Wp Header Logo 2646.png

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر صداوسیما، برنامه‌های هفته دفاع مقدس را شرح داد. 

کارگر با اشاره به شعار «در راه فتح قله‌ایم» گفت: در راستای این شعار هزار و ۲۰۰ برنامه اصلی در سطح کشور پیش‌بینی شده که ذیل آن ۵ هزار و ۶۰۰ فعالیت انجام می‌شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار توضیح داد: چندین سال است در سراسر کشور یک ستاد مرکزی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ایجاد شده که نیروهای مسلح، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشوری، ستادهای استانی و شهرستانی را در آن داریم که در مجموع ۴۷۷ تا می‌شوند.

او درباره موضوع پیشکسوتان دفاع مقدس گفت: امسال پنجمین سالی است که از یک میلیون پیشکسوت تجلیل به عمل می‌آید که سال گذشته بانوان بودند و امسال نیز بانوان هستند؛ بانوانی که خودشان در دفاع مقدس حضور داشتند یا همسر رزمندگان، جانبازان یا شهدا هستند. امسال در ۴ مهرماه چهارمین سالی است که خدمت مقام معظم رهبری می‎‌رسیم و این مراسم تجلیل در حضور ایشان برگزار می‌شود. تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها به‌صورت تصویری این مراسم را مشاهده خواهد کرد. رسانه ملی هم این برنامه را به‌صورت زنده پخش می‌کند.

کارگر با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مسئولیت راهبری و سیاست‌گذاری این برنامه‌ها را بر  عهده دارد، تأکید کرد: با این حال همه سازمان‌های لشکری و کشوری پای کار هستند.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت، شرح داد: سال گذشته مسابقه‎‌ای را شروع کردیم که نوه‌های پیشکسوتان دوران دفاع مقدس خاطرات پدربزرگ‌هایشان را می‌نوشتند. امسال هم این برنامه ادامه دارد. در نیروهای  مسلح درباره فرماندهان شاخص سپاه پاسداران کارهای بسیار خوبی انجام داده است که این اتفاق تبدیل به کتاب شده است.

او اظهار داشت: در هر موزه دفاع مقدس استدیویی درست کردیم. ۱۰ مهرماه سردار سلامی به برنامه‌ای به همت مرکز اسناد و تحقیقات سپاه پاسداران که برای فرماندهان گردان‌ها و گروهان‌ها است، می‌آید.

کارگر با اشاره به اینکه در ۳۱ استان کشور ۳۷ موزه دفاع مقدس داریم، گفت: ۹ مهرماه ۵ موزه‌ دفاع مقدس استان‌های قزوین، زنجان، گیلان، گلستان و لرستان،  توسط رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. موزه‌های ما با این‌ها می‌شود ۲۹ تا که ۸ تای دیگر هم که وعده داده بودیم تا پایان سال ۱۴۰۴ به نتیجه برسد، به دلیل جابه‌جایی برنامه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۵ افتتاح خواهد شد.

رئیس مرکز حفظ آثار توضیح داد: در سراسر کشور ۲ هزار و ۷۸۹ یادمان شهدا داریم که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها ساخته شده است. بقیه آن هم تا پایان امسال کامل خواهد شد.  ۵۸ یادمان دفاع مقدس فعال در مناطق مرزی و ۷ استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان، بوشهر و هرمزگان  داریم .

او اضافه کرد: در دولت شهید رئیسی درس علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت را در دانشگاه الزامی کردیم و الان هم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان و… ابلاغ کرده‌اند که از ابتدای مهرماه این دروس تدریس شوند.

کارگر اعلام کرد: در حال حاضر بیشترین مخاطبان ما در اردوهای راهیان نور جوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال هستند، یعنی نزدیک به ۷۵ درصد آن‌ها جوان و نوجوان هستند.

رئیس مرکز حفظ آثار گفت: رژه یگان‌های نمونه ایلات و عشایر با حضور معتمدین و بزرگان عشایر در حرم حضرت امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد. روز سوم هفته دفاع مقدس، روز زنان، خانواده و سلامت نام دارد که از خانواده شهدا سرکشی و با جانبازان و ایثارگران دیدار  صورت خواهد گرفت.

او اظهار داشت: اتفاقی که برای ملت لبنان افتاد نشان می‎‌دهد که صحنه و ابزار نبرد تغییر کرده است و مردم باید نسبت به این قضیه هوشیار باشند. در دفاع مقدس تمام مردم حضور داشتند و حالا هم هرجا که موفقیتی به‌دست‌آمده جاهایی بوده که مردم در صحنه حاضر بوده‎‌اند. اگر جایی حضور مردم کم شود ما باید متوجه شویم که از آن نقطه آسیب‌پذیر هستیم.

