Wp Header Logo 3055.png

جوان آنلاین: صابر شیخ‌رضایی با بیان اینکه نقاشی‌های دیواری شهدا برای نسل جدید به اندازه کافی جذاب نیست، می‌گوید: «زبان این نقاشی‌ها رو به آینده و حتی امروزی نبوده و نیازمند توجه ویژه است.»
 بعضی از افرادی که دیوارنگاره‌های شهدا را طراحی می‌کنند، قلم‌شان در دهه ۶۰ متوقف شده است.» این را صابر شیخ‌رضایی، طراح گرافیک گفت و ادامه داد: «همین نکته و نگاه سطحی به صورت‌گری از شهدا و بی‌توجهی به تحولات عرصه تصویر باعث شده نقاشی‌های دیواری برای نسل جدید به اندازه کافی جذاب نباشد.»
نقاشی‌های دیواری یکی از انواع رسانه محسوب می‌شوند که می‌توان از آن برای شناساندن شهدا به نسل‌هایی که جنگ را ندیده‌اند، استفاده کرد، اما بیشتر آن‌ها در نقاط مختلف کشور متناسب با ذائقه نسل «جنگ‌دیده» طراحی شده‌اند و نمی‌توانند جذابیت شهدا را به نسل جدید نشان دهند. شیخ‌رضایی که خود سال‌هاست سابقه طراحی و تصویرگری با مضامین مقاومت و شهدا را دارد، توضیح داد: هنرمندان باید توانایی همراه شدن با سبک‌های تصویری جدید و جذاب‌تر را داشته باشند و این نیازمند جست‌وجوگری مستمر و تقویت توانایی‌های هنرمندانه است. 
او که بیش از ۲۰ سال سابقه فعالیت حرفه‌ای در زمینه طراحی گرافیک را دارد به فارس توضیح داد: متأسفانه در ایران بیشتر علاقه‌مندان تصویرگری که عمدتاً فارغ‌التحصیلان شاخه‌های ارتباط تصویری و نقاشی در دانشگاه‌ها هستند، به‌خاطر عدم تنوع و غیرکاربردی بودن واحد‌های درسی در مراکز آموزش عالی یا اساتید غیرمتخصص، جذب تصویرگری کودک و نوجوان می‌شوند و فقط در حیطه کتاب و مجلات کار می‌کنند. این طراح بیان کرد: بنابراین شاخه‌های متنوعی از تصویرگری مانند حیطه‌های تجاری، مطبوعاتی، علمی، پی‌نما یا تصویرسازی برای محصولات فرهنگی مثل تمبر، پوستر یا گرافیک متحرک و سایر محصولات با مخاطب گروه سنی «بزرگسال» مغفول واقع شده و از آنجا که ساخت و پرداخت هنرمندانه «چهره» نیازمند توانمندی‌های شاخص‌تری است، این شاخه وضعیت مناسبی ندارد. 
شیخ رضایی با بیان اینکه سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف مانند بیمارستان‌ها، نهاد‌های نظامی، دانشگاه‌ها، بنیاد شهید و بسیج مناطق هم روی دیوار‌های اختصاصی خودشان نقاشی شهدا را دارند، توضیح داد: بعضی از نهاد‌ها از آنجا که با هنرمندان متخصص طراح و مجری ارتباط ندارند، نمی‌توانند دیوارنگاره‌ها را با کیفیت و جذابیت بالا طراحی کنند. 
این طراح گرافیک اضافه کرد: عزیزانی هم هستند که بنا بر دغدغه‌های شخصی و با روحیه جهادی به نقاشی‌های دیواری شهدا می‌پردازند که نگاه باارزشی است، اما باید توجه داشت در عصر جنگ جهانی، رسانه‌ها و نشر سریع و جهانی تصویر، آثاری که پرداخت ضعیفی از مضامین ملی، دینی و ارزشی دارند در صورت نداشتن مؤلفه‌های قوی، دستخوش توهین و تمسخر اصل موضوع می‌شوند. 
او خاطرنشان کرد: گاهی طراح و تصویرگر می‌تواند کار خوبی تحویل سفارش‌دهندگان بدهد، اما شخص متخصصی که بتواند آن طرح را در بالای سازه داربست و در ارتفاع و مجاورت باد و باران و ابعاد بزرگ مثلاً ۳۰ در ۴۰ متر پیاده‌سازی و اجرا کند، پیدا نمی‌شود یا نمی‌تواند به خوبی حق مطلب را ادا کند. تعداد هنرمندانی که متخصص این امر هستند، نه‌تن‌ها در تهران، بلکه در کل کشور زیاد نیستند و این مطلب نیز به شکلی به کاستی در تربیت نیروی متخصص در مراکز فنی و حرفه‌ای و آموزش عالی برمی‌گردد. 
او که سابقه کوتاه عضویت در شورای ارزیابی آثار اداره دیوارنگاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد در پایان با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقبال به نگاه‌های «نو و جذاب» به دیوارنگاره‌ها و استفاده از ظرفیت هنرمندان طراح گرافیک و تصویرگران علاوه بر نقاشان از سمت مدیران سازمان‌های متولی دیده می‌شود، تأکید کرد: با این حال همچنان زبان این نقاشی‌ها رو به آینده و حتی امروزی نیست و نیازمند توجه ویژه است. 
او دیوارنگاره‌های شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس در خیابان سپهبد قرنی با تصویرگری محمدرضا دوست‌محمدی و اجرای محمدرضا قادری و همچنین دیوارنگاره آیت‌الله طالقانی در خیابان طالقانی با طراحی و اجرای عباس برزگر گنجی را از دیوارنگاره‌های بسیار خوب می‌داند.

source