Wp Header Logo 2625.png

استاد زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر غنای بی‌نظیر ادبیات فارسی گفت: ادبیات ایران نه‌تنها در گذشته، امروز نیز توان رقابت با ادبیات جهان را دارد؛ با این حال، آموزش ادبیات در مدارس به‌جای انتقال فرهنگ ایرانی، به تست‌زنی و بی‌علاقگی دانش‌آموزان انجامیده است.

آموزش ادبیات فارسی در مدارس نیازمند بازنگری جدی است
علی‌اصغر اسکندری در گفت‌و‌گو با خبرنگار صداوسیما با اشاره به جایگاه برجسته ادبیات فارسی در جهان اظهار کرد: ادبیات ایران از چنان غنا و استواری برخوردار است که در مقایسه با دیگر کشورها، نمونه‌ای کم‌نظیر محسوب می‌شود. متون نظم و نثر فارسی، از هزار سال پیش تاکنون، همچنان برای مخاطب امروز قابل فهم است و این ویژگی در کمتر زبانی در دنیا دیده می‌شود.

 

وی افزود: وقتی شاهنامه فردوسی، اشعار رودکی سمرقندی یا فرخی سیستانی خوانده می‌شود، پیوستگی زبانی و فرهنگی کاملاً مشهود است. ما متنی حماسی مانند شاهنامه داریم که از برجسته‌ترین آثار حماسی جهان است و هیچ ملت دیگری چنین پشتوانه مکتوب و تاریخی گسترده‌ای ندارد.

 

این استاد زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت آموزش ادبیات فارسی در مدارس گفت: آموزش ادبیات قطعا نیاز به بازنگری دارد. 

 

اسکندری یکی از مشکلات جدی را انتخاب نامناسب متون درسی دانست و گفت: بسیاری از شعر‌ها و متن‌هایی که وارد کتاب‌های درسی شده‌اند، فاقد پیام اخلاقی، اجتماعی یا فرهنگی‌اند و صرفاً به سبب روابط و ارتباطات شخصی شاعران یا نویسندگان با مؤلفان کتاب‌ها انتخاب شده‌اند؛ در حالی که در گذشته، متون درسی حامل ارزش‌ها، آداب معاشرت و فرهنگ ایرانی بودند.

 

وی ادامه داد: امروز مافیای کنکور، ادبیات را به مجموعه‌ای از تست‌ها، نکات دستوری و آرایه‌های ادبی تقلیل داده است. دانش‌آموز فقط برای زدن تست، سعدی و حافظ و مولانا و فردوسی را می‌خواند، بدون آنکه درکی از معنا و پیام این آثار داشته باشد.

 

این مدرس دانشگاه با اشاره به پیامد‌های این شیوه آموزشی تصریح کرد: نتیجه این روند را در دانشگاه‌ها می‌بینیم؛ دانشجویی که قادر به صحبت ساده درباره فردوسی، حافظ یا سعدی نیست، اما در تست‌های دستور زبان و آرایه‌های ادبی مهارت دارد. این یعنی ادبیات، که مهم‌ترین کارکردش انتقال فرهنگ ایرانی به نسل بعدی است، به حلقه‌ای مفقوده در نظام آموزشی تبدیل شده است.

source