Wp Header Logo 1141.png

بیش از ۳۵ میلیون نفر، بیننده دو مناظره مرحله دوم انتخابات بودند و این رقم در مقایسه با دوره سیزدهم در سال ۱۴۰۰، شش درصد افزایش داشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  محسن شاکری نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش، درباره نظر سنجی‌های صورت گرفته درباره مرحله دوم مناظره ها گفت: در راستای ادامه فرایند نظرسنجی‌های انتخاباتی بعد از کشیدن شدن انتخابات به مرحله دوم، از روز یکشنبه شروع کردیم نظرسنجی‌های میدانی و تلفنی و بلافاصله بعد از انجام مناظرات دور دوم هم نظرسنجی درباره میزان مخاطب و نظر مخاطبان درباره مناظرات را انجام دادیم.

وی افزود: دو نظرسنجی میدانی درباره مشارکت مردم و یک نظرسنجی تلفنی درباره مشارکت مردم و یک نظرسنجی میدانی درباره میزان مخاطب مناظرات انجام دادیم در فاصله بین دور اول و دور دوم از سراسر کشور.

وی گفت: درباره مناظرات در دوره دوم، ما میزان مخاطب مناظره یک و دو دور دوم را ۵۶ و نیم درصد رسیدیم در سراسر کشور که، چون میدانی انجام شد در سطح شهر، شهرستانها و روستا‌های سطح کشور از دقت والای برخوردار است.

گزارش‌های نظرسنجی دوره قبل مرکز تحقیقات در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که مخاطبان مناظرات آن دروه، ۵۰ ممیز نیم بود که در این فاصله ما شش درصد افزایش مخاطب مناظره‌ها را داریم در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری­

وی در پاسخ به این سوال که بین نظرسنجی‌های مختلف اختلافاتی وجود داشته یا نه گفت: بله، نظرسنجی‌های مختلف و متعدد­ و بعضا حتی جعلی از نهاد‌های مختلف منتشر می شد که همه تفاوت‌های زیادی با هم داشتند، حتی دو تا نظرسنجی جعلی از قول مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر شد که ما تکذیب کردیم از رسانه ملی.

وی گفت: بر اساس ماموریتی که داریم در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دینی افکارسنجی‌ها را به صورت معمول در طول سال انجام می‌دهیم، اما در باب انتخابات یک نظرسنجی نهایی ­انجام می دهیم در مورد رفتار رای دهی و دلایل عدم مشارکت، که در دوره قبل هم این کار را انجام دادیم بعد از دور اول انتخابات ریاست جمهوری و دور دوم هم انجام می شود که چرا آن‌هایی که رای ندادن دلیل مشارکت نکردنشان چی است. براساس داده‌های بعد از دور اول مهمترین دلیل مردم برای مشارکت نکردن، مسایل معیشتی و اقتصادی است، ­ دشمنان تلاش می‌کنند اعلام کنند که این مشارکت نکردن به معنای ضدیت با نظام است، که این گونه نیست و نظرسنجی ما هم اینگونه نشان می‌دهد و درصد خیلی کمی در حد ۴ یا ۵ درصد دلیل مشارکت نکردن را مخالفت با نظام می‌گویند اما درصد بیشتری که رای ندادن علت مشارکت نکردن را حل نشدن مسایل اقتصادی اعلام می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از این نظرسنجی‌ها نتایجش می‌تواند در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد گفت: همه اینها موجود است و در اختیار در اختیار معاونت سیاسی و برنامه سازان قرار می گیرد که در دوره‌های بعدی، لحاظ کند. این نظرسنجی‌ها بعد از انتخابات حالت محرمانگی ندارد و علاقه مندان می‌توانند مراجعه کنند به آرشیو مرکز تحقیقات صداوسیما برای پژوهش‌های که انجام می دهند.

 

source