بنیاد ملی بازیهای رایانهای شاخصترین اطلاعات مصرف بازیهای دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد و براساس این پیمایش ملی دوسالانه، میانگین سنی ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بازیکن ایرانی، ۲۹ سال است و ۶۱ درصد از بازیکنان مرد و ۳۸ درصد زنان هستند.
در نتیجه کاهش تعداد بازیکنان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را میتوان ترکیبی از چند عامل پایان کرونا، تغییر الگوی مصرف کاربران، بلوغ بازار بازی و رقابت با دیگر اشکال سرگرمی دیجیتال دانست.
بیشتر بخوانید؛
گزارش منتشر شده مبتنی بر دادههای حاصل از یک پیمایش ملی است که طی آن اطلاعات ۶ هزار و ۵۲۱ خانوار (معادل ۲۰،۹۰۱ نفر) گردآوری گردید. در این پیمایش با ۶ هزار و ۵۲۱ فرد تماس گرفته و اطلاعات تک تک افراد خانوار ثبت شده است.
در این بین ۳ هزار و ۴۲ خانوار حداقل یک نفر بازیکن گیمر در خانواده داشتهاند. در مجموع با احتساب تمامی اعضای خانوار که وضعیت گیمر بودن یا نبودن آنها ثبت شده است، ۲۰ هزار و ۹۰۱ نفر مورد بررسی قرار گرفتهاند و ۶ هزار و ۶۸۰ نفر در سال ۱۴۰۲ با یکی از دستگاههای کامپیوتر، لپتاب، گوشی هوشمند، تبلت و یا کنسول بیش از یک ساعت در هفته بازی کردهاند.

- بنا بر پیمایش حاضر ۵۷ و ۶ دهم درصد از کل بازیکنان ایرانی به صورت برخط (آنلاین) بازی میکنند.
- همچنین نتایج این پیمایش نشان میدهد از جمعیت ۲۹ میلیون نفری بازیکنان ایران، ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیون نفر بازیکن حرفهای هستند که بیش از ۲۱ ساعت در هفته بازی میکنند.
- بررسی میانگین سنی بازیکنان نیز نشان میدهد که در سالهای اخیر سن بازیکنان افزایش یافته است.
یکی از بخشهای مهم این پیمایش مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی برای سختافزار و نرمافزار بازیهای دیجیتال در سال ۱۴۰۲ است که معادل ۷۰ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان (به طور تقریبی ۱/۴۷ میلیارد دلار) برآورد شده است.
۶۵ درصد از کل هزینهکردهای بازیکنان صرف خرید سختافزار و ۳۵ درصد صرف خرید نرمافزارهای بازی شده است.
بازار نرمافزاری ایران به شدت تحت سلطه بازیهای رایانهای و کنسولی خارجی است. تنها در بازیهای موبایلی بومی سهم ۶% مشاهده میشود که نسبتاً بیشتر از دیگر بخش است. خرید کنسولها بیش از ۶۴% از کل سختافزار را شامل میشود.
رشد هزینهها نسبت به سالهای گذشته (۱۳۹۴- ۱۴۰۰) جهشی بسیار بزرگ بوده و این نشان دهنده رشد صنعت بازی در ایران و افزایش حجم بازار آن است.
source