Wp Header Logo 2409.png

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی “موضوع شناسی و چالش‌های فقه هوش مصنوعی” که در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد، ضمن بیان مسائل و مفاهیم مربوط به حکمرانی حکمی هوش مصنوعی اظهار داشت: در حکمرانی حکمی هوش مصنوعی مردم حول محور ولایتی تعریف می شوند که ولایت الهی دارد.

وی با اشاره به اینکه سند ملی هوش مصنوعی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته شد، تصریح کرد: این سند توسط شورای عالی فضای مجازی تدوین شد و ایران اولین کشوری در خاورمیان است که سازمان هوش مصنوعی تاسیس کرده است.

تاثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه حکمرانی حکمی در حوزه هوش مصنوعی از جهت استفاده، ابزار و اهداف براساس حکمت است، گفت: هوش مصنوعی شیوه چگونه زیستن و سبک زندگی انسان را عوض می کند و جوامع را تحت تاثیر قرار می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ضمن بیان اینکه تحلیل حقایق با هوش مصنوعی سریعتر انجام می شود، افزود: هوش مصنوعی انسان را منفعل می کند و جنبه خنثی ندارد.

بیش از چهل چالش در زمینه هوش مصنوعی بر شمرده اند

وی بخش دیگر از سخنان خود را به چالش های هوش مصنوعی اختصاص داد و گفت: بیش از چهل چالش در زمینه هوش مصنوعی شمرده شده که در صورت مراقبت و برنامه ریزی های لازم این چالش ها می توانند تبدیل به فرصت شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه کشورهای ژاپن و سنگاپور در حکمرانی هوش مصنوعی موفق تر عمل کردند، بیان داشت: هوش مصنوعی کاربردهای مثبت فراوانی دارد و اول باید حوزه و دانشگاه ظرفیت دیپلماسی هوش مصنوعی را به دست آورند تا در مرحله بعد وزارت خارجه جمهوری اسلامی عمل کند.

تاثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به تایید قانون حجاب و عفاف از سوی شورای نگهبان بعد از گذشت یک سال و نیم از زمان تدوین آن ، اظهار داشت: اگر این قانون را رئیس جمهور ابلاغ نکند مجلس شورای اسلامی می تواند ابلاغ کند.

وی در خصوص حواشی و مسائلی که در مورد جمله ای از وی مبنی براینکه « پروژه ون، مسئله حجاب را حل نمیکند»، گفت: در ویراستی منظور خود را توضیح دادم و جامعه مذهبی از بنده به خاطر حرفم تشکر کردند و خیلی از نیروهای انقلابی گفتند گفتن این جمله جگر شیر می خواهد که شما داشتید.

 دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طبق آماری رسمی و موثق هشتاد و پنج درصد خانم های جامعه با برخورد فیزیکی در مسئله حجاب مخالفند و چهل و پنج درصد آنها تذکر لسانی از سوی نیروی انتظامی را در مسئله حجاب کافی می دانند؛ نباید جامعه در مقابل حاکمیت قرار داده شود چراکه حفظ نظام اوجب واجبات است.

تاثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان/

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه ضمن بیان اینکه ماهیت هوش مصنوعی ماهیت داده‌ای الگوریتمی است و حکمرانی هوش مصنوعی عمدتا با مفهوم حکمرانی بین‌المللی و حکمرانی خوب تداعی می‌شود و عده‌ای در سازمان‌های بین‌المللی نظریه و دکترین تولید می‌کنند و بقیه مجبورند که در ذیل این نظریه ها ساختارهای مختلف خود را مدیریت کنند، گفت: سند ۲۰۳۰ گرچه در ایران نوشته شد ولی در ذیل سند ۲۰۳۰ یونسکو نوشته شده بود.

وی با بیان اینکه حکمرانی خوب به دنبال تصاحب حکمرانی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، افزود: دکتر فرازمند ساکن آمریکا کتابی در مقابل حکمرانی خوب، به نام «حکمرانی سالم» نوشت و گفت چرا هر کشوری حکمرانی خاصی برای خود نداشته باشد و چرا نباید در امور بین‌المللی همگان مداخله کنند.

کاربرد چت جی‌پی‌تی‌ ها در عرصه‌های مختلف 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن بیان اینکه اکنون چت جی‌پی‌تی‌ ها در عرصه‌های مختلف کاربرد دارند، تصریح کرد: هوش مصنوعی در پزشکی و درمان می‌تواند بدن انسان ۲۰ ساله را آنالیز کند و بگوید در چند دهه آینده به چه بیماری ای مبتلا می شود و با فناوری هوش مصنوعی در تولید خودرو نیز شاهد خودروهایی هستیم که بدون سرنشین کار و از تصادف جلوگیری می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هوش مصنوعی می تواند تقلب و کشف تقلب کند، اضافه کرد: هوش مصنوعی با دقت بالا می‌تواند تراکنش‌های مالی شرکت ها را کشف کند؛ اکنون چین با هوش مصنوعی بانک‌ها را از تقلب و حملات سایبری مصون داشته است؛ هوش مصنوعی در پیشگیری از خرابی‌های احتمالی قبل از وقوع و در آموزش و پرورش و آموزش عالی کاربرد دارد.

تاثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان/

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد برخی کالاها مانند پوشاک در کشور قاچاق می‌شوند و با هوش مصنوعی  می‌توان از قاچاق این کالاها جلوگیری کرد، افزود: قاچاق پوشاک آفات زیادی به همراه دارد،  به تولید ضربه می‌زند و منشا خیلی از بدحجابی‌ها است؛ تفاوت فرد حکیم با فرد بدون حکمت این است که فرد حکیم علت را ریشه‌یابی می‌کند ولی فرد غیر حکیم دنبال معلول است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله حجاب مصوب کرده که برخود فیزیکی با بدحجابی نتیجه عکس دارد.

ریشه یابی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بد حجابی 

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد بد حجابی ریشه‌یابی کرده و گزارشی در این زمینه خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه کرده، افزود: باید ریشه‌ها حل شود و در نهایت درصد اندکی در مراکز قضایی حل شود؛ بدحجابی با برخورد خشن حل نمی‌شود و هرقدر بیشتر برخورد فیزیکی شود مسئله بدتر خواهد شد؛ با هوش مصنوعی می‌توان در این زمینه کارهای خوبی انجام داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه ضمن بیان اینکه هوش مصنوعی در امور قضایی، مدیریت ترافیک، شهرسازی، شهرهای هوشمند کاربرد دارد، گفت: همانطور که انسان جهت‌دهنده به افکار عمومی است و می‌تواند با یک منبر مردم را متاثر کند هوش مصنوعی نیز اینگونه است و تعصب، تبعیض و عدالت را در الگوریتم‌های هوش مصنوعی را می توان قرار داد که آثار فرهنگی اجتماعی به دنبال دارد. 

تاثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان/

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه موضوع فقه هوش مصنوعی و فقه حکمرانی هوش مصنوعی جدا از هم است، گفت: یکی از مسائل مهم در این زمینه سواد هوش مصنوعی است؛ سند هوش مصنوعی با استفاده از نظرات نخبگان، کارشناسان و فلاسفه از سراسر کشور تدوین شده و میز هوش مصنوعی و فناوری کوآنتوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بالایی از حکمت در قرآن، روایات، فلسفه، عرفان و اخلاق وجود دارد که می‌تواند به پرسش‌های بنیادین هوش مصنوعی پاسخ دهد، افزود: قواعد فقهی و احکام شریعت ظرفیت بزرگی در این عرصه دارند؛ غیرمسلمین نیز در زمینه هوش مصنوعی دغدغه دارند و باید از این تجارب یکدیگر استفاده کنند و در این میان باید نظریه حکمرانی خود را مشخص کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اخیرا در آمریکا مقاله‌ای نوشته شده مبنی براینکه جمهوری اسلامی ایران قصد دارد هوش مصنوعی در دنیا را تهدید کند، بیان کرد: یکی از کارها تنظیم‌گری، قوانین مرتبط با هوش مصنوعی شبیه کار در بحث حجاب است که بعد از ۲۰ سال طرح این قانون توسط دولت به تایید شورای نگهبان رسید. 

تاثیر هوش مصنوعی بر سبک زندگی انسان/

وی با بیان اینکه یکسری قوانین و یکسری اصول اخلاقی در حوزه هوش مصنوعی وجود دارد، اضافه کرد: چالش اصول اخلاقی با قوانین هوش مصنوعی چالشی جدی است که باید در حکمرانی به آن پرداخته شود و تعارض اخلاق و فقه از مباحثی دیگری است که در حوزه هوش مصنوعی مطرح است و باید با جدیت پیگیری شود؛ بررسی حریم خصوصی در هوش مصنوعی نیز از موضوعات بسیار مهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به اینکه وظیفه حوزویان این نیست که علوم و فنون رایانه و مسائل الگوریتمی را یاد بگیرندف گفت: این کارها را باید به مهندسین فن انجام دهند؛ وظیفه حوزه علمیه تولید محتوا برای هوش مصنوعی است؛ چت‌بات فارسی محتوا ندارد و اگر از آن در مورد حکمرانی سؤال کنیم فرقی بین حکمرانی و حکمت قائل نیست بنابراین ارائه داده به هوش مصنوعی برای پاسخ به سؤالات جامعه مهم است تا جایی که اگر بخواهیم شهرسازی اسلامی داشته باشیم بتواند داده دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه ضمن بیان اینکه کشور از تندروی‌های بی‌منطق رنج می‌برد، ابراز کرد: حکمرانی به این سادگی نیست، سه ماه قبل از فتنه ۱۴۰۱ که بنده عضو و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نبودم، اعضای حکمت‌بنیان این شورا بالاتفاق گفتند که توطئه‌ای در پیش خواهد بود و فراجا با رفتار فیزیکی با بدحجابی برخورد نکند و مصوبه مذکور در شورا هم تصویب شد ولی بخاطر کارشکنی فردی درخواست شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشد و این فتنه به وقوع پیوست.

source