Wp Header Logo 2301.png

خبرگزاری رویترز نوشت: بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان آخرین تلاش‌هایشان را برای متقاعدکردن اتحادیه اروپا و اتخاذ رویکردی ساده برای تنظیم هوش مصنوعی آغاز کرده‌اند، زیرا به‌دنبال جلوگیری از میلیارد‌ها دلار جریمه هستند.

غول‌های فناوری می‌خواهند قانون هوش مصنوعی اروپا را کم‌اثر کنند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده درباره قانون هوش مصنوعی به توافق رسیدند؛ این قانون اولین مجموعه جامع قوانین حاکم بر این فناوری در جهان است.

 

اما تا زمانی که کد‌های عملیاتی همراه با این قانون نهایی نشده‌اند، مشخص نیست که قوانین مربوط به سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی (GPAI) مانند «چت‌جی‌پی‌تی» چقدر دقیق اجرا خواهند شد و شرکت‌ها ممکن است با چندین دعوی حقوقی و جریمه‌های میلیارد دلاری مواجه شوند.

 

اتحادیه اروپا از شرکت‌ها، دانشگاهیان و کارشناسان دعوت کرده تا در تهیه پیش‌نویس کد عملیاتی کمک کنند و نزدیک به هزار درخواست دریافت کرده که به گفته یک منبع مطلع که خواسته ناشناس بماند، عددی غیرمعمولی است.

 

کد عملیاتی هوش مصنوعی زمانی که در اواخر سال آینده میلادی اجرایی شود، از نظر قانونی الزام‌آور نخواهد بود، اما به شرکت‌ها یک فهرست چک ارائه می‌دهد که می‌توانند از آن برای نشان‌دادن رعایت قوانین استفاده کنند. شرکتی که ادعا کند به قانون پایبند است در حالی که کد را نادیده می‌گیرد، ممکن است با چالش قانونی مواجه شود.

 

کد عملیاتی بسیار مهم است چرا که اگر ما آن را به درستی انجام دهیم، قادر خواهیم بود به نوآوری ادامه دهیم؛ این را «بونیفاس دشامپریس» مدیر ارشد سیاست‌گذاری در سازمان تجاری CCIA اروپا گفته که اعضای آن شامل آمازون، گوگل و متا می‌شود.

 

*جمع‌آوری داده

 

شرکت‌هایی مانند «استبیلیتی اِی‌آی» و «اوپن اِی‌آی» با سوالاتی مواجه شده‌اند که آیا استفاده از کتاب‌های پرفروش یا آرشیو‌های عکاسی برای آموزش مدل‌هایشان بدون اجازه خالقان آنها نقض حق کپی‌رایت محسوب می‌شود یا خیر.

 

بر اساس قانون هوش مصنوعی، شرکت‌ها ملزم به ارائه «خلاصه‌های دقیق» از داده‌های استفاده‌شده برای آموزش مدل‌های خود خواهند بود. یک تولیدکننده محتوا اگر متوجه شود آثارش برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی استفاده شده، ممکن است بتواند درخواست جبران خسارت کند، هرچند که این موضوع در حال بررسی در دادگاه‌هاست.

 

برخی از مدیران حوزه کسب‌وکار گفته‌اند که خلاصه‌های مورد نیاز باید شامل جزئیات کمی باشند تا از اسرار تجاری محافظت شود، در حالی که برخی دیگر می‌گویند که دارندگان حق کپی باید حق داشته باشند بدانند آیا محتوای آنها بدون اجازه استفاده شده یا نه.

 

«اوپن اِی‌آی» که به‌خاطر امتناع از پاسخ به سوالات درباره داده‌های استفاده‌شده برای آموزش مدل‌هایش مورد انتقاد قرار گرفته، درخواست پیوستن به گروه‌های کاری را نیز ارائه کرده است.

 

سخنگوی گوگل اعلام کرده که این شرکت نیز درخواستی در همین زمینه را ارائه کرده است. 

 

«ماکسیمیلیان گانتز» مدیر سیاست هوش مصنوعی در بنیاد «موزیلا» ابراز نگرانی کرده که شرکت‌ها برای جلوگیری از شفافیت از راه خود خارج می‌شوند.

 

«گانتز» گفت: همانطور که وارد مرحله‌ای می‌شویم که بسیاری از تعهدات قانون هوش مصنوعی با جزئیات بیشتری بیان می‌شود، باید مراقب باشیم که اجازه ندهیم بازیگران بزرگ هوش مصنوعی دستورات مهم شفافیت را کاهش دهند.

 

*کسب‌وکار‌های بزرگ و اولویت‌ها

 

برخی از مشاغل، اتحادیه اروپا را به دلیل اولویت‌دادن به مقررات فناوری بر نوآوری مورد انتقاد قرار داده‌اند. 

 

هفته گذشته، «ماریو دراگی» رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا به اتحادیه اروپا گفت که نیاز به یک سیاست بهتر هماهنگ‌شده، تصمیم‌گیری سریع‌تر و سرمایه‌گذاری‌های کلان دارد تا بتواند با چین و آمریکا همگام شود.

 

«تیری بریتون» حامی جدی مقررات اتحادیه اروپا و منتقد شرکت‌های فناوری مخالف این قانون، این هفته از سِمت خود به عنوان کمیسیونر بازار داخلی اروپا استعفا داد.

 

در بستر افزایش حمایت‌گرایی در اتحادیه اروپا، شرکت‌های فناوری امیدوارند که استثنائاتی در قانون هوش مصنوعی معرفی شود تا به شرکت‌های نوپای اروپایی کمک کند.

 

«ماکسیم ریکارد» مدیر سیاست‌گذاری در سازمان «Allied for Startups»، یک شبکه از سازمان‌های تجاری که نماینده شرکت‌های کوچک فناوری هستند، گفت: ما بر این نکته تأکید کرده‌ایم که این تعهدات باید قابل مدیریت باشند و در صورت امکان، با استارتاپ‌ها سازگار شوند.

 

به محض اینکه کد عملیات در نیمه اول سال آینده منتشر شود، شرکت‌های فناوری تا آگوست ۲۰۲۵ (مرداد-شهریور ۱۴۰۴) فرصت خواهند داشت تا تلاش‌های خود را برای انطباق با آن بیشتر کنند.

 

سازمان‌های غیرانتفاعی از جمله «Access Now»، موسسه «Future of Life» و «موزیلا» نیز درخواست کرده‌اند تا در تدوین کد کمک کنند.

source