Wp Header Logo 2593.png

به گزارش ایکنا؛ دلایل سیر نزولی منزلت در سینمای ایران؛ گفتمان‌سازی برای وحدت دستور کار رادیو؛ فقر تئاتر کودک در حوزه سرمایه‌گذاری؛ ابتکار ارزنده در جشنواره «اتقان»؛ امضای تفاهمنامه‌‌ اعطای «نشان ایران‌فرهنگ» به سکوها؛ گشایش نمایشگاه‌های «چهل حدیث نبوی» و «نگارینه‌های زرین»؛ انتصاب مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ و درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی و پری صابری ازجمله عناوین مهمترین اخبار این هفته ایکنا در حوزه فرهنگ و هنر است.

هفته‌ای که سپری شد به سبب قرار گرفتن دو ایستگاه تقویمی در بطن و متن آن به ویژه از حیث رویدادهای مرتبط با فرهنگ و هنر هفته‌ای بسیار پُر خبر بود.

نخستین این رویدادها به «روز ملی سینما» باز می‌گشت و دومین آن، قرار گرفتن در «هفته وحدت» و برنامه‌های مرتبت به آن از جمله برگزاری سومین جشنواره ملی «رصتا» و نخستین جشنواره فرهنگ کار با عنوان «اتقان» بود.

بر همین اساس فصل مهمی از رویدادهای این هفته در حوزه فرهنگ و هنر متاثر از این دو رویداد کلان و اتفاقات اقماری بود که در کنار خود اتفاقات و رخدادهای دیگر را  نیز نمایندگی می‌کرد.

در ادامه گزیده‌ای از این رخدادها و رویدادهای خبری ایکنا در هفته جاری ارائه شده است.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

سیر نزولی منزلت در سینمای ایران

محمدمهدی عسگرپور در گفت‌وگو با ایکنا به مناسب «روز ملی سینما» و هفته بزرگداشت آن گفت: در هیچ کجای دنیا این موضوع دیده نشده است که کشوری در جنگ شدیدی با همسایه خود باشد و این جنگ هشت سال به طول بینجامد و در عین حال ۷۰ میلیون در یک سال بلیط سینما فروخته شود! ما امروز با ۸۰ میلیون جمعیت در کشور، آرزو می‌کنیم فروش بلیط در سال به ۳۰ میلیون برسد، این در حالیست که سال ۶۷ در میانه جنگ تحمیلی ۷۰ میلیون بلیط فروخته‌ایم!

وی در بخش دیگر این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: برخی اتفاقاتی که در دهه نخست پیروزی انقلاب و آن روزگار در سینمای ایران واقع می‌شد غیرقابل تصور بود. مثلا در آن زمان (دوران جنگ تحمیلی) سینمای ایران توانست هفته فیلم در آمریکا برگزار کند. این موضوع شاید امروز طبیعی باشد، ولی در زمانی که کشوری در حال جنگ است، خیلی موضوع عجیبی است که تعدادی از فیلم‌های ایرانی که بعد از انقلاب ساخته شده است در قالب یک هفته‌ فیلم در آمریکا نمایش داده شود و موج عجیبی را راه‌اندازی کند.

متن کامل این گفت‌‌وگوی تفصیلی در اینجا قابل مشاهده و مطالعه است.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

گفتمان‌سازی برای وحدت دستور کار رادیو

رضا کوچک‌زاده تهمتن؛ مدیر رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه «هفته وحدت» فرصت خوبی برای تمرکز بیشتر بر موضوع وحدت مسلمان جهان اسلام است، گفت: در این هفته تلاش می‌کنیم گفتمانی اصولی برای وحدت را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش به منظور ایجاد «وحدت ملی» برای تقویت «امنیت ملی» یک فرض اساسی است، اظهار کرد: به همین دلیل، در هفته وحدت، این شبکه در برنامه‌های مختلف و با حضور جامعه نخبگانی بر زمینه‌های مشترک تکیه و تأکید خواهد کرد.

متن کامل این گفت‌وگو در اینجا قابل رصد است.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

فقر تئاتر کودک در حوزه سرمایه‌گذاری

نشست خبری نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ۲۴ شهریور با حضور فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و رئیس جشنواره و سارا روستاپور، دبیر نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان در محل نشست‌های کانون برگزار شد.

وی در ادامه به برشمردن برخی از اهداف جشنواره نوزدهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش هنرهای نمایشی پرداخت و گفت: یکی از اهداف ما در این جشنواره معرفی استعدادهای کودک و نوجوان و مشخص کردن سرمایه‌های انسانی آینده بخش هنرهای نمایشی کشور و تقویت بنیه این استعدادها است. تلاش می‌کنیم در قالب اجراها افرادی را شناسایی کنیم و آنها را به سپهر هنری کشور معرفی کنیم.

