Wp Header Logo 1997.png

نشریه تلگراف:

نشریه انگلیسی تلگراف نوشت: کارشناسان امنیتی می‌گویند وقوع انفجار‌های هماهنگ دیروز و امروز در بیروت، ناشی از دستگاه‌های بمب‌گذاری شده است.

رژیم صهیونیستی چگونه وسایل ارتباطی را به سلاحی برای حمله بیروت تبدیل کرد؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از نشریه تلگراف، بعد از انفجارهای پی در پی پیجو (پیجر)‌های دستی روز سه‌شنبه در پایتخت لبنان، امروز هم تعداد زیادی بیسیم «واکی تاکی» و تلفن‌های همراه «آیفون» در این شهر منفجر شده‌اند.

 

کارشناسان امنیتی می‌گویند صد‌ها انفجاری که در سراسر بیروت رخ داده، احتمالاً ناشی از انفجار دستگاه‌های بمب‌گذاری شده است تا یک حمله سایبری.

 

پیجو‌هایی که برای برقراری ارتباط بین اعضای حزب‌الله مورد استفاده قرار می‌گرفتند، دیروز در سراسر پایتخت لبنان منفجر شدند و هزاران نفر را مجروح کردند.

 

هنوز هیچکس مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده نگرفته، اما این حمله باعث ایجاد یک سوال مهم شده است؛ این کار چگونه انجام شده است؟

 

تلگراف نوشت: یک تئوری این است که انفجار‌ها نتیجه یک حمله سایبری بی‌سابقه بوده که در آن هکر‌ها پیجو‌ها را بیش از حد گرم کرده و از راه دور منفجر می‌کنند.

 

تئوری دیگر، خرابکاری در زنجیره تأمین است یعنی رژیم صهیونیستی توانسته صد‌ها دستگاه پیجو را بمب‌گذاری کند.

 

یک حمله سایبری می‌تواند شامل دستکاری این دستگاه‌ها و گرم‌شدن بیش از حد باتری آنها باشد. باتری‌های لیتیومی در صورت گرم‌شدن بیش از حد، آتش می‌گیرند. پیش از این هم ابزار‌هایی از جمله تلفن‌های هوشمند، دوچرخه‌های الکترونیکی یا اسکوتر‌ها به این دلیل منفجر شده‌اند.

 

تلگراف نوشت: کارشناسان امنیت سایبری و نظامی می‌گویند به نظر نمی‌رسد این نوع حمله باعث ایجاد انفجار‌های ناگهانی شود که در فیلم‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی دیده می‌شود.

 

«آلن وودوارد» کارشناس امنیت سایبری می‌گوید: شنیده‌ام که باتری‌های لیتیوم یونی خودبه‌خود مشتعل می‌شوند، اما گرم‌شدن عمدیِ بیش از حد آنها موضوعی کاملاً متفاوت است.

 

او می‌گوید: به نظر می‌رسد این نوع باتری‌ها به جای «انفجار»، آتش می‌گیرند و این با فیلم‌های پخش‌شده در رسانه‌های اجتماعی در تضاد است.

 

«آلن وودوارد» افزود: علت محتمل‌تر وقوع انفجار‌ها در بیروت، خرابکاری با استفاده از تله انفجاری قدیمی بود.

 

وی ادامه داد: این می‌تواند یک حمله به زنجیره تأمین بوده باشد که در آن صهیونیست‌ها مقداری «C۴» (نوعی مواد منفجره) را درون دستگاه جاسازی و آن را طوری تنظیم کرده که با دریافت یک پیام خاص یا حتی فقط با استفاده از زمان‌سنج فعال شود. 

 

به نوشته وب‌سایت «بلینگ‌کت» به نظر می‌رسد دستگاه‌های تحت تأثیر، پیجو‌های مقاوم و توسعه‌یافته توسط شرکت تایوانی «گلدآپولو» باشد. 

