Wp Header Logo 3116.png

جوان آنلاین: آنچه را که ما به آن باور داریم، این است که تنوع قومی و فرهنگی عمیق و دیرینه‌ای که در ایران وجود دارد، بستر خوبی را فراهم آورده تا آموزه‌ها و درس‌های واقعه عاشورا به خوبی در فرهنگ‌های دیگر بدرخشد. 
مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که در نشست تخصصی میراث عاشورا سخن می‌گفت، عاشورا و قصه آن را از وقایع بزرگی خواند که در قالب بخش مهمی از تاریخ بشریت شکل گرفته و به واسطه آن تا به امروز پرچم اباعبدالله الحسین (ع) زمین گذاشته نشده است. 
او گفت: بخش‌های مختلفی در پژوهشگاه وجود دارد که ظرفیت کلانی است برای پرداختن به میراث عاشورا و فعالیت‌های پژوهشی را که در این حوزه انجام شده، می‌توانیم به مخاطبان انتقال دهیم و بین پژوهشگران در خصوص این موضوعات بحث کرده و برای ثبت و مستندنگاری میراث عاشورایی در میان فرهنگ‌ها و اقوام مختلف ایران‌زمین و ایران‌فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم. ده‌پهلوان افزود: رویداد‌های فرهنگی و مراسم مختلفی از قبیل نخل‌گردانی، گل‌مالی، چَمر، مشعل‌گردانی، خیمه‌گردانی، چهل منبران، جغجغه‌زنی در این ایام در گوشه و کنار سرزمین ایران برگزار می‌شود که طی آن این واقعه و اقدام بزرگی که اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش در افشای ظلم و ستم در راستای عدالت‌خواهی و آزادگی انجام داده‌اند ارج نهاده شود. 
 تقویت حس اتحاد و هویت انسان‌ها 
مهدیه بُد، معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه این نشست ابررویداد اربعین حسینی را جلوه‌ای بی‌مانند از گردشگری مذهبی دانست و افزود: مفاهیم مختلفی برای گردشگری نسبت به هدفی که بر اساس آن یک سفر شکل می‌گیرد تعریف می‌شود، مانند گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت و غیره، اما امروزه در ادبیات گردشگری مفهوم رویداد (ایونت) بسیار گسترده شده به نحوی که کشور‌ها این رویداد‌ها را در قالب جشنواره یا ابر رویداد رقم می‌زنند تا گردشگران را جذب کنند. او اظهار کرد: برخی از این رویداد‌های گردشگری که تنها در صورت حضور می‌توانید از آن لذت ببرید سابقه تاریخی دارند و برخی از سوی کشور‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند برای جذب گردشگر که به آن‌ها گردشگری رویداد می‌گویند. در این قبیل رویداد‌ها حس اتحاد و هویتی انسان‌ها تقویت می‌شود. 
بُد افزود: اربعین مانند المپیک و جام جهانی یک ابررویداد است که در یک زمان خاص تعداد زیادی انسان را به سمت خود می‌کشاند، اما یک ویژگی خاصی دارد؛ اینکه مسیر نیز در آن جاذبه گردشگری است. از نظر علمی این رویداد در حوزه گردشگری، گردشگری مذهبی و گردشگری فرهنگی بی‌مانند است و می‌تواند کاملاً جریان‌سازی کند. البته یکسری آسیب‌هایی را نیز نسبت به توسعه پایدار و محیط زیست دارد که با فرهنگ‌سازی قابل اصلاح است. 
در ادامه عبدالمهدی همت‌پور، مشاور ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند: «هیچ وقت نباید امت اسلامی و جامعه اسلامی، میراث عاشورا را به عنوان یک درس، به عنوان یک عبرت و به عنوان یک پرچم هدایت از نظر دور بدارد. قطعاً اسلام، زنده به عاشورا و به حسین‌علی است.» گفت: عزیزان تصدیق می‌کنند که ملت‌هایی که دارای قدمت و تنوع فرهنگی بیشتری هستند، مواریث فرهنگی بیشتری دارند و علاوه بر میراث مادی دارای میراث‌های غیرمادی بیشتری هستند. هدف تنها نمود‌های فرهنگی نیست بلکه تلاش بر آن است که از پنجره این نمود‌ها و نشانه‌ها به خود فرهنگ و باور‌های میراث عاشورا و میراث شیعی ایرانیان دست یابیم. 
همت‌پور تصریح کرد: ما تصور می‌کنیم میراث عاشورا و امام حسین (ع) از آن ما است. در صورتی که میراث امام حسین (ع) متعلق به همه بشریت است. نگاه آسیب‌شناسی به میراث عاشورا باید داشت و هشدار نسبت به عدم فهم و حتی بدعت در آن باید صورت پذیرد. خدا نکند بهره ما از میراث سیدالشهدا فقط به لباس سیاه پوشیدن و علم و کتل و غذای نذری محدود شود.

source