تعزیه به دلیل قدرت دراماتیک که دارد میتواند به دیگر کشورها نیز صادر شود به شرطیکه راه عرضه آن فراهم باشد. صدور تعزیه تنها تبلیغ هنر ایرانی نیست بلکه میتوان باورهای دینی را هم به واسطه آن اشاعه داد.
خبرنگار ایکنا پیرامون این موضوع، با کارشناسان فن این حوزه گفتوگوهایی انجام داده که در نهمین گام با مرشد محسن میرزاعلی؛ نقال و پژوهشگر هنرهای آیینی همراه شدهایم.
ایکنا – در ابتدای بحث برای اینکه بهتر به موضوع قابلیتهای صدور تعزیه بپردازیم.
تعزیه در سالهای اخیر وضعیت مطلوبی پیدا کرده است. این حرف یک ادعا نیست چون اگر تعزیه امروز را به لحاظ کمی و کیفی با گذشته مقایسه کنید متوجه داشتههای این هنر مذهبی خواهید شد. همچنین استقبالی که مردم در ماه صفر و محرم از تعزیه به عمل میآورند نشان میدهد اقبال مردم نسبت به این هنر آیینی بیشتر شده است. نکته دیگر اینکه اجرای تعزیه دیگر تنها به دو ماه محرم و صفر خلاصه نشده، بلکه در دیگر ایام سال هم شاهد اجرای تعزیه هستیم. این اتفاق بهخودیخود اتفاقی مطلوب و قابل اعتنا محسوب میشود.
استقبال مردم از تعزیه نکتهای دیگر را برایمان مشخص میکند آنهم اینکه نهتنها امام حسین (ع) حواسش به این هنر است مردم نیز حامیان خوبی برای تعزیه محسوب میشوند. متاسفانه هر قدر مردم از این هنر حمایت زیادی میکنند مسئولان در این رابطه کمکار هستند.
ایکنا – با توجه به ظرفیتی که برای تعزیه برشمردید آیا این هنر را میتوان به دیگر کشورها نیز صادر کرد؟
زبان مشترک در دنیا هنر است. در تعزیه نمایش در کنار موسیقی به شکلی دراماتیک و تأثیرگذار مورد توجه قرار گرفته است. با این توضیح تعزیه اتفاقی بسیار چشمگیر محسوب میشود که میتوان آن را به دیگر کشورها صادر کرد. نکته دیگر اینکه ساختار تعزیه به نحوی تنظیم شده که هر تفکر و آیینی آن را میپسندد. بهترین مثال در این رابطه تحسین «پیتر بروک» از تعزیه است. وی وقتی تعزیه را میبیند شیفته آن شده و لب به تحسین آن میگشاید. چلکوفسکی شرقشناس آمریکایی نیز با دیدن تعزیه آن را ستوده و از داشتههای غنی هنری آن حرف میزند.
بیشتر بخوانید:
این توصیفات ثابت میکند تعزیه میتواند اهرمی برای اشاعه و صدور تعزیه باشد البته صدور تعزیه تنها به معنای قدرت جذابیت این هنر خلاصه نمیشود بلکه میخواهیم بگویم این هنر آیینی قادر است ابزاری در جهت اشاعه فرهنگ و تفکر شیعی در جهان باشد. این امر نیز انتظار میرود به تأثیرگذارترین شکل ممکن رخ دهد چراکه درام بسیار بالایی که در تعزیه وجود دارد این فرصت و امکان را به ما داده است. تعزیه یک امتیاز ویژه دیگر هم دارد آن هم آموزههای انسانی است که در این هنر مورد توجه قرار میگیرد. همین موضوع نیز یکی دیگر از دلایل موفقیت تعزیه در جذب مخاطب خارجی شده است.
ایکنا – چرا تعزیه دارای متولی نیست تا افرادی که در هنر مذهبی فعالیت میکنند بتوانند امورات خود را به سرانجام برسانند؟
متولی تعزیه امام حسین (ع) و سپس مردم هستند. برای همین نیازی ندارد تا فرد و سازمان خاصی پشت آن باشد. این اصل است اما این امر دلیلی برای کمکاریهای پیشآمده در این حوزه نیست که از طرف مسئولان رخ میدهد. آنها موظف هستند با حمایت معنوی و مادی امکاناتی را فراهم آورند تا تعزیه هر چه بیشتر از گذشته دیده شود.
ایکنا – سؤال پایانی به کارکرد اقتصادی تعزیه مربوط میشود. آیا تعزیه این امکان را دارد تا درآمدزایی داشته باشد؟
اینکه بخواهیم برای تعزیه بلیطفروشی داشته باشیم اشتباه محض است زیرا اگر این هنر آیینی تا امروز پایدار مانده به دلیل فضایی روحانی است که در آن وجود دارد. بنابراین نباید آن را با مسائل مالی کمرنگ کرد. اما این نکته را نباید نادیده گرفت که مردم با کمکهای خود این هنر را زنده نگاه داشتهاند برای همین اگر کارکرد اقتصادی این هنر تنها از طرف مردم تأمین شود نگرانیای بابت آن وجود نخواهد داشت.
گفتوگو با داوود کنشلو
انتهای پیام
source