Wp Header Logo 691.png
یک فعال حوزه هوش مصنوعی: ایران باید به فکر ایجاد «وزارت هوش مصنوعی» باشد

در مراسم افتتاحیه سومین دوره المپیاد برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی کودکان و نوجوانان، محمدجواد ابراهیمی از فعالان حوزه آموزش هوش مصنوعی، از تربیت بیش از ۱۱۰ هزار کودک و نوجوان ایرانی در این عرصه خبر داد و تأکید کرد: آینده آموزش در جهان دگرگون خواهد شدوایجاد «وزارت هوش مصنوعی» شرط ورود ایران به این تحول جهانی است.  

خبرگزاری میزان

طبق اعلام روابط عمومی پروژه؛ در مراسم افتتاحیه سومین دوره المپیاد برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی کودکان و نوجوانان، که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، محمدجواد ابراهیمی یکی از چهره‌های فعال در عرصه آموزش هوش مصنوعی درباره چگونگی استفاده از هوش مصنوعی و دستاوردهای آن صحبت کرد. 

وی تأکید کرد که آکادمی ایران اسکرج نخستین مجموعه‌ای بود که در ایران، تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت و وزارت ارتباطات، آموزش برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی را به‌صورت ساختارمند و گسترده برای کودکان و نوجوانان آغاز کرد؛ زمانی که—even در سطح جهانی—بحث هوش مصنوعی به فراگیری امروز نبود. نتیجه این مسیر، تربیت بیش از ۱۱۰ هزار کودک و نوجوان ایرانی است که بسیاری از آنان از سنین ۱۱ یا ۱۲ سالگی وارد این حوزه شدند و اکنون در شرکت‌های معتبر مشغول به فعالیت‌اند یا استارت‌آپ‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند. 

ابراهیمی ادامه داد: فعالیت‌های علاقه‌مندان و اعضا برای دوره‌ها و کورس‌های آنلاین معتبرترین دانشگاه‌های جهان ارسال می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند گواهینامه‌های بین‌المللی دریافت کنند؛ گواهینامه‌هایی که تأیید می‌کنند مهارت‌های آنان مطابق استانداردهای جهانی است. این دستاورد را نقطه عطفی برای آموزش فناوری در ایران است. بیش از ۲۲۰ نوجوان ایرانی توانسته‌اند بالاترین سطح مدرک برنامه‌نویسی دوره‌های آنلاین دانشگاه هاروارد را کسب کنند؛ آماری که در ایران بی‌سابقه است. 

این فعال حوزه هوش مصنوعی ضمن اشاره به این موضوع که جهان در حال تغییر بنیادی است، گفت: در سال‌های آینده شکل دانشگاه‌ها ممکن است کاملاً دگرگون شود. نوجوانان باید خیلی زودتر مهارت‌هایی یاد بگیرند که بتوانند در ۱۸ سالگی صاحب کسب‌وکار خود باشند. 

وی با اشاره به این تحول جهانی، درباره نقش دوره‌های سه‌ساله آکادمی گفت: این دوره‌ها به‌صورت کاملاً غیرحضوری، با حضور مربیان و پشتیبان‌ها و با هدف ایجاد عدالت آموزشی برای همه کودکان از تمام استان‌ها طراحی شده است. حضور پرشمار دانش‌آموزان از استان‌هایی چون اهواز، سیستان و بلوچستان، گلستان و… در این مراسم، نمونه‌ای روشن از تحقق این هدف است. 

ابراهیمی همچنین به مسیر برگزاری المپیاد برنامه‌نویسی اشاره کرد که از نخستین دوره‌اش، با حمایت معنوی وزارت ارتباطات و دیگر نهادهای دولتی همراه بوده است. 

وی افزود: دوره سوم این المپیاد قرار است در دانشگاه صنعتی شریف، به‌عنوان برترین دانشگاه ایران برگزار شود و تجربه‌ای علمی، هیجان‌انگیز و ملی برای کودکان و نوجوانان رقم بزند. 

این فعال حوزه هوش مصنوعی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم مسیر هدایت نسل نوجوان را به سمت یادگیری فناوری‌های نو و ساختن آینده ایران هموار کنیم. 

وی افزود: برخی از دانش‌آموزان گذشته امروز با ایران اسکرج همکاری می‌کنند و تعدادی از آنان با نقش شتاب‌دهنده‌ای که آکادمی بر عهده گرفته است، موفق شده‌اند استارت‌آپ‌های مستقل ایجاد کنند و حتی به درآمد برسند. 

ابراهیمی در ادامه به تحولات نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: پنج سال پیش برنامه‌نویسی اصلاً در سرفصل‌های مدارس نبود، اما امروز به‌ویژه طی سه سال اخیر با تلاش‌های متعدد، برنامه‌نویسی وارد دروس ابتدایی و متوسطه شده است و این می‌تواند آغاز یک انقلاب آموزشی باشد. 

وی خواستار توجه جدی‌تر مسئولان به این حوزه شد و پیشنهاد کرد که کشور به ایجاد وزارت هوش مصنوعی بیندیشد؛ وزارتخانه‌ای که به باور او می‌تواند در آینده درآمدی فراتر از صنعت نفت برای ایران ایجاد کند. 

ابراهیمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: ایران اسکرج نخستین مجموعه‌ای بوده است که ترجمه کامل پلتفرم «اسکرچ» را به زبان فارسی تکمیل کرد؛ اقدامی که باعث شد برنامه‌نویسی از سنین دبستان، بدون مانع زبانی، قابل آموزش باشد. ما خود را متعهد می‌دانیم که به‌عنوان یک نهاد خصوصی، مسئولیت اجتماعی‌مان را برای رشد همه کودکان ایران ایفا کنیم. 

انتهای پیام/

source