متن کامل این نشست و گفت‌وگوی ایکنا با معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای مشاهده در اینجا قابل دسترسی است.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

نبود تفاوت میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری تلویزیون

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه سکوهای صوت و تصویر فراگیر با نام «رصتا» گفت: فلسفه تشکیل سازمان ساترا براساس قانون با مسئولیت صداوسیما، تسهیل‌گری و شتاب‌دهی به محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر و نیاز مخاطب و تغییر ذائقه مصرف باید به تعامل و هم‌افزایی میان سازمان صداوسیما و تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی منجر می‌شد. در خصوص منافع مشترک میان ساترا و تولیدکنندگان می‌توان به خدماتی که ساترا به فعالان ارائه می‌دهد، اشاره کرد. امری که روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: تفاوتی میان نظارت ساترا و تنظیم‌گری‌اش با تلویزیون وجود ندارد. گستردگی تلویزیون و رسانه ملی وسیع‌تر است تا نمایش‌خانگی. لذا تقید در رسانه ملی، هنجارها و معیارهای اخلاقی و اجتماعی در تلویزیون باید بیشتر باشد.

متن کامل گزارش افتتاحیه رصتا در اینجا و سخنان پیمانی جبلی در اینجا قابل رصد است.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

ارائه فرهنگ کار؛ ابتکار ارزنده جشنواره «اتقان»

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فرهنگ کار به زبان هنر با نام «اتقان» با حضور محمد چکشیان، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا باقری، دبیر جشنواره ملی اتقان و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، ۲۶ شهریور در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بحث مهمی را روشنفکران و متفکران جهان اسلام در ۱۵۰ سال اخیر مطرح کردند که علل انحطاط مسلمین چیست و چرا ما مسلمان‌ها که دور‌ه‌ای تمدن اسلامی را در اختیار داشتیم و کشورهای دیگر از ما تأثیر می‌گرفتند، عقب افتادیم.

متن کامل گزارش اختتامیه رویداد «اتقان» و سخنان مهمانان حاضر در این رویداد در اینجا قابل مشاهده است.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

امضای تفاهمنامه‌‌ اعطای «نشان ایران‌فرهنگ» به سکوها

همزمان با برگزاری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» تفاهمنامه‌‌ اعطای نشان «ایران‌فرهنگ» به سکوهای نمایش خانگی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی امضا شد.

امیر پرچمی، مالک ایده نشان ایران‌فرهنگ درباره این تفاهم‌نامه گفت: نشان ایران‌فرهنگ توصیف کیفی محصولات فرهنگی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد و او را در جریان خرید و انتخاب آگاهانه قرار می‌دهد. این تفاهمنامه هم یاری‌گر تولیدکننده است که تولید آثار را متناسب با معیارهای ایرانی اسلامی پیگیری کند و هم برای مصرف‌کننده زمینه انتخاب آگاهانه را فراهم می‌کند. نشانه ایران‌فرهنگ تسهیلگر است و چهار شعار دارد؛ تولید هوشمندانه، مصرف آگاهانه، بازار فزاینده و جامعه بالنده.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

گشایش نمایشگاه‌های «چهل حدیث نبوی» و «نگارینه‌های زرین»

در حاشیه آیین گرامیداشت میلاد پیامبر اکرم (ص)، دو نمایشگاه «چهل حدیث نبوی» و «نگارینه‌های زرین» در کتابخانه و موزه ملک گشایش یافت.

نخستین نمایشگاه با عنوان «چهل حدیث نبوی» در سالن تک اثر کتابخانه موزه ملی ملک با هدف معرفی و نمایش تصویرهایی از این اثر نفیس افتتاح شد.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

انتصاب محمدمهدی احمدی به عنوان مدیرکل حوزه وزارت فرهنگ

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدمهدی احمدی را به‌ عنوان مشاور عالی وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه منصوب کرد.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

درگذشت فخرالدین پورنصری‌نژاد، پیشکسوت موسیقی

زنده‌نام فخرالدین پورنصری‌نژاد از هنرمندان عرصه موسیقی در ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی شامگاه ۲۱ شهریور بر اثر سقوط از پله‌ در منزل دچار سانحه شد که بعد از اعزام به بیمارستان و با تشخیص خونریزی مغزی، سریعاً مورد عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به کُما رفت و سرانجام شامگاه 25 شهریور ۱۴۰۳ در بیمارستان شریعتی درگذشت.

از چرایی سیر نزولی منزلت در سینمای ایران تا اختتام و افتتاح «اتقان» و «رصتا»

درگذشت پری صابری؛ خالق «شمس پرنده»

پری صابری کارگردان پیشکسوت و جریان‌ساز تئاتر کشورمان که علاقه‌مندان به حوزه هنرهای نمایشی او را با آثار «شمس پرنده» و «اسطوره سیاوش» به خاطر سپرده‌اند بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، عصر روز 20 شهریور در ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

زنده‌نام صابری در کارنامه هنری خود اجرای نمایش‌هایی همچون «من به باغ عرفان»، «بیژن و منیژه»، «شمس پرنده»، «من از کجا عشق از کجا»، «هفت شهر عشق»، «باغ دلگشا»،«رند خلوت‌نشین»، «یوسف و زلیخا» و …. را در کنار شماری از نمایشنامه‌های خارجی همچون «شش شخصیت در جستجوی نویسنده»، «آنتیگونه» و … را به ثبت رسانده است.

تدوین، ویرایش و گزارش از امین خرمی

انتهای پیام

source