Wp Header Logo 3146.png

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا برگزاری پویش «نویسنده شو»به گزارش ایکنا؛ همکاری کتابخانه دانشگاه تهران و نشر جهاد دانشگاهی؛ اعلام اسامی برگزیدگان کتاب سال شعر خبرنگاران، دوری مخاطب نوجوان از ادبیات دینی به سبب مستقیم‌گویی، تاثیرگذاری نثر آهنگین عطار بر نثر موزون ابراهیم گلستان، برگزاری مدرسه تابستانی دانش‌افزایی زبان فارسی توسط بنیاد سعدی، رونمایی از روایت سردار احمدی مقدم از «عملیات مرصاد» و برگزاری پویش «نویسنده شو» توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله مهمترین اخبار این هفته در حوزه فرهنگ و ادب بود.

 همچنین مصاحبه‌ خواندنی ایکنا با داوود امیریان با محور آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان و نوجوانان در حوزه ادبیات دینی موضوع دیگری است که گروه فرهنگی ایکنا به آن پرداخته بود. در ادامه گزیده‌ای از این رویدادها و مصاحبه‌ ارائه شده است.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

همکاری کتابخانه دانشگاه تهران و نشر جهاد دانشگاهی

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مدیریت دانش و اطلاع‌رسانی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این تفاهم‌نامه با هدف حمایت از فعالیت‌های دانشگاهی با استفاده از منابع چاپی و دیجیتالی در زمینه‌های مدیریت دانش و اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ یادگیری از منابع متنوع از طریق توسعه پلتفرم مشترک دانشی منعقد شد.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

اعلام اسامی برگزیدگان «کتاب سال شعر خبرنگاران»

مراسم پایانی هجدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب «خبرنگاران» شامگاه ۳۰ تیر در کافه فلسفه برگزار شد.

بر این اساس در کنار تجلیل از «محمدعلی بهمنی» بابت بیش از  ۷۰ سال انتشار شعر و بیش از نیم قرن انتشار کتاب شعر، حضور مؤثر در سیر تکوینی غزل و عرصۀ ترانه‌سرایی؛ در بخش «کتاب سال»؛ هیات داوران این جایزه ادبی با سپاس از رسول سیمیا (آداب شقه شدن در خانه پدرم ذبیح)، سیده فاطمه موسوی (شرابسالگی) و نیما معماریان (خو

 سعید اسلام‌زاده، علیرضا بهرامی، امیرشهاب رضویان، پوریا سوری، شهاب شهرزاد، عباس کریمی عباسی، حسن گوهرپور، محمد مفتاحی و سمانه نائینی هیات داوران هجدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر ایران به انتخاب خبرنگاران را تشکیل می‌دهند.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

مستقیم‌گویی مخاطب نوجوان را از ادبیات دینی دور می‌کند

داوود امیریان نویسنده رمان «عطر گل محمدی» در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به آنکه در نگارش آثار داستانی با محور روایات دینی برای گروه سنی کودک و نوجوان تلاش می‌کند تا کشف مبانی آموزشی در قالب جهان شهودی مخاطب در دنیای داستان به وقوع بپیوندد گفت: مستقیم‌گویی سبب دوری مخاطب نوجوان از ادبیات دینی شده است.

امیریان در بخشی از این گفت‌وگو گفت: تمام تلاش خود را به‌ کار بردم تا بیش ‌از هر چیز، شیوه زندگی حضرت را در این اثر به ‌ویژه در آن دوره و زمانه‌ای که زیست می‌کرده‌اند، فارغ از نگاه شعاری به مخاطب ارائه دهم. از یکسو فقری که یاران رسول‌الله با آن مواجه بودند و از سوی دیگر فداکاری؛ ایثار خانواده اطرافیان و یاران؛ نحوه و شیوه ازدواج آنها؛ نوع پوشش و شیوه برخورد یاران رسول‌الله و همچنین شکل ارتباطی که حضرت محمد(ص) با یاران خود برای بیان معارف دین اسلام به‌کار می‌بردند را در این اثر گنجانده‌ام.

همچنین نحوه برخورد آموزشی و تربیتی رسول‌الله با حضرت علی(ع) که ارادت بسیار ویژه‌ای نسبت‌ به ایشان دارم و روایت آن از اهمیت بالایی برای من برخوردار بود، در این اثر نمود پیدا کرده‌ است. در نهایت تلاش کردم به پرسش‌هایی که کودکان و نوجوانان وقتی به دوره و زمانه زندگی رسول‌الله فکر می‌کنند در ذهن‌شان نقش می‌بندد پاسخ دهم.

متن کامل گفت‌وگوی ایکنا با داوود امیریان نویسنده رمان «عطر گل محمدی» را می‌توانید اینجا مطالعه بفرمایید.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

تاثیرگذاری نثر آهنگین عطار بر نثر موزون ابراهیم گلستان

یوسفعلی میرشکاک در نشست درس‌گفتارهای شاهنامه گفت: نثر آهنگین عطار نیشابوری در تذکرة اﻷوﻟﻴﺎء بر نثر موزون ابراهیم گلستان تأثیر گذاشت.