 

منابع امنیتی همچنین به خبرگزاری رویترز گفتند که پیجو‌ها (دستگاه‌های کوچک ارتباطی بی‌سیم که برای ارسال پیام‌های متنی کوتاه طراحی شده‌اند) مدل‌های جدیدی بودند که در ماه‌های اخیر در اختیار اعضای حزب‌الله قرار گرفته بودند.

 

«تونی اینگسون» کارشناس سابق خنثی‌سازی بمب در نیرو‌های مسلح سوئد و استادیار دانشگاه «لوند» نیز از نظریه انفجار حمایت کرد.

 

وی تصریح کرد: فیلم‌هایی که من دیده‌ام، نشان‌دهنده نوعی ماده منفجره است. مقدار بسیار کمی از این ماده کافی است تا بتواند به افراد آسیب برساند. 

 

«کن مونرو» بنیانگذار شرکت امنیت سایبری Pen Test Partners، هم گفت: من به‌شدت به حمله از طریق یک زنجیره تأمین معتقد هستم، زیرا انفجار باتری به این شکل از راه دور بسیار عجیب و چالش‌برانگیز است.

 

تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها نفر در پی این انفجار‌ها که حوالی ساعت ۳:۴۵ بعدازظهر دیروز به وقت محلی رخ داد، مجروح شدند.

 

یک افسر سابق حوزه مهمات ارتش انگلیس به بی‌بی‌سی گفته که این دستگاه‌ها احتمالاً با پنهان‌کردن ۱۰ تا ۲۰ گرم مواد منفجره قوی درون قطعات الکتریکی منفجر شده‌اند.

 

این افسر سابق که خواست نامش فاش نشود، گفت: چنین بسته‌ای می‌توانست با یک سیگنال مسلح شود، به طوری که فرد بعدی که از دستگاه استفاده می‌کند، هدف انفجار قرار بگیرد.

 

 

«بوگدان بوتزاتو» رئیس بخش تحقیقات در شرکت امنیت سایبری Bitdefender می‌گوید: پیجو‌ها و تلفن‌های هک‌شده، به‌طور تصادفی منفجر نمی‌شوند. بدترین حالت این است که باتری‌های لیتیوم‌یونی ابتدا آتش می‌گیرند و سپس منفجر می‌شوند.

 

تلگراف نوشت: این حمله، نشانه‌ای از احتمال تشدید تنش‌ها در سراسر مرز‌های لبنان است. رژیم صهیونیستی و جنبش حزب‌الله لبنان از ۷ اکتبر سال گذشته (عملیات طوفان‌الاقصی) حملات مکرری را علیه هم انجام داده‌اند.

 

حزب‌الله در واکنش به حملات سه‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که اسرائیل «مجازات عادلانه‌ای» دریافت خواهد کرد.

 

جنبش حزب‌الله به استفاده از پیجو به عنوان ابزاری کم‌هزینه برای جلوگیری از شنود اطلاعاتی اسرائیل، معروف بود. سید حسن نصرالله دبیرکل این جنبش پیش‌تر از اعضای آن خواسته بود که تلفن‌های همراه هوشمند همراه نداشته باشند. دبیرکل حزب‌الله، این دستگاه‌ها را «مرگبار» خوانده بود.

 

وی خطاب به رزمندگان حزب‌الله گفته بود: گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های نظارتی موجود در جیب‌های شما هستند؛ اگر به دنبال یک عامل صهیونیستی هستید، به گوشی موجود در دستانتان نگاه کنید.

 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده که اعضای کادر پزشکی در سراسر لبنان درپی این حادثه دستگاه‌های پیج خود را دور انداختند، این در حالیست که به طور معمول در بیمارستان‌های سراسر جهان از این دستگاه برای ارسال پیام‌های متنی سریع به همکاران استفاده می‌شود.

 

به ادعای تلگراف، این حمله بزرگ‌ترین نقص امنیتی حزب‌الله از ۷ اکتبر سال گذشته تاکنون است.

source