Wp Header Logo 177.png

به گزارش ایکنا، طنین راهپیمایی اربعین، تحقق مسیر راه قدس از کربلا، رسیدن هشت‌بهشت جهاد دانشگاهی به «پایان مأموریت»، برگزاری شب شعر «اربعین و غزه، مقاوم و مظلوم» در کربلا، تشریح آخرین وضعیت محمدعلی بهمنی به روایت خانواده‌اش، انتشار فراخوان جایزه‌ ادبی «جلال آل احمد»، تمدید شرکت در «کارتون کتاب» تا ۱۰ شهریور، خرید ۲۰۰ عنوان منابع غیرفارسی ایران‌شناسی توسط کتابخانه ملی، معرفی برگزیدگان مرحله دوم پویش ملی «خوانش کتاب»، میزبانی «پادشاهان پیاده» از نوجوانان کتابخوان و تازه‌های نشر ادبیات دینی و قرآنی ازجمله عناوین مهم‌ترین اخبار این هفته ایکنا در حوزه فرهنگ و ادب است.

در ادامه گزیده‌ای از این رخدادها و رویدادهای خبری ایکنا در هفته جاری ارائه شده است.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

طنین راهپیمایی اربعین؛ تحقق عبور مسیر راه قدس از کربلا

نشست ادبی «کربلا طریق الاقصی»؛ همزمان با ایام اربعین سید و سالار شهدای کربلا و در حمایت از مردم مظلوم غزه، دوم شهریور؛ با حضور جمعی از اهالی اندیشه و ادب کشورهای ایران، افغانستان، هندوستان و پاکستان به میزبانی گروه بین‌المللی «هندیران» برگزار شد.

سیدمسعود علوی‌تبار، شاعر و فعال فرهنگی در نشست ادبی «کربلا طریق الاقصی» گفت: راهپیمایی عظیم اربعین امسال متفاوت‌تر از سال‌هال گذشته، رنگ‌وبوی بیت‌المقدس و غزه مظلوم را به خود گرفته است. دسته دسته زائران مرقد مطهر آقا امام حسین(ع) از گوشه و کنار با ملیت‌ها و نژادهای مختلف، با در دست داشتن پرچم فلسطین و چفیه بر گردن، فریاد همدلی با مردم غزه و نابودی اسرائیل را سر دادند.

وی ادامه داد: راهپیمایی شکوهمند اربعین امسال به خوبی نشان داد که تا تحقق فرموده حضرت امام خمینی(ره) در خرداماه ۱۳۶۱ مبنی بر «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، فاصله چندانی باقی نمانده است. با قدرت گرفتن روزافزون جبهه مقاومت، صبر و استقامت بی نظیر مردم غزه، همدلی آحاد مردم مسلمان و آزاده دنیا از یک طرف و انفعال و خودزنی‌های رژیم کودک‌کُش صهیونیستی، این رژیم روز به روز به لحظه مرگ و نابودی کامل خود بیشتر نزدیک می‌شود.

در ادامه مراسم نیز شعرای حاضر در این نشست ادبی اشعار و نوسروده‌های خود را در رثای سیدالشهداء، حضرت اباعبدالله(ع)، مقاومت ملت مظلوم فلسطین و شهدای غزه قرائت کردند.

برای مطالعه متن و مرور شعر شاعران حاضر در نشست ادبی «کربلا طریق الاقصی» می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

برگزاری شب شعر «اربعین و غزه، مقاوم و مظلوم» در کربلا

شب شعر «اربعین و غزه، مقاوم و مظلوم» همزمان با ایام اربعین با حضور سردار حسین اشتری، فرمانده سابق فراجا؛ حجت‌الاسلام اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق، حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین و تعدادی از شعرای ایرانی و عراقی اهل بیت‌(ع) در سالن اجتماعات هتل «یعسوب الدین» کربلا برگزار شد.

