Wp Header Logo 585.png

تنها اثری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانست گوشه‌ای از عظمت امام رضا(ع) را در حوزه نمایش به تصویر کشد مجموعه  تلویزیونی «ولایت عشق» است، اما این اتفاق هیچگاه در سینما رخ نداد.

پیرامون این فقدان، خبرنگار ایکنا با مهرداد فرید، کارگردان سینما که پیشتر با ساخت فیلم «دعوتنامه» به صورت غیر مستقیم به امام رضا(ع) پرداخته است، گفت‌وگویی انجام شده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا – فیلمی که بر آن است تا یکی از ائمه هدی(ع) به ویژه زندگی و سیره امام هشتم را به تصویر بکشد از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

امام رضا(ع) برای تمام شیعیان جهان تقدس دارد برای همین فیلم یا مجموعه تلویزیونی که قرار است ایشان را محور قرار دهد، باید بالاترین کیفیت را دارا بوده تا اثر تولیدشده، بتواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. برای تولید چنین کارهایی، هم می‌توان به صورت مستقیم به شخصیت امام رضا (ع) نظر داشت. مانند آنچه در «ولایت عشق» رخ داد هم اینکه در قالب کارهای معاصر به زندگی ایشان نظر کرد. در این رابطه نیز کارهای بسیاری در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند که هر یک زیبایی خاص خود را دارد.

ایکنا – برای ساخت فیلم‌هایی با محوریت امام رضا(ع) آستان قدس رضوی تا چه حد قادر است ایفاگر نقش باشد؟

آستان قدس باید مهمترین مرکز حامی آثار هنری با محوریت امام رضا(ع) باشد. متاسفانه این اتفاق برای فیلم «دعوتنامه» رخ نداد و حتی موانعی نیز به وجود آمد. دلیل این عدم همراهی نگاه سنتی است که در این میان وجود دارد. منظور اینکه عده‌ای هنوز متصورند سینما محلی مناسبی برای اینگونه توجهات نیست و هنرمندان صلاحیت لازم را برای کار کردن در این حوزه دارا نیستند!

مشکلات در فیلم «دعوتنامه» تا حدی جدی بود که اجازه فیلمبرداری حتی یک سکانس از داخل حرم را ندادند. برای همین ما تنها در یک سکانس، آن هم به وسیله موبایل توانستیم از داخل حرم فیلمبرداری کنیم. مشکلاتی که بیان کردم هنوز هم وجود دارد و تا زمانی که این مسائل است کمتر فرصت برای فیلمسازی درباره امام رضا(ع) فراهم می‌شود، البته برای رهایی از این وضعیت می‌توان به سمت فیلم‌هایی رفت که نیازی به تصویربرداری از داخل حرم ندارند، اما به هر حال گاهی مواقع نیاز است تا آثار به صورت مستقیم به بارگاه امام رضا(ع) توجه داشته باشد. با تمام مشکلاتی که برایم در ساخت این فیلم پیش آمد، کار کردن در این حوزه را دوست دارم، زیرا امام رئوف در قلب همه ما ایرانیان جا دارد.

ایکنا – برای پرداختن به امام رئوف چه وجوهی از ابعاد شخصیتی ایشان، ظرفیت بیشتری برای کارهای نمایشی دارا هستند؟

وقتی می‌خواهیم ائمه را محور کارهای هنری قرار دهیم دریای از مضمون در اختیارمان است که با پرداختن به آنها قادریم بخشی از زندگی آنها را تصویر کنیم. درباره امام رضا(ع) هم این نکته صادق است. با این وجود معتقدم درایت و تیزهوشی ایشان در مواجهه با مشکلات بسیار زیبا است و می‌توان درباره آن، کارهای خوبی تولید کرد. مأمون خلیفه عباسی برای اینکه وجهه امام رضا(ع) را نزد شیعیان تخریب کند، تلاش کرد با پیشنهاد ولایتعهدی به هدف خود برسد اما امام با اقداماتی نقاب از چهره خلیفه عباسی انداخت و او را نزد مسلمانان رسوا کرد، برای همین نیز خلیفه ایشان را به شهادت رساند. این موضوع جدا از اینکه به صورت مستقیم می‌تواند مورد نظر باشد در قالب کارهای معاصر و امروزی هم انتظار می‌رود مورد توجه قرار گیرد. منظور اینکه با استعانت از درایت امام (ره) ما راه مقابل با هجمه‌های شیطانی را فرا گیریم.

ایکنا – فیلمسازی که می‌خواهد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در کارش به امام رضا(ع) نظر کند باید از ویژگی خاصی بهره برده باشد؟

در قدم اول باور و ایمان به موضوع شرط نخست است چون بدون داشتن چنین امتیازی قدم‌های بعدی برداشته نخواهد شد، اما در وهله بعد تخصص است که حرف نخست را در این میان می‌زند. فیلمساز باید از دانش کافی بهره برده باشد وگرنه تنها به اتکا به باور، نمی‌توان کار درخور توجهی تولید کرد. نکته دیگر اینکه فیلمسازی که می‌خواهد صفات امام رئوف را در فیلمش نشان دهد باید از مشاوره کارشناسان خبره مذهبی بهره برده باشد تا کارش از خطاهای احتمالی در امان ماند.

مطلب بعد به گونه سینمایی مربوط می‌شود که قرار است در آن فیلم‌ ساخته شود. فیلم تاریخی یکی از مسیرها پیش رو است، اما عرصه جدی‌تر، آنجایی است که شاید کمتر انتظار می‌رود. برای مثال به سینمای کودک اشاره می‌کنم. در حوزه کودک فیلمسازی درباره ائمه بسیار حائز اهمیت است، چون کاری که قرار است در این گونه(ژانر) ساخته شود، برای تأثیرگذاری بر  کودک باید زبانی کودکانه داشته باشد.

گفت‌وگو از؛ داوود کنشلو

انتهای پیام

source