جوان آنلاین: ماهیت وجودی پلتفرمها یک فرصت فرهنگی است، اما متأسفانه به دلیل نبود قوانین مناسب در حوزه نظارت، این فرصتها به حاشیههایی کشیدهشده و تبدیل به تهدید شدهاند. بدون تعارف، میبینیم آن چیزی که به عنوان مزیتهای فرهنگی از جمله آگاهیبخشی، تبیین، مقایسه، سرگرمی سالم و بهطور کلی فضای امن فرهنگی قرار بود ایجاد شود، به ضد خودش تبدیل شده است.
ما به وضوح میبینیم که برخی پلتفرمها در حوزههای مختلفی مانند مسائل ترویج و عادیسازی مسائل غیراخلاقی فعالیت میکنند. حتی در این مسیر سودآوری و فعالیت حرفهای اولویتشان نیست و از اساس دغدغه فعالیت ضدفرهنگی دارند.
مسائلی کلان و جدی مانند ترویج صهیونیسم، اباحهگری، ترویجالحاد و مواردی از این دست در پلتفرمها چنان پر خطر است که در رسانههای مختلف مطرح شدهاست و به قدری خطر جدیست که کار اصلاح را پیچیده کردهاست. متأسفانه بخشهای نظارتی، بازوهای اجرایی کافی ندارند، یعنی آرا و احکام آنها ضمانت اجرایی ندارد. از یک سو، ساترا در حوزه سریالها در حال فعالیت است. از سوی دیگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از این نظارت را در آثار سینمایی بر عهده دارد، اما متأسفانه از این دو ناحیه اقدام عملی و خروجی منطقی نمیبینیم. چون به نظر میرسد که اینها اصلاً بازوی اجرایی جدی ندارند. در حوزه صدور مجوز هم که مهمترین بازوی اجرایی موجود ساترا به عنوان نهاد تنظیمگر است میبینیم که به دلیل نبود قوانین مدون نوعی خلع اجرایی صورت گرفته است.
در بخش فرهنگی، بازوی اجرایی اولیه یک سازمان تنظیمگر برای تنبیه مثلاً یک تهیهکننده متخلف که از قانون تمکین نمیکند، صادر نشدن مجوز است، امکانی که در حال حاضر وجود ندارد. یعنی پلتفرمها بدون مجوز آثار داخلی و خارجی را منتشر میکنند. در این حوزه به گونهای دچار نقص و فقدان قانون هستیم که آرای ساترا در حوزه اجرایی و صدور حکم مجازات دچار مناقشه میشود.
کار به جایی رسیده که اصلاً از سوی پلتفرمها، تولیدات خارجی که دوبله و پخش میشوند، اصلاً بنایی برای دریافت مجوز ندارند! یعنی هر فیلم یا سریالی بخواهند را در خروجی قرار میدهند مثل سریال ضد ایرانی حشاشین که در پلتفرمهای داخلی پخش شد و آن رسوایی را به پا کرد. ما سریالهای ضد فرهنگی را میبینیم که به قسمت دوم، سوم و چهارم میرسند و بعد متوجه میشویم اصلاً مجوزی از ساترا ندارند. وقتی سؤال میکنیم، ساترا اقدامی نمیکند و متوجه میشویم بازوی اجراییاش که قوهقضاییه است دست آویز قانونی ندارد!
طبق روایت مدیران، قوهقضاییه هم آنقدر اولویت دارد که به این امر مهم که حوزه فرهنگ و خطرات و آسیبهایش پایدار و ماندگار است، نمیرسند. واقعاً نمیدانیم اولویتشان چیست که فرصت نمیکنند به حوزه پر آسیب فرهنگ رسیدگی کنند، حوزهای که سهسال طول کشید تا حاشیههایی که باز با فتنهگری برخی از این پلتفرمها رخ میداد و آب را گلآلود کرده بودند و متولی آن مشخص نبود حل شود. رسانهها واقعاً انرژی گذاشتند و کار کردند تا اختلافات وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما حل شود و از وضعیت آب گلآلود بیرون بیاید. حالا سهسال است، بحث تنظیمگری پلتفرمها با تقسیم کار منطقی بین صداوسیما و وزارت ارشاد به ثبات رسیده است، اما باز هم ما عمل جدی و مؤثری در نظارت علمی و مؤثر بر این حوزه نمیبینیم. این نقص و ضعف در اقدام که به نوعی ترک فعل محسوب میشود زنگ خطر بزرگی است. ما در رسانهمان به مراتب و به کرات گزارشهای مستند و دقیقی از سریالها و فیلمهای پر خطر موجود در پلتفرمهای رسمی منتشر کردهایم و با مستندات اثبات کردهایم که اینها تخلفات قانونی در سطح قانون اساسی دارند.
source