Wp Header Logo 1267.png
احداث ۲۰۰ مجموعه آموزشی بزرگ‌مقیاسبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ حمیدرضا خان‌محمدی در همایش آموزشی توجیهی کارشناس مسئولان امور شورا‌های آموزش و پرورش و آموزش از راه دور استان‌های سراسر کشور افزود: قانون شورا‌های آموزش و پرورش در دولت سیزدهم به‌صورت جدی به کار آمد و به‌خوبی به آن عمل شد. اولین هدف این قانون، تبدیل کردن مسأله آموزش و پرورش در هر استان به اولین مسأله آن استان است. اکنون استاندار‌ها با هم در حال رقابت هستند که در ارزیابی این قانون در صدر باشند و این بالاترین قوت در آموزش و پرورش است.  

وی گفت: تمام دارایی‌هایی که آموزش و پرورش دارد، باید به کار گرفته شود تا آموزش و پرورش به‌خوبی پیش برود، در برنامه هفتم بیشترین مصوبات را داشتیم، بالاترین حمایت نمایندگان مجلس از احکام آموزشی و پرورشی بود.  

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: توسعه و تجهیز و احداث مدرسه ماموریت ماست. سرانه فضای آموزشی در کل کشور ۵.۲۸ مترمربع است. نرخ جابه‌جایی و مهاجرت، مدارسی که به واسطه قدمت یا ناایمنی تخلیه می‌شوند و همچنین بحث حاشیه‌نشینی شهر‌ها از جمله دلایلی است که نمی‌گذارد این سرانه افزایش یابد. ۸.۳۹ مترمربع سرانه‌ای است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرده است که باید چیزی در حدود ۴۸ میلیون مترمربع احداث شود. اکنون سالانه ما ۴ تا ۴.۵ میلیون مربع تحویل می‌دهیم.  

رئیس سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه مدرسه‌سازی هیچ وقت تمام نمی‌شود، گفت: زیرنظام فضا و تجهیزات، تعمیر و نگهداری مدارس را وظیفه ادارات آموزش و پرورش قرار داده است و انقطاعی در این کار وجود ندارد و باید استمرار داشته باشد.  

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ظرفیت‌هایی که در قانون وجود دارد به پیگیری ما بستگی دارد، گفت: اگر ۲۰۰ واحد مسکونی احداث می‌شود باید فضای آموزشی هم ساخته شود، پایان کار به آن سازنده داده نمی‌شود تا ما ساخت مدرسه را تایید کنیم. ۳ درصد عوارض شهرداری باید اختصاص یابد. احیای این ظرفیت‌ها بستگی به پیگیری‌های ما دارد. شورا‌های آموزش و پرورش ظرفیت مهمی است، یک رکن قانونی است و باید فقط پیگیری کنیم.

خان‌محمدی تاکید کرد: مولدسازی فرصتی طلایی است تا دارایی خود را به بالاترین سطح تبدیل کنیم. در استان هرمزگان در شهر میناب مولدسازی انجام شد. چند انبار فروخته شد. ۴۰ میلیارد ملک ما فروخته شد و ۴۰ کلاس درس تحویل دانش آموزان شد. ما ۱۱ هزار میلیارد تومان به خیرین که مدرسه ساخته‌اند و ما هم باید کمک کنیم و آورده داشته باشیم، بدهکاریم.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲۰۰ مدرسه بزرگ مقیاس با ظرفیت هرکدام ۱۰۰۰ دانش‌آموز و ۳۶ کلاسه باید در برنامه هفتم توسعه ساخته شود و راه ساخت این مهم مولدسازی است.

خان‌محمدی اضافه کرد: به برکت دولت سیزدهم، اعتبارات تجهیزات هنرستانی و آموزشی و کمک آموزشی رشد ۴۰۰ درصدی داشته است، اما باز هم کم است.

وی گفت: شرکت پالایش اصفهان ۱۰۰۰ کلاس درس را تعهد کرده است بسازد. آنها می‌گفتند اگر زودتر هم می‌گفتید ورود می‌کردیم. در این دولت در بحث مدرسه‌سازی رشد ۳ برابری را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها شاهد بودیم.  

رئیس سازمان نوسازی مدارس افزود: شورا‌های آموزش و پرورش باید مطالبه‌گری کنند. استانداران پای کار هستند و ما باید مطالبه‌گری کنیم. شورا تشکیل شده است که هر استان براساس مزیت خود عمل کنند. این شورا‌ها می‌توانند آموزش و پرورش را به اوج برسانند.  

خان‌محمدی گفت: شورا‌ها قدرت آموزش و پرورش را هزاران برابر می‌کنند و نباید از آن غفلت کنیم. بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، بخش‌های خصولتی می‌گویند اگر ما ظرفیت آموزش و پرورش را داشتیم کل استان را سامان می‌دادیم! پس ما باید ما مطالبه‌گری کنیم و پیگیر اجرای قانون باشیم.

source