Wp Header Logo 2900.png

جوان آنلاین: نتایج نظرسنجی مرکز متا از مخاطبان محصولات مختلف نمایشی و غیرنمایشی سکو‌های شبکه نمایش خانگی نشان می‌دهد اوضاع جذب مخاطب برخلاف هزینه‌های هنگفت صورت گرفته و تبلیغات متکثری که ارائه می‌شوند در شرایط خوب یا حتی متوسطی هم قرار ندارد. 

اگرچه طی سال‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها درباره میزان بیننده محصولات نمایش خانگی بر اساس یک عرف معمول و البته غیرمنطقی منتشر نمی‌شد، ولی به تازگی نتایج نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز تحلیل اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) (متا) نشان می‌دهد که آمار مخاطبان محصولات سکو‌های نمایش خانگی خیلی پایین‌تر از آن چیزی است که پیش از این ادعا می‌شد. 

در این نظرسنجی که از ۱۰ تا ۱۴ شهریور‌ماه با نمونه‌ای هزار و ۲۰۰ نفری از جمعیت بالای ۱۵ سال کشور انجام شده، «زخم کاری: انتقام» با ۹/ ۱۵ درصد صدرنشین است، «در انتهای شب» با ۳/ ۱۳ درصد و «داریوش» با ۱۱ درصد پس از آن قرار دارد. «غربت» نیز با ۸/ ۳ درصد قعرنشین فهرست سریال‌هاست.

در دسته برنامه‌های غیرنمایشی، «جوکر» بانوان با جذب ۵/ ۲۰ درصد بیشترین مخاطب را داشته و «شب‌آهنگی» با ۱۸ درصد آن را تعقیب می‌کند. «گل یا پوچ» با ۵/ ۷ درصد و «سرگیجه» با ۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. 

بر اساس این نتایج، در هر دو گروه برنامه‌ها و سریال‌ها، محصولات پلتفرم فیلیمو صدرنشین هستند و با فاصله حدود ۵/ ۲ درصدی، محصولاتی از پلتفرم فیلم‌نت آن‌ها را تعقیب می‌کنند، آمار‌هایی که نشان از سهم بالاتر این دو پلتفرم از بازار دارد. تنها سریال پلتفرم نماوا هم در رتبه چهارم سریال‌ها قرار گرفته است. 

استقبال از «جوکر» بانوان در حالی صورت گرفته که در زمان برگزاری نظرسنجی، تنها دو قسمت از فصل بانوان این برنامه پخش شده بود و ممکن است با انتشار قسمت‌های بعد، آمار بینندگان آن جابه‌جا شده باشد. 

اگرچه بازه نظرسنجی نیمه مرداد تا نیمه شهریور بوده و «در انتهای شب» ۱۷ روز قبل از شروع این بازه به پایان رسیده، اما همچنان دومین سریال پربیننده خانگی در این ایام است. به نظر می‌رسد بخش قابل ذکری از مخاطبان تا مدتی پس از پایان پخش، این سریال را تماشا می‌کردند و شاید حتی با افزایش شمار واکنش‌های مثبت به تماشای آن رو آورده باشند. 

آمار بیننده فصل سوم «زخم کاری» در حالی کمتر از ۱۶ درصد شده که دی ماه ۱۴۰۲، مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم آمار مخاطبان فصل دوم این اثر را ۲۰ درصد اعلام کرده بود. اگرچه احتمالاً مرکز برگزارکننده این دو نظرسنجی متفاوت است، اما با توجه به درصد قابل توجه اختلاف به نظر می‌رسد «زخم کاری: انتقام» کمتر از فصل دوم بیننده داشته و نارضایتی مخاطبان از «زخم کاری: بازگشت»، در شمار بیننده فصل سوم آن تأثیرگذار بوده است. 

از سوی دیگر در شرایطی که به‌طور معمول سریال‌های نمایشی مخاطب بیشتری از رئالیتی‌شو‌ها و برنامه‌های گفت‌وگومحور دارند، در این بازه زمانی «جوکر» و «شب‌آهنگی» از همه سریال‌های در حال پخش بیننده بیشتری جذب کرده‌اند. در این بازه زمانی رئالیتی‌شوی «پدرخوانده»، برنامه‌های گفت‌وگومحور «۳۵ میلیمتری»، «سپنج» و مسابقه «کارمانی» نیز پخش می‌شدند، اما هیچ‌کدام به مرز ۴ درصد بیننده نرسیدند!

به‌طور معمول برخی رسانه‌ها و منتقدان همزمان با انتشار آمار مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی ضمن ارائه تحلیل‌های مطول از پایان عمر این مدیوم صحبت می‌کردند و در مقابل آثار شبکه نمایش خانگی را در حوزه جذب مخاطب رقیبی قدرتمند می‌خواندند. حالا انتشار این نظرسنجی نشان می‌دهد اگرچه تعداد مخاطبان تلویزیون در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما اوضاع تولیدات شبکه نمایش خانگی و جذب مخاطب هم در این مدیوم برخلاف هزینه‌های هنگفت ضعیف‌تر از آن چیزی است که گفته می‌شد. 

در واقع این آمار نشان می‌دهد فضاسازی و حاشیه‌آفرینی‌های برخی تولیدات شبکه نمایش خانگی در فضای مجازی که معمولاً با انتشار سکانس‌های حذف شده آثار تحت عنوان سکانس سانسور شده و اقداماتی شبیه به این صورت می‌گیرد صرفاً برای چند کلیک بیشتر در صفحات مجازی و بالا رفتن آمار پایین مخاطبانشان است.

source