نجم‌الدین شریعتی، شاعر و مجری این مراسم در بخشی از شب شعر حسینی گفت: شعرا همواره در حوادث، خط مقدم جبهه‌ها هستند و نسبت به شرایط بی‌تفاوت نیستند. گاهی در شعر اجتماعی درد مردم را می‌گویند و گاهی در شعر آیینی که زبان حال ما را می‌گویند.

شریعتی در این مراسم ضمن تقدیر از سردار حسین اشتری، فرمانده سابق فراجا که در این مراسم حضور داشت، گفت: چند سال قبل که اعلام شد زوار فقط و باید به صورت کاروانی به کربلا بیایند، سردار اشتری ایستادند و تأکید کردند که زوار امام حسین(ع) باید بتوانند فردی هم به زیارت اربابشان بیایند.

در ادامه شاعران چون حجت‌الاسلام جوادمحمدزمانی، مجید تال، سیدحمیدرضا برقعی، حمید رمی، محمد رسولی، احمد بابایی، محمدحسین ملکیان، سیدجواد شرافت، احمدجواد نوآبادی، محمدمهدی عبدالهی، سیدسلمان علوی، راضیه مظفری، محدثه آشتیانی به عنوان شعرای ایرانی و سیداحمدحسینی (شاعر پاکستانی)، مهدی شاکر النهیری و ضیا خاقانیو از شعرای عرب زبان حاضر در این مراسم تازه‌ترین سروده‌های خود را در ذکر مصیبت امام حسین(ع) و اهل بیتش قرائت کنند.

متن کامل این گزارش در اینجا قابل مطالعه است.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

رسیدن هشت‌بهشت به «پایان مأموریت»

معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، هم‌زمان با هفته دولت کتاب «پایان مأموریت»، با ۱۴۰ برش داستانی تنظیم‌شده از ابتدای تولد تا زمان شهادت آیت‌الله رئیسی را کتاب منتخب «هشت‌بهشت» برای دانشجویان و علاقه‌مندان کتابخوانی اعلام کرد.

در این کتاب به فراز و نشیب‌های زندگی این شخصیت پرداخته و زوایای زندگی وی را از زبان خودش روایت می‌شود.

بنا بر اعلام ستاد برگزاری مسابقه ادبی «هشت‌بهشت» جهاد دانشگاهی؛ آزمون این مسابقه کتاب‌خوانی روز چهارشنبه، ۲۸ شهریور؛ به‌صورت آنلاین(برخط) از ساعت ۹ تا ۲۴ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی باشگاه کتابخوانی دانشجویان ایران به نشانی BookRc.ir برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای دریافت نسخه الکترونیکی کتاب به لینک https://B۲n.ir/g۰۳۸۶۸ مراجعه و سپس با دانلود اپلیکیشن پاتوق کتاب از طریق لینک https://B۲n.ir/e۵۸۳۰۲  می‌توانند کتاب را مطالعه کنند.

برای دریافت اطلاعات جزئی و خوانش متن کامل شیوه‌نامه شرکت در این مسابقه ادبی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

تشریح آخرین وضعیت محمدعلی بهمنی به روایت خانواده‌اش

بعد از گذشت دو هفته از بستری شدن مجدد استاد محمدعلی بهمنی، شاعر، ترانه‌سرا و مدرس دانشگاه در بیمارستان به سبب وخامت حال این هنرمند فرهیخته جهت درمان بیماری که طی یک سال اخیر با او همراه بوده، خانواده محمدعلی بهمنی با صدور بیانیه‌ای به تشریح آخرین‌وضعیت جسمانی این‌شاعر پرداختند.

در بخشی از این بیانیه چنین آمده است: آقای محمدعلی بهمنی، ۳۱ مرداد ساعت ۹:۲۰ دقیقه شب به صورت ناگهانی توانایی حرکت و تکلمشان به طور کامل از دست رفت و به سرعت توسط همسر ایشان به بیمارستان تندیس منتقل شدند. با تشخیص پزشک تحت عمل جراحی قرار گرفتند. اگرچه با توجه به شرایط موجود، ریسک جراحی بالا بود اما خوشبختانه جراحی با موفقیت انجام شد و پس از آن بلافاصله به آی‌سی‌یو منتقل شدند. در روز اول سطح هوشیاری بسیار پایین بود اما در روزهای بعد با افزایش هر چند اندک سطح هوشیاری، روند درمان ادامه پیدا کرد.

