Wp Header Logo 2738.png

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «داستان ما مردم» با موضوع تجربه‌نگاری فرایند شکل‌گیری شبکه مردمی فعالان فرهنگی و ارائه راه‌کارهای ایجاد و گسترش کنشگری اجتماعی با تکیه بر تجربه شکل‌گیری جامعه ایمانی مشعر توسط انتشارات دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام قم منتشر شد.

این پژوهش در راستای یکی از مهم‌ترین مسائل امر حکمرانی، یعنی چگونگی به میدان افاده و استفاده آوردن مردم در راستای اهداف حاکمیت شکل گرفته است و در تلاش است تا در طراحی فرایندی که منجر به تحقق این مهم در سطح جامعه شود و این تصورات مفهومی را به تصدیق مصداقی برساند، قدمی بردارد و در حد توان از شکاف و فاصله بین مردم و حاکمیت پیش‌گیری نماید.

مسئله اصلی این پژوهش، فرایند شکل‌گیری جامعۀ ایمانی مشعر به مثابه شبکۀ مردمی فعالان عرصۀ هیأت و ثبت تجربۀ این مجموعه در ایجاد و گسترش کنش‌گری اجتماعی مخاطبان خود می‌باشد. چرا که ایدۀ اولیۀ پژوهش بر این امر مبتنی بود که جامعۀ ایمانی مشعر تجربه‌ای قابل تأمل در این راستا دارد و با ثبت و ضبط و استخراج و نظام‌دهی اصول اساسی این تجربیات، امکان استفاده مؤثر و بسط و گسترش این تجربه وجود دارد.

نوشتار پیش رو در راستای یکی از مهم‌ترین مسائل امر حکمرانی، یعنی چگونگی به میدان افاده و استفاده آوردن مردم در راستای اهداف حاکمیت شکل گرفته است و در تلاش است تا در طراحی فرایندی که منجر به تحقق این مهم در سطح جامعه شود و این تصورات مفهومی را به تصدیق مصداقی برساند قدمی بردارد و در حد توان از شکاف و فاصله بین مردم و حاکمیت پیش‌گیری نماید. مسأله اصلی این پژوهش فرایند شکل‌گیری جامعه ایمانی مشعر به مثابه شبکه مردمی فعالان عرصه هیأت و ثبت تجربه این مجموعه در ایجاد و گسترش کنش‌گری اجتماعی مخاطبان خود می‌باشد.

در این راستا نظریه مردم‌سالاری دینی به عنوان نظریه محوری، بـه عنـوان مبنای اندیشه‌ای این حرکت قرار گرفته و در وسع این نوشته به ابعاد و اضلاع آن پرداخته شده است. روش اتواتنوگرافی یا خودمردم‌نگاری که به واسطه حضور پژوهشگر در متن و بطن ابژه مورد تحقیق در این پژوهش بـه کــار گرفته شده است، از روش‌های کیفی بدیع بوده که هنوز به طور گسترده مـورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. بررسی شکل‌گیری جریان جبهه فرهنگی مردمی در دهه اخیر و واکاوی سیر شکل‌گیری بنیاد فرهنگی خاتم الأوصياء(عج)، نهادی که مأموریت ساماندهی و پشتیبانی از شبکه فعالان مردمی جبهه فرهنگی انقلاب را بر عهده دارد، از نکات مهم پژوهش حاضر است.

مطالعه علل، زمینه‌ها و ضرورت شکل‌گیری شبکه مردمی فعالان فرهنگی، دورنما، اهداف و افق شکل‌گیری شبکه مردمی فعالان فرهنگی و بعد ورود در حوزه تخصصی هیأت و بررسی تفصیلی فرایند شکل‌گیری جامعه ایمانی مشعر و الگوی شبکه‌سازی آن، به عنوان شبکه مردمی فعالان عرصه هیأت که برای اولین بار مورد مطالعه علمی قرار گرفته است، پژوهش را از سایر کارهای مشابه ممتاز نموده است.

این کتاب با پژوهش آقای رحیم آبفروش در قطع رقعی و ۳۶۰ صفحه، از سوی انتشارات باقرالعلوم علیه‌السلام چاپ شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند از طریق کانال«کتاب هیأت» در ایتا، بله و تلگرام به نشانی KetabeHeyat @ و یا تماس با ۰۹۱۹۸۸۰۰۲۵۵ (مجید عرب مختاری) اقدام کنند.

source