به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی مقدم نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خود با خانواده معظم شهدای اهل تسنن که امروز در حال برگزاری است، در ابتدای سخنان خود گفت: مقام معظم رهبری همواره به من تأکید کردند که هر جا در جمع خانواده معظم شهدا حاضر می شوید، سلام گرم و ارادت قلبی ایشان را به آنان اعلام کنم.

وی افزود: نکتۀ مهمی که باید به آن توجه شود و یکی از پیام‌ها و آرمانهای شهدا هم بود، موضوع وحدت و اتحادی است که باید بین ما فرَق اسلامی وجود داشته باشد. اجازه ندهیم دشمنان از این فرصت سوءاستفاده کنند و از آب گل آلودی که از طریق اختلاف به وجود می‌آورند، ماهی‌های اقتصادی و سیاسی خودشان را صید کنند. اساساً شاید در جامعۀ اسلامی، طرح این موضوع خیلی موضوعیت نداشته باشد؛ چون به قدری وحدت مورد تأکید است که نیاز به ادله و اثبات و اقامه براهین و دلایل ندارد. وحدت امری عقلی و ضروری است. ضمن اینکه آیات و احادیثی داریم که گویای اهمیت وحدت در جامعه ا سلامی است.

موسوی مقدم با اشاره به اینکه در دورۀ استعمار پیر، اولین کاری که کردند، از هم پاشیدگی اتحاد اسلامی بود، گفت: در دورۀ عثمانی به هر حال جهان اسلام یکپارچه شده بود. اولین اقدام انگلیس تبدیل کردن کشورهای اسلامی به کشورهای متعدد بود به گونه ای که اکنون روی نقشه می‌بینیم کشورهای اسلامی کوچکی داریم که به نحوی با هم نزاع دارند. آنان بذر اختلاف را پاشیدند و بعدها تبدیل به درختان تنومندی شد که همچنان ادامه دارد. وقتی بخش عمدۀ جغرافیا را تنظیم کردند، به گونه ای تنظیم کردند که اختلافات مرزی داشته باشیم. مناطق مرزی را به گونه ای تنظیم کرده‌اند که همواره اختلاف بین دو کشور و دو منطقه وجود داشته باشد.

وی یکی از بزرگترین خدمات انقلاب اسلامی را احیای وحدت دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پیش بردن جهان اسلام به سمت وحدت بود. لذا اصلی ترین شعار امام ما که از همان دهه‌های چهل بیان کردند، توحید کلمه و کلمۀ توحید بود. بهترین دلیل را همین کلمۀ توحید یعنی لا اله الا الله معرفی کردند. امام تأکید می‌کردند هر کسی سخن از اختلاف بزند، اگر شیعه است، شیعۀ حقیقی نیست و اگر سنی هم است، سنیِ واقعی نیست. بسیاری از شخصیت‌های جهان اسلام، بزرگترین اقدامشان وحدت بود. سید جمال الدین از این شهر به آن شهر و از این سرزمین به آن سرزمین می‌رفت تا از اختلاف انذار دهد. اقبال لاهوری و امثالهم تلاش‌های فراوانی انجام دادند.

موسوی مقدم ادامه داد: اکنون اتفاقاتی که در غزه و لبنان و میانمار و افغانستان و … می‌افتد، بخش عمده‌اش ناشی از اختلافات بین ماست. این اختلافات در میان جامعۀ اسلامی در دو سه دهۀ اخیر به اوج خود رسید به نحوی که داعش و تکفیری‌ها شکل گرفت و نزاع‌ها میان جامعۀ اسلامی گسترش یافت و چه کشته‌هایی که دشمن نگرفت ! متأسفانه دشمن بهره‌های خود را برد. یک جریانی مثل داعش به وجود می‌آورند که با شعار الله اکبر سر مسلمانان را از تن جدا می‌کرد.

وی افزود: اساساً دشمنان ما چون به این نتیجه رسیدند نمی توانند برابر عظمت کشورهای اسلامی مقاومت کنند، به این ایده رسیدند که اختلاف بیندازند و حکومت کنند، وگرنه اختلاف هیچ مبنایی ندارد. با وجود این دشمنی‌های زیادی که رخ می‌دهد، مقاومت‌ها و مجاهدت‌های فلسطینیان و اتحاد جبهۀ مقاومت با آنان را شاهدیم تا حدی که دشمن طی یک سال اعتراف به شکست می‌کند. همین اندازه که ما از آنان حمایت معنوی می‌کنیم و خودمان را در غم و شادی فلسطینیان شریک می‌کنیم، نمود وحدت است.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید گفت: در دوران دفاع مقدس، نزدیک به 12 هزار شهید اهل تسنن داریم. بچه‌های سیستان به جنوب می‌روند و از حریم انقلاب دفاع می‌کنند. آنان دانستند در این موقعیت باید از اسلام و قرآن دفاع کرد. اینها در پرتو شعار وحدتی بود که انقلاب اسلامی آن را احیاء کرد. اگر این وحدت در بین ما ایجاد نشود، سبب سوءاستفادۀ بیشتر دشمن می‌شود. امروز اسلام 2 میلیارد جمعیت دارد، مضاف بر اینکه هر روز به جمعیت تازه‌مسلمانان افزوده می‌شود. متأسفانه در جهان اسلام به عمق استراتژیک دشمن پی نبردیم و این انگیزه در بین مؤثران عرصۀ سیاسی ایجاد نشده که بیشتر به سمت وحدت بیایند. اکنون اسلام هراسی یکی از سیاست‌های اصلی رسانه‌های دشمن و رسانه‌های نیابتی است.

انتهای این مراسم همراه بود با تجلیل از برخی خانواده‌های شهدای اهل سنت.

انتهای‌پیام/ 

source