Wp Header Logo 1868.png

به گزارش ایکنا؛ آغاز به کار جشنواره فرهنگی «اتقان» همزمان با آغاز امات مهدی موعود(عج)؛ مشعل‌داری ادبیات پایداری در عرصه فرهنگ مقاومت؛ برگزاری جشنواره شعر «نفس پاک» برای مبارزه با اعتیاد؛ مرادی‌کرمانی مشهورترین نویسنده معاصر ایران در جهان؛ درگذشت علیرضا طبایی، آغاز پذیرش آثار در جشنواره کتابخوانی رضوی؛ آغاز پویش «مسیر ۲۵۰ ساله» و تازه‌های نشر ادبیات دینی و قرآنی ازجمله عناوین مهمترین اخبار این هفته ایکنا در حوزه فرهنگ و ادب است.

در ادامه گزیده‌ای از این رخدادها و رویدادهای خبری ایکنا در هفته جاری ارائه شده است.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

آغاز به کار جشنواره فرهنگی «اتقان» همزمان با آغاز امامت مهدی موعود(عج)

نخستین جشنواره ملی فرهنگی-هنری «اتقان» هم‌زمان با هشتم ربیع‌الاول؛ آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) از ۲۲ تا ۲۶ شهریور در شاخه‌های هنرهای نمایشی در دو بخش «نمایش‌های صحنه‌ای» و «نمایش‌های میدانی»؛ هنرهای تجسمی در شاخه‌های «عکس»؛ «پوستر» و «کاریکاتور» و تولیدات ادبی در شاخه «شعر» و «داستان» به میزبانی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد تبلیغ و ترویج «فرهنگ کار» آغاز به‌کار کرد.

برای آشنایی با جزئیات اطلاعات این رویداد با محور بهره گرفتن زا زبان فرهنگ، ادب و هنر در راستای ترویج «فرهنگ کار» می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

مشعل‌داری ادبیات پایداری در عرصه فرهنگ مقاومت

مراسم آغاز به‌ کار «یازدهمین کنگره ملی ادبیات پایداری» و رونمایی از پوستر این رخداد، ۱۸ شهریور با حضور علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس؛ سردار سرتیپ دوم مهدی امیریان، ریاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس؛ احمد امیری‌خراسانی، دبیر علمی این کنگره و سرهنگ پاسدار محمود مهدوی‌فرد، دبیر اجرایی این کنگره به میزبانی سالن امام‌خمینی(ره) سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در تهران و دانشگاه «نشهید باهنر» کرمان در قالب حضور وبینار مهمانان کرمانی برگزار شد.

برای مطالعه متن کامل این نشست و سخنان دیگر حضار در این رویداد به اینجا مراجعه کنید.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

برگزاری جشنواره شعر «نفس پاک» برای مبارزه با اعتیاد

نشست ادبی «نفس پاک» با حضور جمعی از اهالی ادب و اندیشه کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، بنگلادش و هندوستان؛ ۱۶ شهریور با مدیریت علیرضا قزوه و اجرای سیدمسعود علوی‌تبار در گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.

مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره شعر «نفس پاک» با همت مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما و ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری ۲۷ شهریور هم‌زمان با روز ملی شعر و ادب فارسی برگزار می‌شود.

برای اطلاع از متن این نشست، دریافت صحبت‌های دیگر نهمانان و قرائت اشعار سروده شده شاعران در این رویداد می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

مرادی‌کرمانی مشهورترین نویسنده معاصر ایران در جهان است

مراسم نکوداشت و هشتادمین سالروز تولد هوشنگ مرادی‌کرمانی ذیل عنوان «شما که غریبه نیستید» که برگرفته از کتاب زندگینامه این نویسنده شناخته‌شده کشورمان است؛ ۱۹ شهریور به میزبانی کتابخانه فرهنگستان زبان و ادب فارسی با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ هوشنگ مرادی‌کرمانی؛ سیدمجتبی حسینی، دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ فریدون عموزاده‌خلیلی، نویسنده و رئیس هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان؛ شهین نعمت‌زاده، از اعضای شورای واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ آزاده خلیفه، دانش‌آموخته دکترای ادبیات فارسی و منتقد ادبی؛ همسر و فرزندان هوشنگ مرادی‌کرمانی و تنی چند از اعضای پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

همچنین فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده نام‌آشنا در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و رئیس هیئت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در این مراسم گفت: در فرهنگ کودک و نوجوان و بالاتر از آن در فرهنگ ایران، استاد مرادی‌کرمانی شخصیتی والا با آثاری در زیست و زندگی مردمان ایران زمین است که تمام جهان ادبیات و دوستداران قصه در سراسر جهان را شیفته خود، فرهنگ و تمدن ایرانی کرده است.