ایشان کماکان تحت نظر پزشک جراح مغز و پزشک آی‌سی‌یو تحت درمان هستند و امیدواریم به لطف خدا و دعای دوستدارانشان سلامتی‌شان را به دست بیاورند.

همچنین سیدعباس صالحی در نخستین اقدام خود بعد از تصدی سکانداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردم به همراه امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز دوم شهریور ماه به عیادت استاد بهمنی در بیمارستان تندیس رفتند.

محمدعلی بهمنی شاعر و غزلسرا متولد سال ۱۳۲۱ در دزفول است که ۳۱ مرداد به‌دلیل خونریزی دوباره مغزی به بیمارستان منتقل شد.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

انتشار فراخوان جایزه‌ ادبی «جلال آل احمد»

هفدهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی «جلال آل احمد» از نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران با انتشار فراخوانی دعوت کرده است تا آثار خود را در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان‌ کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» به این دبیرخانه ارسال کنند.

نویسندگان، پژوهشگران، پدیدآورندگان و ناشران می‌توانند پس از تکمیل نسخه فیزیکی کاربرگ که در این نشانی قابل دسترسی‌ است، چهار نسخه از آثار خود را تا پانزدهم مهرماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جایزه ادبی جلال آل احمد به نشانی تهران، خیابان برادران مظفر جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، پلاک ۲، ساختمان سرای اهل  قلم، طبقه ۴، کدپستی ۱۳۱۵۷۷۳۴۱۱ ارسال کنند.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

تمدید شرکت در «کارتون کتاب» تا ۱۰ شهریور

با اعلام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهلت شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»، به درخواست هنرمندان حاضر در راهپیمایی اربعین، تا ۱۰ شهریور تمدید شد.

این دوره از جشنواره با محوریت موضوعات «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» برگزار می شود و «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند. تاکنون هنرمندانی از ۷۲ کشور آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

خرید ۲۰۰ عنوان منابع غیرفارسی ایران‌شناسی توسط کتابخانه ملی

کتابخانه ملی ایران به‌تازگی حدود ۲۰۰ عنوان منابع غیرفارسی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی خریداری کرده است.

این سازمان در راستای عمل به وظیفه «گردآوری، ساماندهی، حفاظت اشاعه منابع منتشرشده در خارج از ایران در حوزه مطالعات ایرانی و اسلامی به زبان‌های غیرفارسی به ویژه انگلیسی و عربی» با تخصیص بیش از ۴ میلیارد ریال تعداد ۱۸۳ عنوان کتاب غیرفارسی از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری کرد.

با تشکیل کارگروه تخصصی انتخاب منابع و بازبینی و اصلاح فرآیندهای خرید و سفارش، با توجه به اولویت‌ها و نیازهای پژوهشی تعداد ۳۴۵ عنوان کتاب جهت خرید انتخاب شد که ۱۸۳ عنوان آن شامل ۱۶۰ عنوان کتاب به زبان انگلیسی و ۲۳ عنوان به زبان عربی خریداری شده است.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

معرفی برگزیدگان مرحله دوم پویش ملی «خوانش کتاب»

برگزیدگان مرحله دوم پویش ملی «خوانش کتاب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «آینده خواندنی است» معرفی می‌شوند.

پویش ملی «خوانش کتاب» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از پنجم آذر 1402 با رونمایی از پوستر با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش، آغاز شد و آثار کودکان، نوجوانان و خانواده با محوریت معرفی کتاب در صفحه‌های مجازی استان‌ها انتشار یافت. اسفند سال ۱۴۰۲ مرحله اول برگزیدگان این پویش اعلام شد و سال ۱۴۰۳ ادامه پیدا کرد و در مرحله دوم برگزیدگان معرفی می‌شوند.

