین شیوه مبارزاتی حضرت فاطمه زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) پرداخت و آن را الگویی جاودان و مبتنی بر قرآن کریم خواند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه «اهل بیت معادل قرآن هستند»، تأکید کرد: عدل قرآن و همه آنچه در قرآن نوشته شده، در عملکرد اهل بیت(ع) متجلی است. رفتارها و گفتارهای آنان، عین قرآن ناطق است.

حجت‌الاسلام سینایی با استناد به آیه «اُدْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ» (با حکمت و پند نیکو به راه پروردگارت دعوت کن)، شیوه مبارزاتی حضرت زهرا(س) را کاملاً منطبق بر این دستور قرآن کریم دانست و اظهار کرد: اگر به خطبه‌های حضرت زهرا(س) نگاه کنید، می‌بینید که تماماً با استدلال، معرفت و جهان‌بینی درست و منظم آغاز می‌شود. اگر این خطبه‌ها را استخراج و تنظیم کنیم، به کتابی فلسفی، عقلی و مستحکم تبدیل می‌شود.

وی در توضیح این هندسه رفتاری افزود: در ظاهر ممکن است این شیوه مبارزاتی یک منازعه عادی به نظر برسد، اما زمانی که حضرت با «الحمدللّه علی ما أنعم» شروع می‌کنند، یک روش‌شناسی بسیار زیبای عقلی و فکری ارائه می‌دهند و با اشاره به آیات قرآن درباره قبر و قیامت، مخاطب را برای پذیرش حقایق آماده می‌سازند. سپس به مباحث حقوقی، روزمره و اجتماعی می‌پردازند. بنابراین، مهندسی مبارزه حضرت زهرا(س) دقیقاً همان ساختاری است که در قرآن کریم ارائه شده است.

این استاد حوزه با مقایسه قیام حضرت زهرا(س) با دیگر مبارزات تاریخی خاطرنشان کرد: بارها در طول تاریخ، زنان پادشاهان و خانواده‌های سلطنتی مورد جسارت قرار گرفته یا مبارزاتی داشته‌اند، اما هیچ‌کدام پایدار نمانده و از جغرافیای خود فراتر نرفته‌اند. اما قیام حضرت زهرا(س)، قیام امیرالمؤمنین(ع)، امام مجتبی(ع) و سیدالشهدا(ع) هم از زمان گذشت و هم از مکان. این قیام از مرزهای عربستان و جهان اسلام عبور کرد و به قاره‌های دیگر رسید. دلیل آن، همین عقلانیت و فرزانگی است. سخنانی که بر اساس عقل، عاطفه و فطرت سلیم است، هر انسان منصفی را به اعتراف وامی‌دارد که این حق بوده است.

وی تصریح کرد: عامل صدور اندیشه‌های حضرت زهرا(س) و حتی انقلاب اسلامی ما که در امتداد آن است، پول و ثروت و امکانات مادی نیست. عامل صدور این نهضت‌ها، عقلانیت و درستی آنها بر اساس ارزش‌های اسلامی و انسانی است که حضرت زهرا(س) به درستی آن را به اجرا درآورد. به همین دلیل است که مردم ما امروز به درستی و با عقلانیت سوگوار ایشان هستند، نه با تعصبات خشک قومی و قبیله‌ای.

حجت‌الاسلام سینایی با اشاره به کاربردی بودن شیوه مبارزاتی حضرت زهرا(س) در همه زمان‌ها گفت: این شیوه در زمان و مکان محصور نیست و تکنیک‌های آن را می‌توان در عصر امروز نیز به کار بست. البته ابزار آن زمان با امروز متفاوت است. هنر و تکنیک حضرت زهرا(س) در «هم سخن خوب گفتن و هم خوب سخن گفتن» خلاصه می‌شد. ایشان از بهترین شیوه‌های سخنوری بهره می‌بردند، به گونه‌ای که خطبه‌های ایشان در ردیف بهترین خطبه‌های نهج‌البلاغه قرار دارد و از نظر بلاغت و فصاحت، حتی با برجسته‌ترین آثار ادبی فارسی مانند سعدی و حافظ برابری می‌کند یا برتر است.

وی در ادامه با تأکید بر نقش هنر در تبیین این مفاهیم افزود: امروزه همان شیوه مبارزاتی را می‌توان با ابزار هنر به کار گرفت. هنر می‌تواند در قالب زبان تصویر، ادبیات، نمایشنامه و دیگر ابزارهای هنری عصر حاضر متجلی شود، همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تأکید فرموده‌اند. 

این استاد حوزه در پایان ابراز کرد: در زمان حضرت زهرا(س)، مردم سال‌ها خطبه‌های ایشان را حفظ می‌کردند و به یکدیگر انتقال می‌دادند؛ این همان استفاده درست از ابزار هنر و تکنیک برای ماندگاری پیام بوده است. اما امروز با ابزارهای نوین می‌توان محتواها را به مخاطب انتقال داد. 

انتهای پیام/

source