کارگر ادامه داد: یکی از کارهای مهم  این هفته حضور در گلزارهای شهدا و غبارروبی از مزار شهدا است که در روز پنجشنبه اتفاق خواهد افتاد. روز پنجم حماسه شکست حصر آبادان است. یکی از مظلومیت‎‌هایی که امام(ره) دارد این است که از نقش ایشان در جنگ خیلی کم گفته شده است. مثل همین‌الان که به نقش رهبری کمتر پرداخته می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت شرح داد: روز جمعه را هم برای نیروهای مسلح، بسیجیان، جهادگران، روحانیون، عشایر، روستاییان و پیشمرگان کرد مسلمان تعیین کرده‌ایم. یکی از مسائل نقش نیروهای مسلح و بسیجیان در دفاع مقدس است که ما نتوانسته‌ایم نقش آن‌ها را آن طور که بایدوشاید بیان کنیم. یکی از هنرهای امام خمینی(ره) به وجود آوردن بسیج بود که کشور را نجات داد. تفکر بسیجی است که حالا هم می‌تواند کشور را نجات دهد.

او درباره پیشمرگان کرد مسلمان  تأکید کرد: آن‌ها حاصل تلاش‌های شهید بروجردی هستند.

کارگر شرح داد: روز آخر هفته دفاع مقدس روزفرماندهان، عزت‌مداران و حماسه‌آفرینان نام‌گذاری شده که برای نکوداشت فرماندهان شهید دفاع مقدس است.

رئیس مرکز حفظ آثار افزود: یکی از کارهای خوبی که چند سال است شروع شده، مراسم‌های شب خاطره است. در سال گذشته شب خاطره‌هایی که در موزه دفاع مقدس برگزار شده، هر شب بین هزار تا هزار  و ۵۰۰ نفر مخاطب داشت. پس سعی کردیم پیشکسوتان در مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها، صدا وسیما و… هم خاطرات خود را بیان کنند.

او سایر برنامه‌های هفته دفاع مقدس را این طور شرح داد: نواختن زنگ ایثار در مدارس کشور در اولین روز بازگشایی مدارس، برگزاری نمایشگاه‌های دفاع مقدس در سطح مدارس با موضوع نقش نوجوانان و جوانان در دفاع مقدس، تجدید میثاق با شهدای دفاع مقدس و مقاومت در جوار شهدای گمنام در دانشگاه‌ها، به صدا در آمدن سوت قطارها و بوق کشتی‌ها و حتی ناقوس کلیساها، ۳۰ دستاورد در حوزه فناوری نوین، فضای مجازی مرتبط با دفاع مقدس که برای اولین بار جنب حسینیه امام خمینی(ره) قبل از دیدار مقام معظم رهبری عرضه می‌کنیم، رونمایی از ۲۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس و ….

کارگر توضیح داد: از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۰ در مجموعه حفظ آثار تنها ۸۲۰ عنوان کتاب داشتیم؛ یعنی به طور میانگین سالی ۳۹ کتاب. اما فقط در سال گذشته هزار و ۹۷۲ عنوان کتاب منتشر کردیم؛ یعنی رشد ۵۰ برابری اتفاق افتاده است. این آمار فقط برای بنیاد حفظ آثار است و خارج از بنیاد خیلی بیشتر اتفاق افتاده.

رئیس مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شرح داد: ۱۰ هزار سیر نمایشگاهی عکس با عنوان «به توان مردم» در پایگاه‌های مقاومت سراسر کشور برگزار می‌شود. تولید و پخش مستند معیار که هماهنگی آن با صداوسیما انجام شده است، از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس است. در این مستند تلاش شده عملیات‌های بزرگ دفاع مقدس با انیمیشن روایت شود.

او اضافه کرد: کنگره «سنگرسازان بی‌سنگر» توسط جهاد برگزار خواهد شد. افتتاحیه اردوهای پیشرفت امید در هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود. سخنرانی فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در نماز جمعه برگزار می‌شود که تعدادی از این فرماندهان در نماز جمعه این هفته سخنرانی کردند و تعدادی هم در مراسم هفته آینده سخنرانی خواهد کرد. تجلیل از  فرماندهان و پیشکسوتان انتظامی هم در هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد.

کارگر گفت: در دانشگاه‌ها از پیشکسوتان ایثارگر و جانبازان تجلیل به عمل خواهد آمد و از نویسندگان و ناشران عرصه دفاع مقدس هم تجلیل خواهد شد. از خانواده شهدای روحانی و سربازان نمونه هم تجلیل خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت یادآور شد: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس هم در استان مازندران برگزار خواهد شد. جشنواره‌های ورزشی در رشته‌های مختلف هم در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

source