تهیه فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای از خوانش کتاب از سوی کودکان، تهیه پادکست، نماهنگ کتاب صوتی از سوی نوجوانان و خوانش کتاب از سوی اعضای خانواده برای دانش‌آموز، عکاسی از کتاب‌خانه‌های خانگی، از جمله برنامه‌هایی است که برای اجرای گسترده‌تر و فراگیر این پویش در سراسر کشور پیش‌بینی شده است.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

میزبانی «پادشاهان پیاده» از نوجوانان کتابخوان

نوزدهمین دورهمی نوجوانان کتابخوان، با خوانش دو اثر اربعینی «پادشاهان پیاده» و «ازدحام بوسه» در کتابخانه‌های منطقه ۸ برگزار می‌شود.

در این نشست، جمعی از نوجوانان کتابخوان منطقه ۸ به ویژه اعضای باشگاه کتابخوانی این فرهنگسرا گرد هم آمده و با هدف خوانش خاطرات سفر راهپیمایی اربعین به نقد و بررسی ۲ کتاب «ازدحام بوسه» نوشته نرگس مقصودی و «پادشاهان پیاده»، نوشته بهزاد دانشگر و محمد علی جعفری می‌پردازند.

از رویدادهای ادبی معطر به اربعین تا «پایان ماموریت» هشت‌بهشت

تازه‌های کتاب

یکی دیگر از اتفاقات ثابت و همیشگی رویدادهای خبری حوزه فرهنگ و ادب طی هر هفته، تازه‌های نشر و کتاب‌هایی است که توسط ناشران مختلف بعد از پشت سر گذاشتن مسیر پُر پیچ و خم نشر راه خود را به پیشخوان کتابفروشی‌های باز می‌کنند.

در ادامه به معرفی اسامی برخی از این آثار تازه منتشر شده با محوریت دین، دفاع مقدس و مقاومت می‌پردازیم.

کتاب «سفیر نور» با موضوع بررسی زندگینامه فرزند انقلاب اسلامی، «شهید علامه سیدعارف حسین الحسینی»، از روحانیان شیعه پاکستان و رهبر «نهضت جعفریه» به قلم «تسلیم رضاخان» و ترجمه رویا جوادی و یوشع ظفرحیاتی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

رمان «خاک‌سپاری دوم بانوی مرگ» به قلم نیما اکبرخانی، داستان سه نسل از ایرانی‌های رزمنده در دفاع مقدس است که به تازگی توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانه‌ بازار نشر شد.

کتاب «فرهنگ عبدالقادر مراغی؛ زندگینامه، لغات و اصطلاحات آثار عبدالقادر مراغی» با بررسی کامل زندگینامه، آثار و آرای موسیقیدان بزرگ ایرانی عبدالقادر مراغی، حاوی فرهنگ و لغت‌‎نامه‌‎ای جامع از لغات، ترکیبات، مشکلات و اصطلاحات به‌کاررفته فارسی، یونانی و عربی در آثار او به همراه تعلیقات به قلم طغرل طهماسبی مراغی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها شده است.

چاپ نهم کتاب «باران شادی» به نویسندگی حمید گروگان و تصویرگری مهرداد نعیمیان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار کتاب شده است که این اثر توانسته طی این مدت شمارگان ۱۵۱ هزار نسخه‌ای از خود به ثبت برساند که در نوع خود بسیار ممتاز و یگانه است.

کتاب «سرگذشت هنر در تمدن اسلامی» (موسیقی و معماری) نوشته حسن بلخاری‌قهی پژوهشگر و عضو فرهنگستان هنر ایران به‌تازگی توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین به زبان مردمان این کشور ترجمه و منتشر شد.

ترجمه این کتاب در قالب طرح ترجمه آثار کلاسیک چین و ایران با همکاری مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، توسط رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین انجام شده است.

تدوین، ویرایش و گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

source