Wp Header Logo 2834.png

معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در جمع نخبگان قم گفت : طرح‌های حمایتی بنیاد ملی نخبگان، «نخبه محور» تعریف می‌شوند.

حمایت هدفمند و متمرکز معاونت علمی از طرح‌های فناورانه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حسین افشین با حضور در اجتماعات نخبگان، استعداد های برتر و دانشگاهیان  استان قم  که در دانشگاه این شهر برگزار شد، با اشاره به سیاست حمایت متمرکز و هدفمند از طرح‌های شاخص و راهبردی با پرهیز از تخصیص حمایت به چند طرح دارای یک موضوع یکسان گفت: حمایت از طرح‌ها مبتنی بر اولویت کشور و توانمندی اجرا کننده صورت می‌گیرد و ستاد‌های توسعه فناوری معاونت علمی، آمادگی دارند تا حمایت‌های لازم را انجام دهند  اما این حمایت ها، یک بار و بسته به نیاز و شیوه اجرا صورت می‌گیرد.
وی افزود : با توجه به این‌که منابع معاونت علمی محدود است اگر تجهیزی در دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های کشور وجود داشته باشد، بودجه‌ای از سوی معاونت علمی برای خرید دوباره یا چندباره آن توسط دانشگاه تخصیص نخواهد گرفت مگر در صورتی که با اتکا به ماده ۱۳ و ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، هزینه تحقیق و توسعه تجهیزات آزمایشگاهی تولید بار اول در قالب حمایت معاونت علمی و اعتبار مالیاتی تامین شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت :  مترقی‌ترین قانون کشور را می‌توان قانون جهش تولید دانش بنیان دانست و این قانون از قرارداد‌های ارتباط با صنعت، به شیوه تخصیص اعتبار مالیاتی حمایت می‌کند. ماده ۱۱ قانون نیز حمایت از صنایع برای تحقیق و توسعه یا تحقیق و نوآوری را مورد حمایت قرار می‌دهد و در قالب این قانون، اعتبار مالیاتی برای ساخت بار اول تجهیزات آزمایشگاهی اعطا خواهد شد.
افشین، حمایت‌های هدفمند و متمرکز بر تعداد محدود طرح‌ها را موجب جلوگیری از خرد شدن و هدر رفت منابع و تمرکز برای به ثمر نشستن طرح‌های مهم و بزرگ دانست و افزود: باید منابع به صورت متمرکز روی طرح‌های اولویت دار و هدفمند سرمایه گذاری شود و بر همین اساس معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان، به جای حمایت از تعداد بسیاری از طرح‌ها و خرد کردن منابع محدود، حمایت‌های خود را بر روی تعداد محدود و مشخص طرح فناورانه مهم و اثرگذار متمرکز کرده است که این امر موجب می‌شود به ثمر نشستن طرح‌ها میسر شود.
وی با اشاره به حمایت معاونت علمی از پلتفرم‌های تسهیل کننده فرآیند‌ها و حل کننده مشکلات جامعه گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور بر وفاق ملی، به دنبال کاهش زحمات مردم با حمایت از طرح‌های نوآورانه هستیم. بخش قابل توجهی از توجه معاونت علمی روی پلتفرم‌های نوآورانه و دیجیتال فعلی و رو به توسعه است تا فرآیند‌ها برای مردم تسهیل شود.

افشین افزود : به طور مثال با حمایت معاونت علمی و قوه قضاییه، پلتفرمی طراحی شده است که فرآیند معامله خودرو و تمامی استعلام‌ها را تا مرحله تعویض پلاک پوشش می‌دهد و این رویکرد نوآورانه برای حل مشکلات و صرف زمان مردم، در سایر حوزه‌های معاملاتی نیز در حال اجرا و پیاده سازی است
وی با بیان این‌که طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان، طی یک فرآیند حدأکثر سه ماهه مجددا فعال خواهد شد، گفت : تاکید جدی داریم که انواع طرح‌ها با مشارکت و نقش آفرینی اقشار مختلف نخبگان از دانشجو تا استاد دانشگاه، تدوین و تصویب شود. هیچ طرحی یک شبه متوقف نخواهد شد و اگر طرح جدیدی تصویب شود، مدت اجرا و اعتبار آن طرح اعلام و پیش از اتمام، طرح جایگزین نیز اعلام می‌شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر این‌که طرح‌های حمایتی بنیاد با مشارکت اثربخش استعداد‌های برتر و نخبگان و مبتنی بر نیاز آنان تعریف خواهند شد افزود : باید ضمن ایجاد تنوع در طرح‌های بنیاد، زمینه برای مشارکت نخبگان و استادان در این تعریف و اجرای این طرح‌ها فراهم شود. به دنبال حمایت از اجرای طرح‌هایی هستیم که حمایت خوبی از استادان دانشگاه داشته باشد و از منابع مالی طرح‌ها استفاده کنند. تعریف طرح‌های حمایت از استادان دانشگاه با استفاده از عناوین مناسب و متناسب با توانمندی‌ها و با محور حمایت از استادان توانمند و برجسته تعریف خواهند شد.
در این نشست جمعی از نخبگان برجسته دانشگاهی و پژوهشی، نخبگان حوزوی، استعداد‌های برتر، برگزیدگان مسابقات و المپیاد‌های دانش آموزی و دانشجویی به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایشان پرداختند.
در بخش دیگری از سفر معاون علمی رییس‌جمهور به استان قم، طی نشست‌ها و جلساتی با حضور استاندار و مجریان طرح شهر فناور و هوشمند در قم، زمینه‌ها برای تامین زیرساخت، امکانات و برنامه‌های این طرح  بررسی شد  برای گواهی زیرساخت دانش بنیان، آمادگی و موافقت‌های اولیه برای ایجاد شهر فناور و نوآور وحمایت‌های زیرساختی از این حوزه اعلام شد. همچنین طرح ورود پلتفرم‌های ایرانی به منطقه و استفاده از ظرفیت کشور‌های همسایه برای ورود این طرح ها به خارج از کشور بررسی و امکان سنجی شد.

source