Wp Header Logo 2148.png
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نام سریال: در چشم باد

ژانر: ملودرام تاریخی

سال انتشار: 1389

نویسنده: مسعود جعفری جوزانی

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی

تعداد قسمت ها: 44

 

 

بازیگران: 

پارسا پیروزفر
کامبیز دیرباز
سعید نیک‌پور
ستاره صفرآوه
محمدرضا هدایتی
نیوشا ضیغمی
اکبر عبدی
ماه‌چهره خلیلی
لاله اسکندری
سحر جعفری جوزانی
جهانگیر الماسی
رضا شفیعی جم
هومن سیدی
فریبا متخصصسینا نجات نعمت
گلاره عباسی
طناز طباطبایی
سیما تیرانداز
مصطفی زمانی
سام درخشانی
محمود پاک‌نیت
ارسلان قاسمی
سعید راد
فخرالدین صدیق‌شریف
فرخ نعمتی
حبیب‌الله عبدالرزاق

 

 

خلاصه سریال

سیر اصلی داستان در چشم باد، روایت بخش‌هایی از تاریخ معاصر ایران است که از سال‌های اواخر دوره‌ی قاجار شروع می‌شود و تا ایام بازپس‌گیری خرمشهر در دوران دفاع مقدس ادامه می‌یابد. وقایع سریال در قالب زندگی‌نامه‌ی شخصیت‌های اصلی رقم می‌خورد که مهم‌ترین آن‌ها شخصیتی به نام میرزا حسن ایرانی و خانواده‌ی او هستند. میرزاحسن که از یاران میرزاکوچک‌خان است، با خانواده‌ی خود یعنی پدرش آقابزرگ، همسرش گلنسا و دو پسرشان نادر و بیژن، در روستایی در حوالی رشت زندگی می‌کند. برادر میرزاحسن، عباس که بعد از سقوط جمهوری در رشت، به صف مبارزان می‌پیوندد، در تلاش برای ساخت خانه‌ای است تا به‌همراه نامزدش رعنا در آن زندگی کنند. این خانه را می‌توان به‌نوعی نماد میهن دانست. بعد از شهادت میرزا و شکست جنگلی‌ها، میرزاحسن به تهران می‌آید. گویی مشعلی از یک آتش عظیم را با خود برمی‌دارد تا پیش از آنکه به‌کلی خاموش شود، آن را به نقطه‌ی امنی برساند. آتشی که به خانه‌ی عباس هم افتاد و آن را درهم شکست. میرزاحسن در تهران، به منزل دوست قدیمی خود می‌رود و به‌همراه او، به شغل چاپخانه‌داری که پیش از مبارزات، در آن استاد بوده، مشغول می‌شود و زندگی جدیدی را آغاز می‌کند. آقاحسام‌، یار دیگر میرزاکوچک و دوست صمیمی میرزاحسن، به‌همراه همسرش مه‌لقا و دخترشان لیلی، خانواده‌ی میرزاحسن ایرانی را در مهاجرت پرمخاطره به تهران همراهی می‌کند. آقاحسام اصالتی تاجیکی دارد و هم‌زبان و هم‌ریشه‌ی ایرانیان است. او که با ذات ادب‌دوست، آزادی‌خواه و عدالت‌طلب خود، به شوق جنگیدن در رکاب میرزا، به رشت رفته بود، در بدو ورود به تهران با دخالت یک خبرچین بدنهاد، در دروازه‌ی قزوین دستگیر می‌شود. ارتباط خانوادگی میرزاحسن و آقاحسام، زندگی پرفراز و نشیب اعضای دو خانواده و عشق میان بیژن و لیلی که ریشه در کودکی‌شان دارد، منشأ بسیاری از اتفاقات بعدی سریال است.

https://azadisq.com/Portals/0/images/content/1401/%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-1.jpg?ver=FSJgg4OcLVHgjAB-vReY5A%3d%3d

نوآوری و ابتکار جالب در تهیه‌ی تیتراژ در چشم باد

چیزی که از همان قسمت اول توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند، تیتراژ زیبا و متفاوت سریال است. نوشته ‌شدن نام بازیگران با خط نستعلیق (نماد هنر ایرانی) روی کاغذ کاهی (یادآور مکتوبات تاریخی) و سپس درج نقش هر بازیگر در فیلم، با مُهر برنجی مخصوص به خود در زیر آن، که یادآور نوع نگارش و مُهر و امضای پایین نامه‌های قدیمی است. آخرین نام درج‌شده در بخش عنوان‌بندی هم، نام کارگردان اثر است که متفاوت با بقیه‌ی اسامی، با انگشتری که نام سریال بر آن نقش بسته است، مُهر می‌شود.

 

source