Wp Header Logo 2575.png
۲۰ نویسنده پرکار حوزه کودک و نوجوان در ۳۰ سال گذشته را بشناسید

در دومین شماره از تکتا (تصویر کتاب ایران) وضعیت صنعت نشر ایران در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان در فاصله سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲ داده‌کاوی و تحلیل شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تکتا (تصویر کتاب ایران) عنوان سلسله گزارش‌هایی است که به منظور انتشار اطلاعات و داده‌های صنعت نشر توسط خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر می‌شود. این گزارش‌ها تلاش دارد به جایگزینی برنامه‌ریزی داده‌محور به‌جای برنامه‌ریزی گمانه‌محور در تمامی اجزای زیست‌بوم نشر کتاب کشور کمک کند.دومین شماره از تکتا، تصویر کتاب ایران با تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان، برای اولین بار به جزئیات فراوان تولید کتاب در این حوزه می‌پردازد.

 

در این شماره که به مناسبت اول مهر و بازگشایی مدارس منتشر شده، تلاش بر این بوده که تنها بر شمارگان یا داده‌های کلی مربوط به کتاب بسنده نشود؛ بلکه گزارش‌ها از لایه سطحی به عمق بیشتری حرکت کرده و بررسی همه جانبه‌تری از آمار و ارقام مربوط به کتاب‌های کودک و نوجوان انجام شود. پیوند لایه‌های عمیق‌تر داده‌های مربوط به کتاب با مسائل پیرامونی صنعت نشر، مانند وضعیت اشتغال، پراکندگی‌های جغرافیایی یا ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، مسیر جدیدی را گشود تا بر مبنای آن بتوان برای خلق تحلیل‌هایی جدی‌تر و عمیق‌تر از وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان تلاش کرد.دومین شماره از «تکتا» در سه بخش به مخاطبان ارائه شده است: دنیای کتاب‌ها، کتاب‌پیشگان (پدیدآورندگان در میدان کتاب کودک و نوجوان) و کتاب‌آفرینان (ناشران در میدان کتاب کودک و نوجوان).

۲۰ نویسنده پرکار حوزه کودک و نوجوان در ۳۰ سال گذشته را بشناسید

بازار بزرگ کتاب‌های کودک و نوجواندر بخش اول به بررسی کتاب‌های منتشرشده در بازه ۳۱ ساله پرداخته می‌شود. داده‌ها در هفت شاخه اصلی بررسی شده‌اند که عبارتند از: سنجه‌های تولید کتاب، مولفه‌های اقتصادی (ارزش اسمی، میانگین قیمت و…)، گستره مخاطبان (بررسی جمعیت‌شناختی) و رده‌بندی سنی کتاب‌ها، پراکنش جغرافیایی و توازن تولید، بررسی موضوعی کتاب‌ها، زایایی محتواهای اصیل و کتاب‌های شاخص بر اساس سنجه‌های تولید.تعداد کتاب‌های چاپ اول از ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲در این تحلیل اشاره‌شده که در بازه زمانی ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲ تعداد ۱۱۸۱۴۹ عنوان کتاب برای نوبت اول چاپ روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند که به طور میانگین روزی یازده عنوان و سالی ۳۹۳۸ عنوان کتاب می‌شود. به داده‌نمای زیر دقت کنید:

پرکارترین پدیدآورندگانتحلیل داده‌های کارنامه صنعت نشر ایران در حوزه کودک و نوجوان در میانه سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۲ بیست پدیدآور این بازار با بیشترین شمارگان را مشخص کرده است که در این میان شکوه قاسم‌نیا با ۴۸۴ عنوان کتاب و بیش از ۱۶ میلیون شمارگان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. پس از او ناصر کشاور با ۴۹۴ عنوان کتاب و بیش از ۱۲ میلیون شمارگان رتبه دوم را در اختیار دارد.

ناشران حرفه‌ای حوزه کودک و نوجواندر بخش آخر گزارش داده‌محور تکتای شماره دو، آمار و ارقام مربوط به ناشران در ۶ بحث مرور می‌شوند: وضعیت کلی و تغییرات ناشران، پراکنش جغرافیایی ناشران، میزان فعال بودن، نقش آفرینی مردان و زنان در مدیریت نشر، وضعیت چاپ اول به چاپ مجدد ناشران و ناشران پرسابقه، کاری و… داده‌کاوی‌ها نشان دهنده آن است که ۱۰۹ ناشر حرفه‌ای و اختصاصی در حوزه کودک و نوجوان به فعالیت اشتغال دارند. این ناشران بیش از ۹۰ درصد تولیداتشان کتاب‌های مرتبط با این حوزه است. اما تعداد کل ناشران با حداقل یک عنوان کتاب کودک و نوجوان در این ۳۱ سال ۶۵۷۳ ناشر است.تعداد ناشران کم‌کار، کاری و حرفه‌ای از بین ۱۲۵۸ ناشری که بیش از ۵۰درصد تولیداتشان در حوزه کودک و نوجوان بوده در داده‌نمای زیر ارائه شده است:

برای دریافت فایل کامل گزارش ۱۳۰ صفحه‌ای تکتای شماره دوم بهketab.ir مراجعه کنید

source