متن کامل این نشست و مطالعه دیگر سخنرانان در مراسم نکوداشت استاد هوشنگ مرادی‌کرمانی را می‌توانید در اینجا و اینجا مطالعه کنید.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

درگذشت علیرضا طبایی؛ روزنامه‌نگار، معلم، شاعر و ترانه‌سرا

احمد طبایی، نویسنده و فرزند علیرضا طبایی؛ شاعر، روزنامه‌نگار، معلم و ترانه‌سرای شهیر ایرانی خبر از درگذشت این ادیب ایرانی در سن 80 سالگی داد.

از این شاعر، این مجموعه‌های شعر منتشر شده است: «جوانه‌های پاییز» سال ۱۳۴۴‌، انتشارات پیروز، «از نهایت شب» سال ۱۳۵۰‌، انتشارات بامداد، «خورشیدهای آن سوی دیوار» سال ۱۳۶۰، انتشارات توس، «شاید گناه از عینک من باشد» سال ۱۳۸۵‌، انتشارات آیینه جنوب (کتاب سال‌، برگزیده جایزه شعر خبرنگاران)، «مادرم ایران» سال ۱۳۹۱، انتشارات شادان و «تندر اما ناگهانی‌تر» سال ۱۳۹۲، انتشارات آوای کلار.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

آغاز پذیرش آثار در جشنواره کتابخوانی رضوی

سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، که از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در حال برگزاری است، با رونمایی از «کتابخون»، سامانه جدید مسابقات کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پس از این در این سامانه آثار علاقه‌مندان را دریافت می‌کند.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

آغاز پویش «مسیر ۲۵۰ ساله»

انتشارات به‌نشر پویش مطالعاتی «مسیر ۲۵۰ ساله» بر اساس بیانات مقام معظم رهبری را با هدف شناخت ابعاد سیاسی زندگی ائمه معصومین (ع) در تاریخ ۲۵۰ ساله امامت برگزار می‌کند.

کتاب «مبارزه خستگی‌ناپذیر در پرتو شیوه حکیمانه» مشتمل بر بیانات مقام معظم رهبری در ادوار برگزاری کنگره جهانی امام رضا (ع) منبع مطالعاتی این پویش است که در قطع رقعی کوتاه با طراحی جلد و صفحه‌آرایی رضا نبی‌زاده و علی موسائی‌پور به کوشش انتشارات به‌نشر، منتشر شده است.

برگزاری این پویش تا پایان شهریور ادامه دارد علاقه‌مندان می‌توانند کتاب مسابقه را با ۵۰ درصد تخفیف به بهای ۳۵ هزار تومان از فروشگاه‌های کتاب انتشارات به‌نشر در مشهد و سراسر کشور، غرفه کتاب انتشارات به‌نشر در نمایشگاه فرهنگی گذر نور تهیه کنند.

از جشنواره «اتقان» و «نفس پاک» تا نکوداشت خالق قصه‌های مجید

تازه‌های کتاب

یکی دیگر از اتفاقات ثابت و همیشگی رویدادهای خبری حوزه فرهنگ و ادب طی هر هفته، تازه‌های نشر و کتاب‌هایی است که توسط ناشران مختلف بعد از پشت سر گذاشتن مسیر پُر پیچ و خم نشر راه خود را به پیشخوان کتابفروشی‌های باز کردند.

در ادامه به معرفی اسامی برخی از این آثار تازه منتشر شده با محوریت دین، دفاع مقدس و مقاومت می‌پردازیم.

نشر شاهد کتاب «دلاور بی ترمز» نوشته «رحیمه جمال» را که روایت داستانی از مجاهدت‌های جانباز سرافزار کشورمان «رمضان جرجانی» است برای گروه سنی نوجوان و جوان روانه بازار نشر کرد.

کتاب «آوار کتاب‌ها» به قلم فاطمه مرتضوی‌نیا در قالب مجموعه ادبیات برتر توسط انتشارات منتشر و روانه پیشخوان کتابفروشی‌ها شد.

رمان «یک نفس تا نگاهت» اثر مریم ولی در نشر نیستان منتشر شده و داستانی است با مضمون زندگی امام حسن عسکری (ع) و تلاش شیعیان ایشان برای اجرای رهنمودهای ایشان و سعی در تقرب به امام معصوم و درک حضرتش.

مجموعه «سرخ غزل» سروده ولی‌الله فتحی (فاتح) توسط انتشارات پیام اندیشه عدالت دیگر کتابی است که طی هفته جاری منتشر و راهی بازار نشر شده است.

اشعار این‌کتاب توسط محمدمهدی منصوری عضو انجمن خوشنویسان، خوشنویسی شده‌اند.

تدوین، ویرایش و گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

source