میرشکاک در بخشی از این نشست گفت: جالب اینجاست، نه خرد یا عقل متعارف و نه خرد برتر، که به عواقب امور واقف است، هیچ تغییری نمی‌توانند در سرنوشت ایجاد کنند. اما تفاوت این دو خرد دراین است که دارنده عقل متعارف با سرنوشت می‌جنگد اما کسی که از فرّه خرد برتر بهره‌مند است و از فرجام خود با خبر است، تسلیم سرنوشت می‌شود. به قول حافظ: «چو قسمتِ ازلی بی‌حضورِ ما کردند / گر اندکی نه به وِفقِ رضاست خرده مگیر.»

همان‌طور که در کتاب «سخن و سخنوران» بدیع‌الزمان فروزانفر، بحثی در خصوص دین و آئین و مسلک شاعران نمی‌بینیم و «ایران‌گرایی قلابی» باعث شده که مرحوم فروزانفر وارد مقولات آئینی نشود. بنابراین، باید مستقیم به سراغ آثار ماندگار شاعران و نویسندگان و مورخان رفت.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

برگزاری مدرسه تابستانی دانش‌افزایی زبان فارسی

امیر احمدی مدیر آموزش بنیاد سعدی گفت: مدرسه تابستانی آموزش زبان فارسی از ششم تا بیست وششم مرداد ماه با حضور فارسی آموزان خارجی برگزار می‌شود.

وی افزود: در این دوره آموزشی تعداد ۴۶ نفر فارسی آموز با سطوح زبانی پیش میانی به بالا آموزش می‌بینند. این فارسی آموزان بعد از شرکت در آزمون تعیین سطح از میان ۱۲۰ فارسی آموز متقاضی شرکت در این دوره آموزشی انتخاب شده اند.

مدیر آموزش بنیاد سعدی گفت: در این مدرسه تابستانی فارسی آموزانی از کشورهای روسیه، ترکیه، یونان، ارمنستان، پاکستان، بوسنی و هرزگوین، قزاقستان، گرجستان، تایلند، بنگلادش و ترکمنستان حضور دارند.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

رونمایی از روایت سردار احمدی مقدم از «عملیات مرصاد»

سومین ویژه برنامه «شب خاطره» با محوریت عملیات مرصاد عصر دیروز سه‌شنبه ۲ مرداد با حضور فرماندهان، پیشکسوتان و ایثارگران دوران دفاع مقدس و جمع کثیری از خانواده معظم شهدا در سالن همایش های بین المللی خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، سردار اصغر داورزنی و سردار سیّد مهدی حسینی رزمنده و نویسنده پیشکسوت دفاع مقدّس به ذکر خاطراتی از عملیات مرصاد پرداختند. همچنین در این جلسه از کتاب عملیات مرصاد به روایت سردار اسماعیل احمدی مقدم رونمایی شد.

این کتاب عمدتاً متمرکز بر مشاهدات، خاطرات، برداشت‌ها، دریافت‌ها و در مجموع، روایتِ شخصیِ سردار احمدی مقدم از عملیّات مرصاد است. بخشی از این اثر نیز تحقیق و تألیفِ نظامیِ منحصربفردی از این عملیّات مهم است که به فاصله‌ی کوتاهی از وقوع مرصاد، در قالب پایان‌نامه‌ی «دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران» (دافوس آجا)، توسّط وی، در سال ۱۳۶۸ به انجام رسیده و ارائه شده است.

از آسیب‌شناسی ادبیات دینی کودکان تا همکاری کتابخانه‌ای جهاد دانشگاهی با دانشگاه تهران

برگزاری پویش «نویسنده شو»

با هدف غنی‌سازی اوقات فراغت و شناسایی و تقویت استعدادهای نویسندگی به‌ویژه در بین گروه سنی نوجوان و اعضای کتابخانه‌های عمومی، پویش «نویسنده شو» از اول مرداد آغاز شده و تا ۳۱ شهریور توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

برای شرکت در این پویش چهار داستان نیمه‌تمام تعریف شده که نوجوانان علاقه‌مند باید پایان‌بندی یکی از داستان‌ها را متناسب با ذوق و سلیقه خود کامل کنند. پایان‌بندی داستان، باید حداقل ۳۰۰ کلمه و حداکثر ۷۰۰ کلمه باشد. پس از داوری آثار، از ۱۰ اثر برتر تقدیر می‌شود.

علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این پویش، برای دریافت یکی از داستان‌های «پنجه‌های آهنین»، «داستان رویاساز»، «دست دوستی» و «هیچ‌کاره‌های حسینیه» و شرکت در پویش، به سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نشانی ketabkhooon.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

source