Wp Header Logo 3021.png

جوان آنلاین: سی و چهارمین دوره جشنواره شعر مِدِلین کشور کلمبیا با حضور بیش از ۲۰۰ شاعر از سراسر جهان از جمله علیرضا قزوه و محسن راهجردی از کشورمان برگزار شد. 

جشنواره شعر مدلین سال ۱۹۹۱ میلادی و با هدف مبارزه با خشونت، خصوصاً قاچاق موادمخدر در کلمبیا کار خود را آغاز کرد و تاکنون ۳۴ دوره از آن برگزار شده است. 
مِدِلین کلمبیا از شهر‌هایی است که مرکز قاچاق موادمخدر بود و جنایات زیادی در این زمینه رخ می‌داد تا اینکه مردم و فعالان فرهنگی این شهر برای رساندن فریاد خود به جهان و مبارزه با خشونت قاچاقچیان موادمخدر جشنواره‌ای را راه‌اندازی کردند. 
روحیه ضداستکباری، خصوصاً ضدصهیونیستی در کشور‌های امریکای لاتین بسیار موج می‌زند و این روحیه در کلمبیا بسیار قوی و پررنگ است، از این رو در جشنواره مدلین همواره به این موضوع توجه شده و با توجه به جنایات اخیر رژیم‌صهیونیستی در غزه جشنواره امسال با شعار «ترانه‌ای برای زمین» و با هدف حمایت از مردم مظلوم فلسطین در حال برگزاری است. 
در دوره اخیر بیش از ۱۰۰ شاعر از کشور‌های مختلف جهان دعوت شده‌اند که به جز آن‌ها بسیاری از شاعران هم خود را به کلمبیا رسانده‌اند که در مجموع امسال بیش از ۲۰۰ شاعر در جشنواره مدلین حضور دارند. همچنین برنامه‌های جشنواره با استقبال باشکوه مردم کلمبیا برگزار می‌شود. 
علیرضا قزوه و محسن راهجردی دو نفر از شاعران کشورمان با دعوت برگزار‌کنندگان در این دوره از جشنواره حضور دارند و تاکنون برنامه‌های مختلفی را در این جشنواره اجرا کرده‌اند. در این راستا شاعران کشورمان با حضور در یکی از دانشگاه‌های کشور کلمبیا ضمن سخنرانی و شعرخوانی به پرسش و پاسخ با حاضران پرداختند. سی و چهارمین جشنواره شعر مِدِلین رو ۲۳ ماه جولای برابر با ۲ مردادماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد. این رویداد در سی‌ویکمین دوره خود که سه سال پیش و در آگوست ۲۰۲۱ برگزار شد نیز با خوانش شعر‌هایی از شاعران ایرانی برگزار شد، اما در آن سال محمدالامین الکرخی (Muhammad Amin Al- Karkhi)، شاعر عراقی که مترجم آثار شعری عباس کیارستمی کارگردان، شاعر و عکاس و دیگر شاعران مطرح ایرانی از جمله سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، صادق رحمانی و بیژن جلالی است به خواندن شعر‌هایی پرداخت. 
از قاره آسیا علاوه بر علی احمد سعید ادونیس و محمد الامین الکرخی، شاعرانی از کشور‌های یمن و فلسطین نیز در این رویداد ادبی حضور داشتند. 
جشنواره بین‌المللی شعر «مِدلین» در سال ۱۹۹۱ آغاز به کار کرد و در سی‌ویکمین دوره خود، میزبان ۱۸۵ شاعر و میهمانان سرشناس ادبی از ۱۰۰ کشور و از پنج قاره جهان بود. 
همچنین اوایل تیرماه آن سال همزمان با سالروز تولد عباس کیارستمی، کتاب «شبی دوخته‌شده با آذرخش» (لیل مُرَصَّع بُرُوقاً) ترجمه تمامی آثار شعری این کارگردان و شاعر با ترجمه محمدالامین الکرخی، شاعر عراقی و رشید وحتی (Rachid Ouhti)، شاعر مراکشی به زبان عربی در چارچوب هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «کاپ اسپارتل» (Cap Spartel) از سوی انتشارات کریستال (Khemisset) در شهر طنجه در کشور مراکش رونمایی و معرفی شد و در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کشور‌های مختلف آفریقایی و جهان عرب قرار گرفت.

source