نشست رونمایی و معرفی «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد. اسماعیلی در این نشست درباره «سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» گفت: گزارش اجرای سند را سالیانه حداقل یک بار به رسانهها داده شود. به شورای عالی هم باید گزارش سالیانه داده شود.
وزیر ارشاد نهضت کتابخوانی را یک نهضت فراگیر دانست و شرح داد: ما موظفیم در دولت زمینههای تغییر نگاه فرهنگی را متناسب با اولویتها و نظام ارزشی و هنجاریمان فراهم کنیم. او اضافه کرد: بعضی از دوستان اشاره کرده بودند که ما یک دولتِ فرهنگی میخواهیم نه یک فرهنگِ دولتی. نکند منظور از دولت فرهنگی و مقابله با فرهنگ دولتی، حذف نظامهای نظارتی، پوششی و حمایتی باشد. این تعبیر نادرستی است. خوب نیست درباره هنجارها و قوانین بالادستی ایجاد شبهه و مطالبه نادرست انجام دهیم. اسماعیلی انقلاب اسلامی را یک انقلاب فرهنگی دانست و بیان کرد: ابتدای پیروزی انقلاب در یک سال ۵ انتخابات آزاد در کشور برگزار شد که طبق آن مردم نظام ارزشی و هنجاری مرکب از قوانین، اسناد بالادستی و … انجام دادند. وزیر ارشاد اظهار داشت: ما در این ۳ سال شاید نزدیک ۷۹ آئیننامه، مقرری و بخشنامه را اصلاح و تکمیل کردیم. اساسنامه وزارت فرهنگ برای سال ۱۳۶۵ یا ۱۳۶۶ است. امروز کلی مسئله جدید آمده و ما باید نظام مدیرتیمان را متناسب با این مسائل جدید ارتقاء دهیم. اما ارتقا نظام مدیریتی به معنای حذف اصول حاکم نیست. او افزود: ما در دولت مردمی تمام زیرساختها را طوری تنظیم کردیم که بخش مردمی برجسته و قدرتمند شود. وظیفه حاکمیت فرهنگی نظارت، هدایت و حمایت است.
اسماعیلی تصریح کرد: دولت فرهنگی یعنی دولتی که اولویتشناس بوده و اولویتش تقویت زیرساختها باشد. نه دولت فرهنگی در خوانش استعماری به معنای رهاسازی مطلق حوزه فرهنگ. دولت فرهنگی یعنی بالای سر دولت یک شخصیت محترم فرهنگی قرار دارد که معتقد است بیش از سایر مسائل اقتصادی، اجتماعی و … با اصلاح و ارتقاء فرهنگ کار پیش میرود.وزیر ارشاد بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم را برشمرد و گفت: کاغذ در ابتدای دولت ۴ هزار تن تولید میشده، امروز با افتتاح کارخانه زاگرس به ۱۳۰ هزار تن خواهد رسید.
رمضانی در بخش دیگر این نشست گفت: برای اینکه سند «ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» نگاشته و تدوین شود، تلاش شد از اقداماتی که بعضا دست یافتن به آن غیر ممکن است فاصله بگیریم و مبتنی بر آنچه قابل تحقق است سند را تدوین کنیم. دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی توضیح داد: تلاش شد همه عناصری که در تدوین سند دخیل بودند، در اجرای سند هم نقش داشته باشند. تلاش کردیم از عناصر و ظرفیتهای مردمی برای اجرای سند بهره ببریم. او اضافه کرد: یکی از موضوعات اساسی که در این سند مطرح شده و باید برای آن راه حل عملی اندیشیده شود، بحث اتصال حوزه کتاب و کتابخوانی با مدارس است. رمضانی افزود: در دولت سیزدهم تلاش کردیم علاوه بر اینکه به ساختار، کاربرد، ساختمان، بنا، فضا و زیرساخت توجه میشود، به نرمافزار و محتوا هم توجه شود. این سند یکی از قدمهای در راستای این موضوع است.
source