Wp Header Logo 2962.png

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران یک گفت: بر اساس داده‌های دریافتی از این ماهواره، جابجایی یا مانور‌های مداری این ماهواره که ماموریت اصلی آ ن بود با موفقیت انجام شد.

آقای محرم غیاثوند در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: پس از اطمینان از صحت عملکرد زیرسامانه‌های ماهواره چمران یک و اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتم‌های پرواز، با جذب توان لازم، ماهواره آماده اجرای ماموریت اصلی با هدف اثبات فناوری مانور (جابجایی) مداری شد.
وی گفت: به همین منظور ابتدا ماهواره به سمت هدف فرضی نشانه روی شد و در حالت چرخان قرار گرفت و توانست الگوریتم‌های دینامیک پرواز را به درستی اجرا کند و نشانه روی صحیح به سمت هدف اتفاق افتاد وبا توجه به شلوغی مدار مطلوب ماهواره چمران یک، اجرای مانور مداری با دقت بالا و بصورت مدیریت شده صورت گرفت تا از هر گونه تصادم احتمالی اجتناب شود.
غیاثوند با اشاره به این که ماهواره چمران ۱، توانست مانور‌های پیش بینی شده را با دقت و موفقیت اجرا کند گفت: مطابق داده‌های دریافتی از ماهواره، ارتفاع اولیه ماهواره در لحظه اول تزریق حدود ۵۵۰ کیلومتر بوده و ارتفاع حاضر ماهواره به حدود ۵۴۰ کیلومتر رسیده است یعنی بصورت کلی ۱۰ کیلومتر مانور کاهش ارتفاع و ۱۰ درجه مانور تغییر فاز را در ماهواره شاهد هستیم.
مدیر گروه ساخت ماهواره چمران یک افزود: با توجه به قابلیت‌های پیش بینی شده برای ماهواره چمران ۱، علاوه بر امکان اجرای مانور‌های متعدد مداری در طول عمر ماهواره، امکان استفاده از ماهواره به عنوان یک بستر آزمایشگاهی در مدار برای محققان فضایی نیز فراهم خواهد بود.

ماهواره چمران یک ۲۴ شهریور امسال بر بال قائم ۱۰۰ نشست و در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت؛ این ماهواره تحقیقاتی ساخت شرکت صاایران وزارت دفاع و پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم است.

source