Wp Header Logo 2614.png

به گزارش گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، هفتمین مراسم ملی و سراسری بزرگداشت شهدای منا با عنوان «لاله‌های سفید» همزمان با دوم مهر، سالگرد فاجعه منا و هفته دفاع مقدس، امروز (دوشنبه، دوم مهر ۱۴۰۳) با حضور مسئولان حوزه حج و زیارت و بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالن اجتماعات سازمان حج و زیارت برگزار شد. 

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این یادواره، ضمن گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس، مکه و منا، از شهادت به‌عنوان خاستگاه صالحان یاد کرد و اظهار داشت: صالحان به‌دنبال شهادت‌اند و سردار دل‌ها، شهید سلیمانی برای شهادت التماس می‌کرد و از فرزندان شهدا درخواست داشت که دعا کنند تا شهید شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب با طرح این سوال که چرا صالحان به‌دنبال شهادت‌اند، به وقایع جنگ احد و دلاورمردی‌های حضرت علی (ع) در دفاع از جان رسول خدا (ص) اشاره کرد و گفت: امام علی (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص)، هر دو در این غزوه مجروح شدند و امیرالمومنین ۷۰ زخم برداشتند. حضرت علی (ع) در مورد آزمایش شهادت فرمودند: «لَیْسَ هَذَا مِنْ مَوَاطِنِ الصَّبْرِ وَ لَکِنْ مِنْ مَوَاطِنِ الْبُشْرَى وَ الشُّکْرِ» یعنی شهادت از موارد صبر نیست؛ بلکه از موارد بشارت و خشنودی است، برای همین بسیاری از بزرگان ما به‌دنبال شهادت بودند. 

وی افزود: هرچند شهید سلیمانی به‌دست منفورترین و انسان شر، ترامپ به شهادت رسید، ولی شهادت سردار دل‌ها بیشتر از سردار سلیمانی مفید و اثر بخش بود و دشمن را به هراس انداخت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: شهادت از موارد بشارت و خشنودی است/ بسیاری از بزرگان ما به‌دنبال شهادت بودند

وی اضافه کرد: در دوران پیامبر (ص) شاهدیم که در مواقع مختلف رسول اکرم (ص) و حضرت علی (ع) دنبال شهادت بودند و پیامبر (ص) در پیشگاه خداوند عرضه می‌دارند که می‌خواهم در حالت توفندگی و مقابله با دشمن به شهادت برسم نه درحال برگشت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به روایاتی در خصوص فایده و آثار شهادت اشاره کرد و گفت: امام على (ع) در پایان عهدنامه خود به مالک اشتر می‌نویسند: من از خداوند مسئلت دارم که عاقبت من و تو را به سعادت و شهادت ختم فرماید و هر دو نیز؛ مالک در مصر و حضرت علی در کوفه شهید شدند.

وی افزود: شهادت آنقدر عزیز است که امام سجاد (ع) در بیان شرایط شب عاشورا می‌فرمایند: قاسم‌بن‌الحسن (ع) در پاسخ به سوال عموی بزرگوارشان که سوال می‌کنند مرگ در نظر تو چگونه است، فرمود: شهادت در راه خدا در نظر من از عسل شیرین‌تر است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: شهادت از موارد بشارت و خشنودی است/ بسیاری از بزرگان ما به‌دنبال شهادت بودند

وی تاکید کرد: ما پیرو مکتبی هستیم که چنین بزرگان، جوانان و رزمندگانی دارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به نقش‌های اجتماعی و فردی شهادت اشاره کرد و اظهار داشت: شهادت نقش بزرگ بیدارگری دارد و اگر امروز دور هم جمع شده‌ایم و از برنامه‌های دینی صحبت می‌کنیم، از آثار شهادت است.

وی با اشاره به اینکه اهداف سیاسی و اجتماعی با شهادت به نتیجه می‌رسند، ادامه داد: عزت و شرف جامعه در گرو شهادت است و امام امت (ره) فرمود: ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نواب از انجام وظیفه و تقدیم جان در راه خدا به‌عنوان آثار فردی شهادت یاد کرد و گفت: مقام محمود مقام شهادت در راه خداست که انسان به‌واسطه آن به سعادت می‌رسد. 

وی با اشاره به خاطرات خود از برخی شهدای منا درحج سال ۹۴ اظهار داشت: انسان حس می‌کرد که روحیه و حالات شهدای منا در شب عید قربان فرق کرده بود و پذیرش شهادت در وجودشان موج می‌زد.

«سعید اوحدی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید رمضان موسوی‌مقدم» نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و سردار «یعقوب سلیمانی» معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید، دیگر سخنرانان این مراسم بودند و پس از خاطره‌گویی سردار محسن انصاری، از خانواده شهدای فاجعه منا، گروه سرود زینبیون و «مجید اخشابی» از خوانندگان کشورمان به اجرای چند قطعه در وصف شهدا پرداختند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: شهادت از موارد بشارت و خشنودی است/ بسیاری از بزرگان ما به‌دنبال شهادت بودند

در پایان این مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، حجت‌الاسلام و المسلمین «سید رمضان موسوی‌مقدم» نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، «سعید اوحدی» رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، «سید عباس حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت و سردار انصاری، از تعدادی از خانواده‌های شهدای منا و مکه تجلیل شد.

انتهای پیام/ 118

source